Kategorie

Zmiany i nowości w 2021 r. w przepisach ważnych dla księgowych

Zmiany i nowości w 2021 r. w przepisach ważnych dla księgowych
Zmiany i nowości w 2021 r. w przepisach ważnych dla księgowych
Shutterstock
Zmiany dla księgowych 2021. W 2021 r. służby finansowo-księgowe czeka wiele zmian i nowości. Zmiany dotyczą m.in.: klasyfikacji budżetowej, sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych, VAT (w tym JPK_VAT), wdrożenia przepisów o PPK czy obowiązku zgłaszania umów o dzieło do ZUS. Ponadto w związku z trwającym stanem epidemii COVID-19 służby finansowo-księgowe cały czas powinny być przygotowane na kolejne zmiany.

Klasyfikacja budżetowa - jakie nowe paragrafy obowiązują w 2021 r.?

Od 1 stycznia 2021 r. należy stosować dwa nowe paragrafy:

Dochodowy

088 "Wpływy z opłaty prolongacyjnej"

W paragrafie 088 ujmuje się wpływy z opłaty prolongacyjnej.

Paragraf 088 został wyodrębniony z paragrafu 091 "Wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat". W związku z tym obowiązują także zmodyfikowane objaśnienia do paragrafu 091.

Wydatkowy

471 "Wpłaty na PPK finansowane przez podmiot zatrudniający"

(grupa paragrafów wydatków JST - 1400)

Od 1 stycznia 2021 r. jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane stosować przepisy o PPK - niezależnie od liczby osób zatrudnionych.

Utworzenie paragrafu 471 jest związane z tym obowiązkiem.

W paragrafie tym jednostki powinny zaplanować i ujmować finansowane przez siebie wpłaty do PPK.

Podstawa prawna:

  • załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1340)

Polecamy: PODATKI 2021 KOMPLET

Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - jakie zmiany przyniesie nowe rozporządzenie?

Trwają prace nad wydaniem nowego rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (projekt z 1 grudnia 2020 r.). Projektowane nowości dotyczą m.in.:

  • zmiany sprawozdania Rb-Z w zakresie części C oraz sprawozdania Rb-UZ w zakresie rezygnacji z części A,
  • rezygnacji z rocznego sprawozdania Rb-UN,
  • wprowadzenia formy dokumentu elektronicznego jako wyłącznej formy sporządzania sprawozdań,
  • zmiany instrukcji sporządzania sprawozdań wynikającej ze zmian sprawozdań i doprecyzowania/zmiany niektórych kwestii, np. dotyczących kategorii dłużników/wierzycieli.

Zakłada się, że rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Nowe przepisy mają mieć zastosowanie po raz pierwszy do sporządzania kwartalnych sprawozdań za I kwartał 2021 r. oraz rocznych sprawozdań za 2021 r. Sprawozdania za IV kwartał 2020 r. oraz roczne za 2020 r. należy sporządzać jeszcze po staremu.

Od redakcji PRB: Szczegółowo o zmianach i nowościach będziemy pisali na łamach PORADNIKA zaraz po ich zatwierdzeniu i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.

Podstawa prawna:

  • Projekt z 1 grudnia 2020 r. rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Dyscyplina finansów publicznych - jakie nowe obowiązki i sankcje są przewidywane?

Na stronie RCL znajduje się projekt z 26 października 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizacja przewiduje nowe obowiązki i sankcje, m.in. wprowadzenie odpowiedzialności za niezamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym - przewidzianym w nowym Prawie zamówień publicznych.

Reklama

Jednostki sektora finansów publicznych będą zobowiązane do umieszczania w BIP lub na swojej stronie internetowej informacji o udzieleniu zamówienia o wartości przekraczającej 10 000 zł w terminie 30 dni od dnia jego udzielenia. W przypadku niewypełnienia tego obowiązku przewidywane są sankcje.

Mają być też doprecyzowane zasady prowadzenia postępowań, poprzez nowelizację przepisów proceduralnych w zakresie doręczeń czy szerszego informowania zawiadamiających i kierowników jednostek, w których doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, o wynikach postępowań.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Od redakcji PRB: Szczegółowo o nowelizacji będziemy pisali na łamach PORADNIKA zaraz po jej zatwierdzeniu i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.

Podstawa prawna:

  • Projekt z 26 października 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw

Odpis na ZFŚS - ile ma wynieść w 2021 r.?

Z projektu uchwalonej przez Sejm ustawy z 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 wynika, że w 2021 r. podstawa naliczania odpisu na ZFŚS ma być zamrożona. Oznacza to, że odpis na ZFŚS w 2021 r. będzie naliczany dla:

  • pracowników - według przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w II półroczu 2018 r. (tj. 4134,02 zł x 37,5% = 1550,26 zł),
  • nauczycieli - według kwoty bazowej obowiązującej w 2018 r. (tj. 2752,92 zł x 110% = 3028,21 zł).
Reklama

Uwaga! W 2021 r. limit przedmiotowy zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wartości otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej świadczeń rzeczowych oraz pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS, wynosi nadal 2000 zł.

Od redakcji PRB: Szczegółowe postanowienia ustawy okołobudżetowej, w tym obowiązujące wskaźniki, podamy na łamach PORADNIKA zaraz po zatwierdzeniu i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.

Podstawa prawna:

  • art. 4, art. 81 ustawy z 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 - prace w Senacie

Minimalne wynagrodzenie oraz minimalna stawka godzinowa w 2021 r.

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje wyższa kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalna stawka godzinowa:

Minimalne wynagrodzenie za pracę

2800 zł

Minimalna stawka godzinowa

18,30 zł

Odpowiednio do zmian kwot minimalnych trzeba podnieść wynagrodzenia tych pracowników, których wynagrodzenie brutto jest niższe niż nowe stawki.

Jednocześnie ze względu na stan epidemii na 2021 r. w sektorze publicznym są przewidziane mechanizmy wprowadzania oszczędności w wydatkach na wynagrodzenia i pochodne.

Natomiast projekt nowelizacji ustawy o pomocy społecznej zakłada m.in. poprawę warunków pracy pracowników socjalnych, w tym zwiększenie kwoty dodatku do wynagrodzenia pracownika socjalnego z 250 zł do 400 zł. Dodatek ten nie będzie uwzględniany przy obliczaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia pracownika.

Podstawy prawne:

  • art. 4, art. 81 ustawy z 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 - prace w Senacie

  • projekt z 8 października 2020 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej

  • § 1-3 rozporządzenia Rady Ministrów z 15 września 2020 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1596)

PPK - terminarz wdrażania i stosowania PPK

Od 1 stycznia 2021 r. jednostki sektora finansów publicznych muszą wdrożyć przepisy o PPK. W związku z tym powinny wybrać instytucję finansową, zawrzeć umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK. Następnie powinno nastąpić pierwsze naliczenie i potrącenie wpłaty do PPK z wynagrodzenia uczestnika PPK oraz odprowadzenie wpłaty do instytucji finansowej.

Nowe obowiązki spadną także na księgowość. Rozliczenia PPK należy ująć w planie finansowym jednostki, odpowiednio naliczać wpłaty do PPK, ujmować je w klasyfikacji budżetowej, w ewidencji (bilansowej i pozabilansowej) oraz wykazywać w sprawozdawczości.

Należy zaktualizować politykę rachunkowości, w tym zakładowy plan kont (m.in. w zakresie kont 130, 231, 240, 404 i 405 oraz 998 i 999).

Na początku roku trzeba ująć zaangażowanie wpłat do PPK. Wyliczone kwoty należy zaksięgować na stronie Ma pozabilansowego konta 998 na podstawie kalkulacji rocznej (paragraf 471).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)

Nowy obowiązek - zgłaszanie umów o dzieło (RUD) do ZUS od 1 stycznia 2021 r.

Od 1 stycznia 2021 r. jednostka będąca płatnikiem składek, zlecająca dzieło, będzie musiała poinformować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zostanie zawarta z osobą, z którą jednostka nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy osoba ta nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Jednostka ma na to 7 dni od dnia zawarcia umowy. Bieg terminu rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym umowa została zawarta.

Przygotowano w tym celu specjalny druk. W projekcie rozporządzenia został dodany nowy dokument ubezpieczeniowy RUD - zgłoszenie umowy o dzieło (załącznik nr 24). Druk składa się z czterech części:

I. Dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło

II. Dane wykonawcy umowy o dzieło

III. Informacje o zawartych umowach o dzieło

IV. Oświadczenie

Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Aby nie narazić się ZUS, należy odpowiednio sformułować przedmiot umowy. Umowa o dzieło jest umową rezultatu. Przedmiotem takiej umowy nie może być usługa (czynność).

Kwestia ozusowania umów o dzieło w 2021 r. pozostaje bez zmian. Umowa o dzieło z:

  • własnym pracodawcą lub wykonywana na jego rzecz - wynagrodzenie z umowy o dzieło należy zsumować z wynagrodzeniem z umowy o pracę i ozusować na zasadach przewidzianych dla stosunku pracy,
  • osobą obcą - bez składek ZUS.

Podstawy prawne:

  • art. 36 ust. 17 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 266; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 875)

  • projekt z 19 listopada 2020 r. rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów.

Nowe, wydłużone terminy

TARCZĄ 6.0 wydłużono termin podjęcia uchwały budżetowej na rok budżetowy 2021. Generalnie termin na uchwalenie upływa 31 stycznia 2021 r. Jednak został wydłużony o 2 miesiące. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ stanowiący JST może podjąć uchwałę budżetowa na 2021 r. nie później niż do 31 marca 2021 r.

Opłatę roczną za użytkowanie wieczyste trzeba wnieść do 31 stycznia 2021 r. Termin wniesienia opłaty rocznej został przesunięty z 31 marca 2020 r. na 31 stycznia 2021 r. Zasada ta nie dotyczy jednak wnoszenia opłaty przekształceniowej.

Wydatki niewygasające budżetu państwa za 2020 r. będą mogły być realizowane do 30 listopada 2021 r., zamiast do 31 marca 2021 r.

Oprac. Małgorzata Majewska, red. naczelny PRB

Poszerzaj swoją wiedzę korzystając z naszego programu >>
INFORLEX Sprawozdawczość Budżetowa – program dla księgowych jednostek budżetowych
INFORLEX Sprawozdawczość Budżetowa – program dla księgowych jednostek budżetowych
Tylko teraz
Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Termin na wykonanie wydatków niewygasających

    Czy uchwała rady gminy może przedłużyć termin na wykonanie wydatków niewygasających wynikający z art. 263 uofp?

    Inwestycje w OZE - rozliczanie dotacji na gruncie VAT

    Opodatkowanie VAT dotacji, w tym w szczególności dotacji na finansowanie inwestycji w OZE, niezmiennie budzi wątpliwości. Organy podatkowe prezentują w tym zakresie stanowisko niekorzystne dla gmin, a sądy administracyjne nie prezentują w wydawanych orzeczeniach jednolitej linii orzeczniczej. Wątpliwości związane ze sposobem traktowania dotacji stały się powodem tego, że 16 kwietnia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował się wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym tej problematyki. Na wyrok TSUE przyjdzie poczekać zapewne co najmniej do 2023 r., jednak już teraz warto zwrócić uwagę na to, jakie może on pociągnąć za sobą konsekwencje.

    Terminowe rozliczanie sum depozytowych - procedura

    Rozliczanie sum depozytowych - jak to zrobić w terminie? Przedstawiamy instruktaż dla księgowych.

    Zmiany w zasadach wystawiania faktur w 2021 r.

    Zasady wystawiania faktur. Od 1 lipca 2021 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur. Nowości dotyczą uznania za fakturę biletów jednorazowych. Zniesiony został limit 50 km.

    W jaki sposób oblicza się termin 3 miesięcy zatrudnienia do celów PPK?

    Jeśli pracownik nie złoży deklaracji o nieprzystępowaniu do PPK, to w jakim terminie należy zawrzeć w jego imieniu umowę o prowadzenie PPK?

    Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

    Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej - wiceminister finansów Piotr Patkowski w trakcie posiedzenia prezydium Rady Dialogu Społecznego zadeklarował chęć rozmów o podwyżkach w budżetówce.

    Spółka komunalna ponosi opłatę za zajęcie pasa drogi

    Spółka ze 100-proc. udziałem gminy realizuje zadanie polegające na przebudowie wodociągu w pasie drogi gminnej. Czy w sytuacji, w której gmina jest właścicielem tego wodociągu, a spółka jest dzierżawcą, gmina powinna naliczyć wobec spółki opłatę za umieszczenie urządzeń wodociągowych w pasie drogowym? Czy spółka komunalna w ogóle jest zobowiązana do uzyskania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego?

    Jak windykować Dokument Obliczenia Opłaty

    Czy Dokument Obliczenia Opłaty, wystawiany na podstawie art. 40e ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, może być windykowany, jeśli nie został opłacony? Czy bez okazania dowodu opłaty nie powinien był zostać wydany wnioskodawcy?

    Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

    Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r. O ile wzrosną wynagrodzenia młodych lekarzy?

    Aport wodociągu a opodatkowanie VAT

    Czy wniesienie aportem sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w zamian za podwyższenie ilości udziałów gminy w spółce będzie podlegało opodatkowaniu, czy będzie korzystało ze zwolnienia od VAT z uwagi na to, że od momentu oddania do użytkowania do momentu wniesienia aportem minęły już 2 lata?

    Podwyższone koszty w czasie pracy zdalnej

    W związku z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z epidemią COVID-19 część pracowników urzędu gminy świadczy pracę zdalnie. Niektórzy z nich mieszkają poza miejscowością, w której znajduje się urząd i stosowane są wobec nich podwyższone koszty uzyskania przychodów. Czy można je stosować także w okresie pracy zdalnej, gdy pracownicy nie dojeżdżają do pracy?

    Czy w roku 2021 wydatki bieżące mogą przewyższyć dochody bieżące

    Czy w roku 2021 obowiązuje przepis, na podstawie którego wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż dochody bieżące, z wyłączeniem wydatków covidowych?

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?