REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia
Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Adresatem obowiązków sprawozdawczych odnośnie operacji finansowych są jednostki sektora finansów publicznych.

REKLAMA

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. ( Dz.U. 10.43.247.) określono rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych jako:

  • Rb-Z- kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
  • Rb-N - kwartalnie sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych
  • Rb-UZ- roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań  według tytułów dłużnych
  • Rb-UN - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej
  • Rb-ZN- kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań  oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań zleconych.

Wzór sprawozdania Rb-Z stanowi załącznik  Nr 1 do rozporządzenia.
Wzór sprawozdania Rb-N stanowi załącznik  Nr 3 do rozporządzenia.
Wzór sprawozdania Rb-UZ stanowi załącznik  Nr 2 do rozporządzenia.
Wzór sprawozdania Rb-UN stanowi załącznik  Nr 4 do rozporządzenia.
Wzór sprawozdania Rb-ZN stanowi załącznik  Nr 5 do rozporządzenia.

Ponadto w zakresie sprawozdań Rb-N, Rb-Z, Rb-UN, Rb-UZ wprowadzono:

  • sprawozdania jednostkowe
  • sprawozdania łączne
  • sprawozdania zbiorcze

Sprawozdanie jednostkowe -sporządzane jest przez kierowników jednostek na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji księgowej danej jednostki oraz innych dokumentów dotyczących jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdanie łączne, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych - sporządzane jest przez jednostki, w szczególności dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz dysponentów głównych, jak również jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawą do sporządzenia sprawozdania łącznego są sprawozdania jednostkowe jednostek podległych oraz własne sprawozdanie jednostkowe.

W sytuacji, gdy minister jest dysponentem więcej niż jednej części budżetowej, to sprawozdanie łączne należy sporządzić odrębnie dla każdej cześć budżetowej.

Sprawozdanie zbiorcze, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych - według rodzajów jednostki - sporządzane jest przez jednostki, które są organami założycielskimi lub nadzorującymi dla jednostek posiadających osobowość prawną. Podstawą do sporządzenia sprawozdania zbiorczego są  sprawozdania jednostkowe jednostek danego rodzaju.

Sprawozdania zbiorcze sporządza się również na podstawie otrzymanych sprawozdań łącznych lub zbiorczych.

Dla jednostek samorządu terytorialnego własne sprawozdanie jednostkowe obejmuje zarówno urząd będący jednostką budżetową, jak i jej organ.

Adresatem obowiązków sprawozdawczych odnośnie operacji finansowych są jednostki sektora finansów publicznych.

Jednostki są zobowiązane do sporządzania tylko tych rodzajów sprawozdań i tylko w takim zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą zaciągać określone zobowiązania oraz posiadać należności.

Zobacz również: Terminy przekazywania sprawozdań budżetowych

Sprawozdania sporządzają i przekazują:


1) w zakresie operacji finansowych Skarbu Państwa

Rb-N,Rb-Z

  • dysponenci środków budżetu państwa wszystkich stopni (wyjątek stanowią kierownicy jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej)

Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N, Rb-UN

  • dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej

2) w zakresie budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN, RB-ZN

  • przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego.

RB-Z, Rb-N, RB-ZN

  • kierownicy jednostek organizacyjnych podległych jednostkom samorządu terytorialnego.

3) w zakresie operacji finansowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez ZUS funduszy

Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, RB-UN

  • Prezes ZUS

4)  w zakresie operacji finansowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa KRUS

Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, RB-UN

  • Prezes KRUS

5) w zakresie operacji finansowych pozostałych jednostek posiadających osobowość prawna

Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, RB-UN

  • kierownicy tych jednostek

Szczególne obowiązki sprawozdawcze przypadają Regionalnym Izbom Obrachunkowym (RIO):

  • RIO sporządza sprawozdania zbiorcze na podstawie sprawozdań łącznych jednostek sektora samorządu terytorialnego
  • RIO przekazuje sprawozdania  zbiorcze Prezesowi GUS oraz Ministrowi Finansów w formie elektronicznej dane ze sprawozdań łącznych
  • RIO sporządza sprawozdania zbiorcze na podstawie sprawozdań  zbiorczych od jednostek samorządu terytorialnego-organu założycielskiego/nadzorującego
  • RIO przekazuje sprawozdania zbiorcze Prezesowi GUS.

Szczególne obowiązki sprawozdawcze przypadają  również Prezesowi GUS:

  • Prezes GUS sporządza sprawozdanie zbiorcze według rodzajów jednostek-na podstawie otrzymanych sprawozdań.
  • Prezes GUS przekazuje sprawozdanie zbiorcze Ministrowi Finansów
  • Prezes GUS sporządza sprawozdanie zbiorcze na podstawie otrzymanych sprawozdań od jednostek w zakresie operacji finansowych Skarbu Państwa
  • Prezes GUS przekazuje sprawozdania zbiorcze według rodzajów danych jednostek do Ministra Finansów.

Polecamy serwis: Sprawozdania w zakresie operacji finansowych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA