Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości komplikują różne interpretacje przepisów w gminach

podatek od nieruchomości wydaje się prosty, ale rodzi wiele problemów / Fot. Fotolia
podatek od nieruchomości wydaje się prosty, ale rodzi wiele problemów / Fot. Fotolia
Fotolia
Wśród największych problemów związanych z podatkiem od nieruchomości podatnicy wymieniają: niejasne przepisy, brak jednolitego wzoru deklaracji podatku od nieruchomości DN-1, podwójną rolę gmin, różne interpretacje przepisów w różnych gminach, opodatkowanie niezależnie od użytkowania. Na szczególne problemy napotykają podatnicy, którzy mają infrastrukturę w kilku gminach, np. firmy telekomunikacyjne, przesyłowe czy paliwowe, sieci sklepów.

Podatek od nieruchomości wydaje się prosty, ale z powodu różnych interpretacji i wielu odesłań rodzi problemy - mówili eksperci PwC podczas konferencji poświęconej 25-leciu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w Polsce, która odbyła się w dniu 8 listopada br.

Zdaniem menedżerów PwC Aleksandra Jarosza i Michała Hankusa konieczna jest dyskusja nad podatkiem, który często przez przedsiębiorców jest niesłusznie traktowany jako podatek drugiej kategorii. Według nich błędna jest też percepcja podatku do nieruchomości, który jest uznawany za prosty, reguluje go bowiem tylko dziesięć artykułów.

"Natomiast po 25 latach, po wielu zmianach, wydaniu wielu orzeczeń, okazało się, że jest inaczej (...) Istnieje bardzo wiele różnych interpretacji, często sprzecznych" - powiedział Jarosz. Zwrócił też uwagę na liczne odesłania zawarte w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych do innych ustaw np. do prawa cywilnego, prawa budowlanego, do ustaw o podatkach dochodowych itp.

Powierzchnia pomieszczeń a podatek od nieruchomości

Dodał, że z doświadczeń z klientami wynika, iż zdecydowana większość przedsiębiorców popełnia w rozliczeniach podatku od nieruchomości błędy, które prowadzą do nadpłaty podatku. "Istnieją bardzo duże możliwości uzyskania oszczędności podatkowych w tym zakresie" - ocenił. Wyjaśnił, że nie chodzi o budowanie specjalnych struktur w celu optymalizacji podatkowych, ale wyłącznie o kwestie prawidłowego stosowania przepisów i właściwą ich interpretację.

Hankus wskazał, że organami właściwymi w sprawie tego podatku są jednostki samorządu terytorialnego; wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast. Jednostki te są także beneficjentami wpływów z tego podatku. Tym samym organy gmin pełnią podwójną rolę - rozstrzygają w swoich sprawach.

"Co bardzo istotne spośród tych wszystkich wpływów podatkowych z podatków lokalnych, które w sposób bezpośredni zasilają budżetu gmin, średni udział podatku od nieruchomości przedstawia się na poziomie 83 proc." - poinformował. Zaznaczył, że np. w Warszawie wyniósł on 97 proc.

Natomiast ogólny udział tego podatku w dochodach gmin stanowi średnio ok. 33 proc., ale np. w przypadku Mielna wynosi 70 proc. Hankus zwrócił uwagę także na liczbę gmin w Polsce - 2478, czyli "mamy prawie 2,5 tys. mikrosystemów podatkowych".

Zwrócił też uwagę na problemy związane z "nieszczęsnymi" definicjami budynku i budowli, które zawierają odesłania do prawa budowlanego i istotnie komplikują system. Zwrócił uwagę, że kwestia ta znalazła swój finał w Trybunale Konstytucyjnym, który w 2011 r. wskazał, jak czytać przepisy i jak je zmienić, jednak do dziś to nie nastąpiło.

Z przedstawionych przez ekspertów PwC danych, opartych na ankietach przeprowadzonych wśród klientów firmy, wynika, że do największych problemów związanych z podatkiem od nieruchomości podatnicy zaliczają: niejasne przepisy, brak jednolitego wzoru deklaracji podatku od nieruchomości DN-1, podwójną rolę gmin, różne interpretacje przepisów w różnych gminach, opodatkowanie niezależnie od użytkowania.

W raporcie zwrócono uwagę, że na szczególne problemy napotykają podatnicy, którzy mają infrastrukturę w kilku gminach, np. firmy telekomunikacyjne, przesyłowe czy paliwowe, sieci sklepów. Okazuje się bowiem, że dany obiekt w jednej gminie jest traktowany dla celów podatkowych inaczej niż w gminie sąsiedniej. Poza tym, w każdej z nich trzeba wypełniać inną deklarację podatkową.

Przedsiębiorcy skarżą się także na to, że muszą płacić podatek niezależnie od tego, czy ich nieruchomość przynosi zyski, czy straty. Wskazano, że co prawda podstawą opodatkowania budowli jest ich wartość, jednak chodzi o wartość historyczną, a nie rynkową. Według ekspertów z PwC istnieją możliwości takiego wykorzystania przynoszących straty obiektów, by uzyskać dla nich zwolnienie z podatku od nieruchomości, ale to trudne.

Zdaniem menedżerów PwC zmiany w podatku od nieruchomości będą zapewne zmierzać w kierunku podatku katastralnego, tym bardziej, że wiele państw Europy Zachodniej w tę stronę poszły. Wyjaśnili, że chodzi o podatek uzależniony od aktualnej wartości nieruchomości oparty na rejestrze zawierającym dane potrzebne do wymiaru tego podatku.

Zobacz także: Nieruchomości

"Odbiór społeczny tego podatku (katastralnego - PAP) jest bardzo różny. Pojawiają się głosy - na pewno nie bez racji - że to sprawiedliwy sposób opodatkowania nieruchomości. Z drugiej strony są obawy, że mogą wzrosnąć obciążenia podatkowe" - podsumował Jarosz. Jego zdaniem wprowadzenie podatku katastralnego nie nastąpi w najbliższych latach. (PAP)

mmu/ amac/

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    5 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korzystanie z samochodu służbowego przez burmistrza
    Korzystanie z samochodu służbowego. Czy, aby móc korzystać z samochodu służbowego do wykonywania zadań służbowych, burmistrz powinien podpisać odrębną umowę, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu gminy może podpisać z burmistrzem sekretarz, który podpisuje burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym wskazujące, że burmistrz gospodaruje mieniem komunalnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy sekretarz powinien posiadać stosowne upoważnienie?
    Budżety samorządów z nadwyżką za III kwartał 2021 r.
    Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, wynika, iż nadwyżka w budżetach samorządów za III kwartał 2021 r. wyniosła 23 mld 436 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 31 mld 67 mln zł.
    Świadczenie ratownicze - dla kogo dodatek do emerytury?
    Świadczenie ratownicze zostało przewidziane w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych. Komu ma przysługiwać?
    Senior+ w edycji na 2022 rok
    Program Senior+ w edycji na 2022 rok adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Jakie wymagania należy spełnić?
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?