REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości komplikują różne interpretacje przepisów w gminach

Subskrybuj nas na Youtube
podatek od nieruchomości wydaje się prosty, ale rodzi wiele problemów / Fot. Fotolia
podatek od nieruchomości wydaje się prosty, ale rodzi wiele problemów / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród największych problemów związanych z podatkiem od nieruchomości podatnicy wymieniają: niejasne przepisy, brak jednolitego wzoru deklaracji podatku od nieruchomości DN-1, podwójną rolę gmin, różne interpretacje przepisów w różnych gminach, opodatkowanie niezależnie od użytkowania. Na szczególne problemy napotykają podatnicy, którzy mają infrastrukturę w kilku gminach, np. firmy telekomunikacyjne, przesyłowe czy paliwowe, sieci sklepów.

Podatek od nieruchomości wydaje się prosty, ale z powodu różnych interpretacji i wielu odesłań rodzi problemy - mówili eksperci PwC podczas konferencji poświęconej 25-leciu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w Polsce, która odbyła się w dniu 8 listopada br.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem menedżerów PwC Aleksandra Jarosza i Michała Hankusa konieczna jest dyskusja nad podatkiem, który często przez przedsiębiorców jest niesłusznie traktowany jako podatek drugiej kategorii. Według nich błędna jest też percepcja podatku do nieruchomości, który jest uznawany za prosty, reguluje go bowiem tylko dziesięć artykułów.

"Natomiast po 25 latach, po wielu zmianach, wydaniu wielu orzeczeń, okazało się, że jest inaczej (...) Istnieje bardzo wiele różnych interpretacji, często sprzecznych" - powiedział Jarosz. Zwrócił też uwagę na liczne odesłania zawarte w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych do innych ustaw np. do prawa cywilnego, prawa budowlanego, do ustaw o podatkach dochodowych itp.

Powierzchnia pomieszczeń a podatek od nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że z doświadczeń z klientami wynika, iż zdecydowana większość przedsiębiorców popełnia w rozliczeniach podatku od nieruchomości błędy, które prowadzą do nadpłaty podatku. "Istnieją bardzo duże możliwości uzyskania oszczędności podatkowych w tym zakresie" - ocenił. Wyjaśnił, że nie chodzi o budowanie specjalnych struktur w celu optymalizacji podatkowych, ale wyłącznie o kwestie prawidłowego stosowania przepisów i właściwą ich interpretację.

Hankus wskazał, że organami właściwymi w sprawie tego podatku są jednostki samorządu terytorialnego; wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast. Jednostki te są także beneficjentami wpływów z tego podatku. Tym samym organy gmin pełnią podwójną rolę - rozstrzygają w swoich sprawach.

"Co bardzo istotne spośród tych wszystkich wpływów podatkowych z podatków lokalnych, które w sposób bezpośredni zasilają budżetu gmin, średni udział podatku od nieruchomości przedstawia się na poziomie 83 proc." - poinformował. Zaznaczył, że np. w Warszawie wyniósł on 97 proc.

Natomiast ogólny udział tego podatku w dochodach gmin stanowi średnio ok. 33 proc., ale np. w przypadku Mielna wynosi 70 proc. Hankus zwrócił uwagę także na liczbę gmin w Polsce - 2478, czyli "mamy prawie 2,5 tys. mikrosystemów podatkowych".

Zwrócił też uwagę na problemy związane z "nieszczęsnymi" definicjami budynku i budowli, które zawierają odesłania do prawa budowlanego i istotnie komplikują system. Zwrócił uwagę, że kwestia ta znalazła swój finał w Trybunale Konstytucyjnym, który w 2011 r. wskazał, jak czytać przepisy i jak je zmienić, jednak do dziś to nie nastąpiło.

Z przedstawionych przez ekspertów PwC danych, opartych na ankietach przeprowadzonych wśród klientów firmy, wynika, że do największych problemów związanych z podatkiem od nieruchomości podatnicy zaliczają: niejasne przepisy, brak jednolitego wzoru deklaracji podatku od nieruchomości DN-1, podwójną rolę gmin, różne interpretacje przepisów w różnych gminach, opodatkowanie niezależnie od użytkowania.

W raporcie zwrócono uwagę, że na szczególne problemy napotykają podatnicy, którzy mają infrastrukturę w kilku gminach, np. firmy telekomunikacyjne, przesyłowe czy paliwowe, sieci sklepów. Okazuje się bowiem, że dany obiekt w jednej gminie jest traktowany dla celów podatkowych inaczej niż w gminie sąsiedniej. Poza tym, w każdej z nich trzeba wypełniać inną deklarację podatkową.

Przedsiębiorcy skarżą się także na to, że muszą płacić podatek niezależnie od tego, czy ich nieruchomość przynosi zyski, czy straty. Wskazano, że co prawda podstawą opodatkowania budowli jest ich wartość, jednak chodzi o wartość historyczną, a nie rynkową. Według ekspertów z PwC istnieją możliwości takiego wykorzystania przynoszących straty obiektów, by uzyskać dla nich zwolnienie z podatku od nieruchomości, ale to trudne.

Zdaniem menedżerów PwC zmiany w podatku od nieruchomości będą zapewne zmierzać w kierunku podatku katastralnego, tym bardziej, że wiele państw Europy Zachodniej w tę stronę poszły. Wyjaśnili, że chodzi o podatek uzależniony od aktualnej wartości nieruchomości oparty na rejestrze zawierającym dane potrzebne do wymiaru tego podatku.

Zobacz także: Nieruchomości

"Odbiór społeczny tego podatku (katastralnego - PAP) jest bardzo różny. Pojawiają się głosy - na pewno nie bez racji - że to sprawiedliwy sposób opodatkowania nieruchomości. Z drugiej strony są obawy, że mogą wzrosnąć obciążenia podatkowe" - podsumował Jarosz. Jego zdaniem wprowadzenie podatku katastralnego nie nastąpi w najbliższych latach. (PAP)

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA