REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?/ fot. Fotolia
Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci Konfederacji Lewiatan komentują ustawę o jawności życia publicznego. Czy jest ona w ogóle potrzebna?

Projekt nowej ustawy o jawności życia publicznego przewiduje obowiązek przygotowania i stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych w jednostkach sektora publicznego oraz w co najmniej średnich przedsiębiorstwach.

REKLAMA

REKLAMA

Komentuje dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, ekspert Konfederacji Lewiatan, senior partner Kancelarii GESSEL.

Korupcja niszczy konkurencyjność podmiotów gospodarczych. Cześć przestępstw korupcyjnych jest dokonywana w imieniu i na rzecz przedsiębiorców. Niemniej jednak proponowane rozwiązania budzą wiele wątpliwości.

Zakres planowanej regulacji jest olbrzymi. Średnim przedsiębiorcą jest firma, która ma więcej niż 50 pracowników, a roczny obrót lub sumę bilansową powyżej 10 milionów euro. Szacuje się , że firm będących co najmniej średnim przedsiębiorcą jest w Polsce ok. 20 000.
Czynem podlegającym sankcji nie jest sama korupcja, ale brak stosownych procedur antykorupcyjnych lub jeśli UOKIK uzna, że procedury są pozorne lub nieskuteczne. Sankcja za brak procedur jest więc bardzo dotkliwa. Jeżeli osobie działającej w imieniu lub na rzecz danej firmy prokurator postawi zarzut antykorupcyjny, to na tę firmę prezes UOKiK na wniosek i po kontroli przeprowadzonej przez CBA będzie mógł nałożyć karę do 10 milionów zł - dodatkowo dana firma będzie wykluczona z zamówień publicznych na okres 5 lat.

REKLAMA

Zobacz: ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecny porządek prawny już penalizuje korupcję. Aktualnie spółki mogą ponosić finansową odpowiedzialność za te przestępstwa na podstawie ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych. Podstawową przesłanką odpowiedzialności na podstawie tej ustawy jest prawomocne stwierdzenie popełnienia przestępstwa przez osobę działającą w imieniu lub na rzecz danej firmy. Nowa regulacja nie uchyli wspomnianej ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych, lecz wprowadzi dodatkowe obowiązki i sankcje.

Odpowiedzialność przedsiębiorców ma pojawić się dużo wcześniej, zdecydowanie przed prawomocnym skazaniem danej osoby - już na etapie postawienia zarzutów prokuratorskich czyli w sytuacji, w której w świetle prawa karnego osoba będąca adresatem zarzutów jest niewinna. Przesłanką odpowiedzialności danej firmy będzie po prostu brak odpowiednich wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. Samo posiadanie tych procedur także nie wystarczy - jeżeli procedury okażą się nieskuteczne lub pozorne odpowiedzialność może również się zaktualizować. 

Zakres przewidzianych procedur antykorupcyjnych daleki jest od jednoznaczności - generalnie mają to być środki organizacyjne, kadrowe i techniczne mające na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego popełnianiu przestępstw korupcyjnych.

Nasza kancelaria wdrażała takie procedury u wielu przedsiębiorców, co było konsekwencją działania wspomnianych przepisów o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych. Tak więc sama idea nie jest nowa. Nowością są jednak kuriozalne przesłanki odpowiedzialności i nieodpowiednie do czynu wysokie sankcje.

Podsumowując, nowa ustawa jest wyrazem swoistego signum temporis - wiary ustawodawcy (należy uczciwie dodać - nie tylko polskiego), że posiadanie w danej firmie formalnych procedur dotyczących określonych negatywnie ocenianych zjawisk (jak korupcja) stanowi właściwe lekarstwo przeciwko tym patologiom, a brak tych procedur jest dotkliwie penalizowany.

Ponadto, coraz częściej w różnych jurysdykcjach posiadanie odpowiednich wewnętrznych procedur, jak właśnie polityk antykorupcyjnych czy szerzej systemów compliance, stanowi wymóg udziału w większych przetargach lub kontraktach. Co więcej, okazuje się, że firmy posiadające takie procedury uzyskują wyższe ratingi oraz niższe koszty finansowania. Świat idzie w tym kierunku. Polska jak widać też. Jakie będą skutki nowych regulacji w naszym kraju, czas pokaże.

Na tę chwilę pewne jest natomiast jedno - zarządy i menedżerowie około 20 000 polskich firm staną wkrótce przed koniecznością opracowania, wdrożenia i stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. Ustawa nie przewiduje w tym zakresie wyjątków, a potencjalne sankcje są bardzo surowe. My jako kancelaria GESSEL możemy się w pewnym sensie cieszyć: jesteśmy przygotowani do służenia naszym klientom profesjonalnym wsparciem w tym zakresie.

Konfederacja Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA