REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r./ fot. Fotolia
Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w dniu 19 września 2018 r. wchodzą w życie zmiany w Prawie zamówień publicznych. Zmiana dotyczy przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zmiany w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Publikujemy informację Urzędu Zamówień Publicznych.

Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że w dniu 19 września 2018 r. wchodzą w życie zmiany w przepisach:

REKLAMA

REKLAMA

  1. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa Pzp”,
  2. ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, dalej „ustawa o umowie koncesji”

- wprowadzane ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 1693), zwanej dalej „ustawą o zmianie PPP".

Zmiany w ustawie Pzp

Ustawą o zmianie PPP zostały dokonane zmiany w art. 93 ustawy Pzp polegające na zmianie wprowadzenia do wyliczenia w ust. 1a oraz na uchyleniu ust. 1b (art. 12 ustawy o zmianie PPP).

Wprowadzenie do wyliczenia w art. 93 ust. 1a ustawy Pzp otrzymało następujące brzmienie: „Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie została przewidziana w:”.

REKLAMA

Wprowadzone w art. 93 ust. 1a ustawy Pzp rozwiązanie daje zamawiającym możliwość unieważnienia postępowania we wszystkich przypadkach nieuzyskania środków na sfinansowanie zamówienia, niezależnie od źródła ich pochodzenia, a więc nie tylko w przypadku finansowania zamówienia lub jego części ze środków unijnych, środków EFTA  albo w przypadku finansowania zamówienia na badania naukowe lub prace rozwojowe (vide: art. 93 ust. 1a i ust. 1b ustawy Pzp).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa zmiana wymusiła uchylenie ust. 1b w art. 93, który przyznawał zamawiającym możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia w przypadku, gdy środki służące sfinansowaniu zamówień na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane.

Zobacz: Zamówienia publiczne

Tak jak dotychczas, aby skorzystać z możliwości unieważnienia postępowania w przypadku nieprzyznania środków na sfinansowanie zamówienia zamawiający będzie zobowiązany uprzedzić o tym wykonawców odpowiednio: w ogłoszeniu o zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia z wolnej ręki albo negocjacji bez ogłoszenia albo w zaproszeniu do składania ofert w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytanie o cenę.

Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed dniem 19 września 2018 r. będą miały zastosowanie dotychczas obowiązujące regulacje z art. 93 ust. 1a i 1b ustawy Pzp (art. 21 ustawy o zmianie PPP).

Zmiany w ustawie o umowie koncesji

Zmiany w ustawie o umowie koncesji, w ogólnym zarysie, prowadzą do ujednolicenia regulacji z ustawy o umowie koncesji z regulacjami stosowanymi w ustawie Pzp (art. 20 ustawy o zmianie PPP).

Zmiany obejmują:

  1. modyfikację art. 2 pkt 11 ustawy o umowie koncesji w zakresie definicji „zamawiającego” (ujednolicenie z definicją praw szczególnych i wyłącznych zawartą w art. 3 ust. 2 ustawy Pzp);
  2. modyfikację odesłania zawartego w art. 8 ust. 3 ustawy o umowie koncesji poprzez odniesienie do progu określonego w art. 4 tej ustawy tj. równowartości kwoty 30 000 euro (a nie jak dotychczas do tzw. progu unijnego) w celu ustalenia obowiązku stosowania przepisów ustawy do zawarcia umowy koncesji w przypadku, gdy łączna wartość odrębnych części przedmiotu umowy koncesji jest równa lub przekracza tę kwotę;
  3. modyfikacji brzmienia art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o umowie koncesji, w zakresie tzw. koncesji mieszanych, normującego które przepisy będą miały zastosowanie do zawarcia umowy koncesji w przypadku, gdy do poszczególnych części przedmiotu koncesji mają zastosowanie przepisy odnoszące się do różnych rodzajów koncesji (dostosowanie do regulacji art. 5d ust. 2 ustawy Pzp);
  4. modyfikacji brzmienia ust. 4 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz dodania pkt 3 w art. 10 ustawy o umowie koncesji, w zakresie tzw. koncesji mieszanych, przesądzających które przepisy należy stosować w przypadku, gdy przedmiot koncesji obejmuje różne rodzaje działalności (dostosowanie do regulacji z art. 5e ustawy Pzp);
  5. modyfikacji brzmienia art. 18 ust. 4 ustawy o umowie koncesji, poprzez uzupełnienie, że przekazanie ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej następuje „jeżeli szacunkowa wartość umowy koncesji jest równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie ust. 2” (dostosowanie do regulacji z art. 11 ust. 7 i 7a  ustawy Pzp).

Do postępowań o zawarcie umowy koncesji wszczętych przed dniem 19 września 2018 r. będą miały zastosowanie przepisy art. 2 pkt 11, art. 8 ust. 3, art. 10 ust. 2 i 4 oraz art. 18 ust. 4 ustawy o umowie koncesji w dotychczas obowiązującym brzmieniu (art. 21 ustawy o zmianie PPP).

Jednocześnie uprzejmie informujemy, że:

  • tekst ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw został udostępniony na stronach Dziennika Ustaw:

http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1693/1

  • szersze omówienie zmian dokonanych ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw znajduje się w uzasadnieniu do projektu tej ustawy dostępnym na stronach Sejmu RP:

http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2333

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA