REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dotyczące potwierdzania warunków pracy w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Praca/ Fot. Fotolia
Praca/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął zmiany w Kodeksie pracy. Zgodnie z nimi, jeżeli umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, to pracownik przed jej podjęciem powinien otrzymać na piśmie potwierdzenie warunków.

Rząd: umowa o pracę - na piśmie lub potwierdzona pracownikowi przed podjęciem pracy

Umowa o pracę ma mieć formę pisemną, a jeśli nie została tak zawarta pracownik przed podjęciem pracy musi otrzymać na piśmie potwierdzenie jej warunków - zakłada projekt zmian w Kodeksie pracy, który we wtorek przyjął rząd.

REKLAMA

"Rozwiązanie to wpisuje się w kluczowe działania dla rynku pracy zapowiedziane przez premier Beatę Szydło w expose" - podkreśliło CIR w komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu.

Zmiana przygotowana przez resort rodziny, pracy i polityki społecznej zakłada również, że pracownik musi być zapoznany z regulaminem pracy przed dopuszczeniem go do niej - obecnie ma być zapoznany przed rozpoczęciem pracy. Projekt przewiduje też sankcję dla pracodawcy za brak pisemnego potwierdzenia pracownikowi jego umowy o pracę - za naruszenie przepisów wymierzana byłaby grzywna.

Zobacz również: Dyrektor w urzędzie - kwalifikacje i nabór po zmianach

REKLAMA

Obecnie, zgodnie z Kodeksem pracy, umowę o pracę należy potwierdzić pracownikowi w dniu podjęcia pracy - czyli do końca tego dnia. Podczas kontroli inspekcji pracy osoby, które takiej umowy nie mają, wskazywane są jako pracujące pierwszy dzień. W ocenie PIP najczęściej jest to nieprawdziwa informacja i taki zapis służy pracodawcom do nielegalnego zatrudniania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zmianie, każdy pracujący będzie musiał mieć umowę na piśmie, albo na piśmie potwierdzone jej warunki, co będzie jednoznaczne dla służb kontrolujących zatrudnienie. Nowe przepisy ułatwią inspektorom pracy stwierdzanie przypadków nielegalnego zatrudniania pracowników.

Przed posiedzeniem rządu minister rodziny Elżbieta Rafalska podkreśliła w rozmowie z PAP, ze przygotowane w jej resorcie rozwiązanie ma zlikwidować tzw. syndrom pierwszej dniówki i poprawi sytuację pracowników. Za długo były akceptowane nienormalne sytuacje na polskim rynku pracy - dodała.

Rafalska podkreśliła, że ta sytuacja wymaga uporządkowania. Dodała, że przypadki tego rodzaju nadużyć były częste; jak podkreśliła, pracownik, który podejmuje pracę, powinien mieć umowę pisemną. Minister zwróciła uwagę, że jeśli w sytuacji, gdy nie ma takiej umowy, dojdzie do wypadku - a jak podkreśliła, wypadki często zdarzają się w pierwszych dniach pracy - to okazuje się, że taka osoba jest niezabezpieczona.

"To już dawno należało uporządkować" - oceniła Rafalska. Jej zdaniem zbyt długo na polskim rynku pracy były akceptowane równego rodzaju "nienormalne sytuacje".

Jak dodała, przez lata było dużo wyrozumiałości wobec tego, co się działo na rynku pracy: nadużywania umów-zlecenia, galopującego samozatrudnienia, które było często ucieczką od umów stałych. To - w jej ocenie - powoduje, że wciąż jest duża emigracja, a sytuacja pracownika na rynku dużo słabsza.

"Najwyższa pora, żeby powiedzieć, że radykalnie trzeba to zmienić; nie małymi krokami, ale radykalnie" - podkreśliła.

Uporządkowanie rynku pracy i likwidację panujących na nim patologii Rafalska zapowiadała także podczas konferencji podsumowującej 100 dni rządu.

Nowe zapisy trafią teraz do Sejmu. Miałby wejść w życie sześć tygodni po ogłoszeniu ustawy, w której będą zawarte.

Wszystkie aktualności na INFORRB >>

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA