REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Frankiewicz
Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych.
Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, iż od strony formalnej cel ten został osiągnięty. W tym względzie należy wyróżnić trzy wskazane poniżej sytuacje:

  1. Podjęcie przez zamawiającego czynności niezgodnych z przepisami ustawy lub zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na gruncie ustawy.
  2. Dokonanie lub zaniechanie czynności, w ramach postępowania, którego wartość zamówienia jest niższa  niż kwota określona na podstawie art. 11 ust. 8, stojące w sprzeczności z przepisami ustawy w zakresie:

- wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę,

- opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,

REKLAMA

- wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odrzucenia oferty odwołującego.

Wskazane powyżej sytuacje dotyczą działania lub zaniechania po stronie zamawiającego, które miałoby miejsce w trakcie prowadzonego postępowania. Innymi słowy, skorzystanie z środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie, do czego upoważnia zaistnienie okoliczności wskazanej w pkt. 1 lub 2, jest możliwe tylko wówczas, gdy doszło do niego w ramach postępowania, a więc np. jeszcze przed podpisaniem umowy z wykonawcą.

Zobacz również: Porozumienie się zamawiającego i wykonawców za pomocą faksu

Działanie i zaniechanie

 W treści odwołania należy wskazać, jakiej czynności lub jakiego zaniechania dotyczy zarzut, przedstawić stan faktyczny i prawny sprawy oraz określić żądanie. Precyzyjne i wyczerpujące określenie zarzutu stawianego zamawiającemu jest o tyle istotne, że jak wskazuje orzecznictwo, KIO nie może wykraczać poza wskazane w treści odwołania naruszenie, nawet jeżeli wynikałoby ono z podanego stanu faktycznego i prawnego (zob. wyrok KIO z dnia 11 czerwca 2013 r. KIO 980/13, KIO 1067/13, KIO 1072/13, KIO 1073/13, KIO 1078/13 oraz KIO 1080/13). Forma odwołania musi przybrać postać pisemną lub elektroniczną opatrzoną bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (niedopuszczalne jest np. przesłanie odwołania faksem, co zostało potwierdzone m.in. postanowieniem KIO z dnia 29 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1023/13 oraz KIO 1169/13, jak również wynika z zapisu §7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań - Dz. U. Nr 48, poz. 280). Organem właściwym do którego należy wnieść omawiany środek ochrony prawnej jest Prezes KIO. Niezbędnym jest także przesłanie kopii odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do jego wniesienia. Czynność ta nie może zostać pominęła, bowiem ma bardzo istotne skutki, mając na uwadze zwłaszcza regulację art. 185 pzp, która daje następnie możliwość wykonawcom do przystąpienia do postępowania odwoławczego (uwagę na to zwracała często Izba, m.in. w postanowieniu z dnia 23 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1046/13). Przekazanie informacji o nieprawidłowościach samemu zamawiającemu powoduje, że nie należy traktować tego jako środka ochrony prawnej, a tym samym nie stosuje się w takiej sytuacji procedury odwoławczej (zob. wyrok KIO z dnia 7 lutego 2013 r. sygn. akt: KIO 131/13, KIO 137/13, KIO 172/13 oraz KIO 187/13).

Naruszenie przepisów ustawy

3. Podjęcie czynności lub jej zaniechanie, stanowiące naruszenie przepisów ustawy i obowiązków z niej wynikających.

W takiej sytuacji możliwym jest poinformowanie zamawiającego o niezgodności jego działań lub zaniechań z przepisami ustawy, ale tylko w przypadkach, gdy nie ma możliwości skutecznego skorzystania z zapisów art. 180 ust. 2. Warto przy tym pamiętać, że regulacja ta odnosi się tylko do postępowań, których wartość nie przekracza tzw. progów unijnych. Ponadto, z omawianego środka ochrony może skorzystać jedynie wykonawca lub uczestnik konkursu. Pomija się tutaj natomiast „inny podmiot”, określony w art. 179 pzp, który miał lub ma interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w związku z naruszeniem przez zamawiającego przepisów ustawy. Można mieć wątpliwości czy pominięcie tego rodzaju podmiotów było zabiegiem celowym po stronie ustawodawcy czy zwykłym przeoczeniem.

W przypadku, gdy zamawiający uzna zasadność przekazanej informacji może powtórzyć czynność lub dokonać czynności wcześniej zaniechanej. Na czynność taką nie przysługuje odwołanie, za wyjątkiem sytuacji opisanych w pkt. 2, a więc przypadku gdyby zamawiający w wyniku podjęcia czynności dokonał jej z naruszeniem przepisów w zakresie wskazanym w art. 180 ust. 2.

Powyższa analiza zapisów ustawy wskazuje na komplementarny charakter instytucji określonych w art. 180 i 181 pzp. Jest to o tyle ważne, że nie pozostawia luki w ochronie interesów uczestników postępowania, dając dużą pewność konieczności działania przez zamawiającego zgodnie z ustawą lub z liczeniem się z konsekwencjami prawnymi w przypadku działania lub zaniechania niezgodnego z przepisami.

Zobacz: Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA