REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specustawa mieszkaniowa - co zmienią nowe regulacje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Specustawa mieszkaniowa - co zmienią nowe regulacje?/ fot. Fotolia
Specustawa mieszkaniowa - co zmienią nowe regulacje?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 marca 2018 r. przedstawiony został rządowy projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (tzw. „specustawa mieszkaniowa”), który wprowadza uproszczone zasady oraz procedury przygotowania i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących.

Zgodnie z założeniem specustawa ma dotyczyć inwestycji, w ramach których powstaną przynajmniej dwa budynki mieszkalne wielorodzinne o łącznej liczbie lokali mieszkalnych nie mniejszej niż 50 lub nie mniej niż 25 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z urządzeniami budowlanymi z nimi związanymi. Głównymi beneficjentami ułatwień wynikających z ustawy będą więc przede wszystkim deweloperzy. Ponadto, na zasadach określonych w ustawie będzie mogła powstać tzw. infrastruktura towarzysząca, do której projektodawcy zaliczają m.in. obiekty usług zdrowia, oświaty, sportu i rekreacji, drogi publiczne czy tereny zieleni urządzonej.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy zakłada, że w budynkach objętych inwestycją mieszkaniową oraz towarzyszącą będą mogły zostać wyodrębnione części przeznaczone na działalność handlową lub usługową, przy czym nie mniej niż 80% powierzchni użytkowej wszystkich lokali ma stanowić powierzchnia mieszkań.

Co istotne, stosownie do art. 20 projektowanej ustawy, do w/w inwestycji mieszkaniowych nie będzie miała zastosowania ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ustawa wprowadza własny reżim w zakresie standardów lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych.

Zobacz: Podatki

Po pierwsze, decyzję sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej ma wydawać wojewoda w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku. Niedotrzymanie wskazanego terminu zostało obarczone karą w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki w wydaniu decyzji. Istotna rola w procesie inwestycyjnym została przyznana radzie gminy. W przypadku zamiaru realizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej na terenie, dla którego istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie przewiduje on tych inwestycji lub inwestycja w jakimkolwiek zakresie jest niezgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestor mimo wszystko będzie mógł wystąpić z wnioskiem o wyrażenie zgody na realizację planowanej inwestycji do właściwej miejscowo rady gminy, która w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku będzie mogła wyrazić zgodę, biorąc pod uwagę stan zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla obszarów objętych zamiarem realizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej, dla których nie obowiązuje miejscowy plan, wymagane będzie uzyskanie zgody właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Na gruncie projektowanej ustawy zasadą ma być zakaz lokalizacji inwestycji mieszkaniowych lub towarzyszących na terenach podlegających ochronie, ale i od tej zasady autorzy projektu przewidzieli wyjątek. Inwestor, w trybie przepisów przewidujących tę ochronę będzie mógł uzyskać zgodę na lokalizację zaplanowanej inwestycji. Projekt ustawy dopuszcza także sytuowanie omawianych inwestycji na obszarach kolejowych pod warunkiem, że nie będzie to uniemożliwiało zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowej.

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że obecnie w całym kraju występują deficyty jakościowe całych zespołów zabudowy, które przejawiają się m.in. w braku adekwatnej obsługi komunikacyjnej czy też braku dostępu do niezbędnych usług. W związku z powyższym proponuje się określenie standardów jakim muszą odpowiadać inwestycje mieszkaniowe. Standardy te dotyczą przede wszystkim konieczności zapewnienia danej inwestycji dostępu do drogi publicznej, a także do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i elektroenergetycznej. Ponadto, wprowadzono wymogi odległościowe od podstawowej infrastruktury – zgodnie z założeniem inwestycję mieszkaniową należy lokalizować w odległości nie większej niż:

- 1000 m od przystanku publicznego transportu zbiorowego,

- 3000 m od szkoły podstawowej i przedszkola (z zastrzeżeniem, że będą mogły przyjąć nowych uczniów lub zapewnić wychowanie przedszkolne określonej liczbie dzieci),

- 1000 m od placówki podstawowych usług handlowych,

- 3000 m od urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu.

Projekt przewiduje także maksymalne progi w zakresie wysokości zabudowy: budynki nie będą mogły być wyższe niż 3 kondygnacje nadziemne w przypadku sytuowania ich poza miastami oraz w miastach do 30 tys. mieszkańców oraz nie wyższe niż 4 kondygnacje nadziemne w miastach do 100 tys. mieszkańców (z dopuszczeniem zwiększenia górnego progu liczby kondygnacji w określonych sytuacjach). Dla miast o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. maksymalna wysokość inwestycji mieszkaniowych nie została w żaden sposób ograniczona.

Ponadto, jeżeli w stosunku do nieruchomości objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej wystąpi konieczność usunięcia drzew lub krzewów to właściwy organ będzie mógł na to zezwolić w pozwoleniu na budowę wydanym dla inwestycji mieszkaniowej.

Ważność decyzji lokalizacyjnej została określona na 3 lata od dnia uzyskania przez nią przymiotu ostateczności. Jeżeli przed upływem wskazanego terminu nie zostanie wydane pozwolenie na budowę, decyzja taka wygaśnie. 

Przedstawiony przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju projekt spotkał się ze zróżnicowanym odbiorem. Deweloperzy wydają się być przychylnie nastawieni do proponowanych zmian, które ułatwią i przyspieszą lokalizowanie inwestycji mieszkaniowych, a także umożliwią pozyskanie pod zabudowę nowych terenów, które dotychczas były niedostępne. Jak podkreślają sami projektodawcy, ustawa ma stanowić „krok w kierunku ograniczania barier administracyjno-prawnych w zakresie budowy mieszkań dla grup społecznych o umiarkowanych dochodach.” Z drugiej strony szereg obaw pojawia się ze strony architektów i urbanistów, którzy widzą w ustawie zagrożenie dla ładu przestrzennego. Obecnie projekt znajduje się na etapie konsultacji publicznych. 

Kinga Grzelak

aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA