REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r./ fot. Fotolia
Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w dniu 19 września 2018 r. wchodzą w życie zmiany w Prawie zamówień publicznych. Zmiana dotyczy przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zmiany w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Publikujemy informację Urzędu Zamówień Publicznych.

Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że w dniu 19 września 2018 r. wchodzą w życie zmiany w przepisach:

REKLAMA

  1. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa Pzp”,
  2. ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, dalej „ustawa o umowie koncesji”

- wprowadzane ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 1693), zwanej dalej „ustawą o zmianie PPP".

Zmiany w ustawie Pzp

Ustawą o zmianie PPP zostały dokonane zmiany w art. 93 ustawy Pzp polegające na zmianie wprowadzenia do wyliczenia w ust. 1a oraz na uchyleniu ust. 1b (art. 12 ustawy o zmianie PPP).

REKLAMA

Wprowadzenie do wyliczenia w art. 93 ust. 1a ustawy Pzp otrzymało następujące brzmienie: „Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie została przewidziana w:”.

Wprowadzone w art. 93 ust. 1a ustawy Pzp rozwiązanie daje zamawiającym możliwość unieważnienia postępowania we wszystkich przypadkach nieuzyskania środków na sfinansowanie zamówienia, niezależnie od źródła ich pochodzenia, a więc nie tylko w przypadku finansowania zamówienia lub jego części ze środków unijnych, środków EFTA  albo w przypadku finansowania zamówienia na badania naukowe lub prace rozwojowe (vide: art. 93 ust. 1a i ust. 1b ustawy Pzp).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa zmiana wymusiła uchylenie ust. 1b w art. 93, który przyznawał zamawiającym możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia w przypadku, gdy środki służące sfinansowaniu zamówień na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane.

Zobacz: Zamówienia publiczne

Tak jak dotychczas, aby skorzystać z możliwości unieważnienia postępowania w przypadku nieprzyznania środków na sfinansowanie zamówienia zamawiający będzie zobowiązany uprzedzić o tym wykonawców odpowiednio: w ogłoszeniu o zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia z wolnej ręki albo negocjacji bez ogłoszenia albo w zaproszeniu do składania ofert w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytanie o cenę.

Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed dniem 19 września 2018 r. będą miały zastosowanie dotychczas obowiązujące regulacje z art. 93 ust. 1a i 1b ustawy Pzp (art. 21 ustawy o zmianie PPP).

Zmiany w ustawie o umowie koncesji

Zmiany w ustawie o umowie koncesji, w ogólnym zarysie, prowadzą do ujednolicenia regulacji z ustawy o umowie koncesji z regulacjami stosowanymi w ustawie Pzp (art. 20 ustawy o zmianie PPP).

Zmiany obejmują:

  1. modyfikację art. 2 pkt 11 ustawy o umowie koncesji w zakresie definicji „zamawiającego” (ujednolicenie z definicją praw szczególnych i wyłącznych zawartą w art. 3 ust. 2 ustawy Pzp);
  2. modyfikację odesłania zawartego w art. 8 ust. 3 ustawy o umowie koncesji poprzez odniesienie do progu określonego w art. 4 tej ustawy tj. równowartości kwoty 30 000 euro (a nie jak dotychczas do tzw. progu unijnego) w celu ustalenia obowiązku stosowania przepisów ustawy do zawarcia umowy koncesji w przypadku, gdy łączna wartość odrębnych części przedmiotu umowy koncesji jest równa lub przekracza tę kwotę;
  3. modyfikacji brzmienia art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o umowie koncesji, w zakresie tzw. koncesji mieszanych, normującego które przepisy będą miały zastosowanie do zawarcia umowy koncesji w przypadku, gdy do poszczególnych części przedmiotu koncesji mają zastosowanie przepisy odnoszące się do różnych rodzajów koncesji (dostosowanie do regulacji art. 5d ust. 2 ustawy Pzp);
  4. modyfikacji brzmienia ust. 4 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz dodania pkt 3 w art. 10 ustawy o umowie koncesji, w zakresie tzw. koncesji mieszanych, przesądzających które przepisy należy stosować w przypadku, gdy przedmiot koncesji obejmuje różne rodzaje działalności (dostosowanie do regulacji z art. 5e ustawy Pzp);
  5. modyfikacji brzmienia art. 18 ust. 4 ustawy o umowie koncesji, poprzez uzupełnienie, że przekazanie ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej następuje „jeżeli szacunkowa wartość umowy koncesji jest równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie ust. 2” (dostosowanie do regulacji z art. 11 ust. 7 i 7a  ustawy Pzp).

Do postępowań o zawarcie umowy koncesji wszczętych przed dniem 19 września 2018 r. będą miały zastosowanie przepisy art. 2 pkt 11, art. 8 ust. 3, art. 10 ust. 2 i 4 oraz art. 18 ust. 4 ustawy o umowie koncesji w dotychczas obowiązującym brzmieniu (art. 21 ustawy o zmianie PPP).

Jednocześnie uprzejmie informujemy, że:

  • tekst ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw został udostępniony na stronach Dziennika Ustaw:

http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1693/1

  • szersze omówienie zmian dokonanych ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw znajduje się w uzasadnieniu do projektu tej ustawy dostępnym na stronach Sejmu RP:

http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2333

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA