REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Rafał Frankiewicz
Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych.
Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

REKLAMA

Wydaje się, iż od strony formalnej cel ten został osiągnięty. W tym względzie należy wyróżnić trzy wskazane poniżej sytuacje:

  1. Podjęcie przez zamawiającego czynności niezgodnych z przepisami ustawy lub zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na gruncie ustawy.
  2. Dokonanie lub zaniechanie czynności, w ramach postępowania, którego wartość zamówienia jest niższa  niż kwota określona na podstawie art. 11 ust. 8, stojące w sprzeczności z przepisami ustawy w zakresie:

- wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę,

- opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,

- wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odrzucenia oferty odwołującego.

Wskazane powyżej sytuacje dotyczą działania lub zaniechania po stronie zamawiającego, które miałoby miejsce w trakcie prowadzonego postępowania. Innymi słowy, skorzystanie z środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie, do czego upoważnia zaistnienie okoliczności wskazanej w pkt. 1 lub 2, jest możliwe tylko wówczas, gdy doszło do niego w ramach postępowania, a więc np. jeszcze przed podpisaniem umowy z wykonawcą.

Zobacz również: Porozumienie się zamawiającego i wykonawców za pomocą faksu

Działanie i zaniechanie

 W treści odwołania należy wskazać, jakiej czynności lub jakiego zaniechania dotyczy zarzut, przedstawić stan faktyczny i prawny sprawy oraz określić żądanie. Precyzyjne i wyczerpujące określenie zarzutu stawianego zamawiającemu jest o tyle istotne, że jak wskazuje orzecznictwo, KIO nie może wykraczać poza wskazane w treści odwołania naruszenie, nawet jeżeli wynikałoby ono z podanego stanu faktycznego i prawnego (zob. wyrok KIO z dnia 11 czerwca 2013 r. KIO 980/13, KIO 1067/13, KIO 1072/13, KIO 1073/13, KIO 1078/13 oraz KIO 1080/13). Forma odwołania musi przybrać postać pisemną lub elektroniczną opatrzoną bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (niedopuszczalne jest np. przesłanie odwołania faksem, co zostało potwierdzone m.in. postanowieniem KIO z dnia 29 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1023/13 oraz KIO 1169/13, jak również wynika z zapisu §7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań - Dz. U. Nr 48, poz. 280). Organem właściwym do którego należy wnieść omawiany środek ochrony prawnej jest Prezes KIO. Niezbędnym jest także przesłanie kopii odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do jego wniesienia. Czynność ta nie może zostać pominęła, bowiem ma bardzo istotne skutki, mając na uwadze zwłaszcza regulację art. 185 pzp, która daje następnie możliwość wykonawcom do przystąpienia do postępowania odwoławczego (uwagę na to zwracała często Izba, m.in. w postanowieniu z dnia 23 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1046/13). Przekazanie informacji o nieprawidłowościach samemu zamawiającemu powoduje, że nie należy traktować tego jako środka ochrony prawnej, a tym samym nie stosuje się w takiej sytuacji procedury odwoławczej (zob. wyrok KIO z dnia 7 lutego 2013 r. sygn. akt: KIO 131/13, KIO 137/13, KIO 172/13 oraz KIO 187/13).

Naruszenie przepisów ustawy

3. Podjęcie czynności lub jej zaniechanie, stanowiące naruszenie przepisów ustawy i obowiązków z niej wynikających.

REKLAMA

W takiej sytuacji możliwym jest poinformowanie zamawiającego o niezgodności jego działań lub zaniechań z przepisami ustawy, ale tylko w przypadkach, gdy nie ma możliwości skutecznego skorzystania z zapisów art. 180 ust. 2. Warto przy tym pamiętać, że regulacja ta odnosi się tylko do postępowań, których wartość nie przekracza tzw. progów unijnych. Ponadto, z omawianego środka ochrony może skorzystać jedynie wykonawca lub uczestnik konkursu. Pomija się tutaj natomiast „inny podmiot”, określony w art. 179 pzp, który miał lub ma interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w związku z naruszeniem przez zamawiającego przepisów ustawy. Można mieć wątpliwości czy pominięcie tego rodzaju podmiotów było zabiegiem celowym po stronie ustawodawcy czy zwykłym przeoczeniem.

W przypadku, gdy zamawiający uzna zasadność przekazanej informacji może powtórzyć czynność lub dokonać czynności wcześniej zaniechanej. Na czynność taką nie przysługuje odwołanie, za wyjątkiem sytuacji opisanych w pkt. 2, a więc przypadku gdyby zamawiający w wyniku podjęcia czynności dokonał jej z naruszeniem przepisów w zakresie wskazanym w art. 180 ust. 2.

Powyższa analiza zapisów ustawy wskazuje na komplementarny charakter instytucji określonych w art. 180 i 181 pzp. Jest to o tyle ważne, że nie pozostawia luki w ochronie interesów uczestników postępowania, dając dużą pewność konieczności działania przez zamawiającego zgodnie z ustawą lub z liczeniem się z konsekwencjami prawnymi w przypadku działania lub zaniechania niezgodnego z przepisami.

Zobacz: Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA