REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmniejszenie obciążeń biurokratycznych w samorządach

Subskrybuj nas na Youtube
Zmniejszenie obciążeń biurokratycznych w samorządach./ fot. Fotolia
Zmniejszenie obciążeń biurokratycznych w samorządach./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmniejszenie obciążeń biurokratycznych w samorządach i wynikające z tego oszczędności – to główne założenia ścisłej współpracy ekspertów Ministerstwa Finansów oraz przedstawicieli samorządów. Pierwszymi efektami prac Zespołu ds. odbiurokratyzowania jednostek samorządu terytorialnego (JST) są propozycje zmian w trzech rozporządzeniach.

„We współpracy z przedstawicielami samorządów pracujemy nad rozwiązaniami, które pozwolą w skuteczny sposób zmniejszyć obciążenia biurokratyczne i przyniosą realne oszczędności. Nadmierna biurokracja generuje bowiem koszty w postaci dodatkowych godzin pracy, a to przekłada się na konkretne efekty wycenione w pieniądzu. Na potrzebę zmian w samorządach wskazywały też wnioski z przeprowadzonej przez nas analizy wśród jednostek samorządu terytorialnego czy sygnały z regionalnych izb obrachunkowych. Za nami już pierwszy etap prac zespołu i konkretne propozycje zmian" – mówi minister finansów prof. Teresa Czerwińska.

Zespół ds. odbiurokratyzowania JST i pierwsze efekty jego prac
W skład zespołu oprócz urzędników MF wchodzą także przedstawiciele sześciu organizacji samorządowych: Związku Miast Polskich, Unii Metropolii Polskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Województw RP, Związku Gmin Wiejskich RP oraz Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych. Zespół przeanalizował już niektóre z obecnie funkcjonujących rozwiązań, np. w zakresie sprawozdawczości, klasyfikacji budżetowej, czy zasad gospodarki finansowej w  samorządowych jednostkach budżetowych. Analizy pozwoliły zaproponować zmiany w trzech rozporządzeniach Ministra Finansów:

REKLAMA

  • w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
  • w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,
  • w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

„To pierwsze nasze propozycje i nie zamierzamy na nich poprzestać. Jesteśmy w trakcie prac, które są po to, żeby z jednej strony zrezygnować z niepotrzebnych już obowiązków, a z drugiej, żeby wspierać samorządy i pozwalać im pełniej niż dotychczas decydować o ich finansach, o szczegółowości sprawozdawczości, o zarządzaniu swoim długiem" – powiedział odpowiedzialny za współpracę z samorządami wiceminister finansów Tomasz Robaczyński.

Przygotowane zmiany dotyczą przede wszystkim:

  • klasyfikacji budżetowej –  chodzi głównie o określenie sposobu grupowania paragrafów klasyfikacji budżetowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Uwzględniono tu zarówno rozwiązania zawarte w ustawie o finansach publicznych, jak i niezbędne wymagania informacyjne w zakresie środków unijnych,
  • gospodarki finansowej samorządowych jednostek budżetowych – propozycje dotyczą zmian w zakresie szczegółowości ich planów finansowych. Samorządy będą same decydować, czy chcą sporządzać te plany w szczegółowości dział, rozdział, paragraf, czy dział, rozdział, grupę paragrafów,
  • sprawozdawczości budżetowej – które umożliwią prezentację planowanych kwot wydatków jednostek w zależności od przyjętej szczegółowości  w planach samorządowych jednostek budżetowych –  w grupach paragrafów bądź w paragrafach.

Konsekwencją wejścia w życie zmienianych rozporządzeń będzie stworzenie możliwości decydowania przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego o szczegółowości sporządzanych planów finansowych ich jednostek organizacyjnych, co umożliwi bardziej elastyczne zarządzanie.

Zobacz: Procedury podatkowe

„Szybkie wypracowanie pierwszych rozwiązań było możliwe dzięki konstruktywnej i dobrej współpracy przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego. Chcemy, aby proponowane zmiany miały zastosowanie już do opracowania projektów planów finansowych na rok 2019" – zapewniła prof. Teresa Czerwińska.

Projekt zmian w ustawie o finansach publicznych
Dodatkowo Ministerstwo Finansów (w ramach Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych) pracowało nad kwestią  wcześniejszej spłaty długu samorządów. To dotychczas było mocno ograniczone przepisami i stanowiło istotny problem nie tylko z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego, ale także całego sektora finansów publicznych. Przygotowana zmiana przepisów zmierza do zracjonalizowania zadłużania się samorządów.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych przewiduje między innymi wzmocnienie mechanizmów prawnych służących zwiększeniu bezpieczeństwa finansowego samorządów. Wpłynie to również na racjonalizację gospodarki finansowej i jednocześnie na zmniejszenie długu publicznego i kosztów jego obsługi.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA