REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w związku z RODO - część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w związku z RODO - część I./ fot. Shutterstock
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w związku z RODO - część I./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 4 maja 2019 r. weszła w życie nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która uszczegóławia zasady ochrony danych osobowych przewidziane w RODO.

Podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, korzystania ze środków ochrony prawnej, a także zawarcia i wykonywania umowy, zamawiający przetwarza dane osobowe, które są chronione na podstawie RODO[1]. Przepisy tego unijnego rozporządzenia nie są jednak w pełni spójne z polskimi regulacjami. W celu dostosowania specyfiki polskiego porządku prawnego do wymagań RODO, ustawodawca znowelizował przepisy 167 ustaw, w tym między innymi ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej jako „p.z.p.”)[2]. Ustawa nowelizująca z dnia 21 lutego 2019 r. (dalej jako „Nowelizacja”)[3], która weszła w życie w dniu 4 maja 2019 r., modyfikuje ogólne zasady ochrony danych osobowych przewidziane w RODO, wprowadzając jednocześnie jasne i klarowne zasady w zakresie ochrony danych osobowych na gruncie zamówień publicznych. W niniejszym artykule omówione zostaną zmiany wprowadzone w ramach ww. Nowelizacji między innymi w zakresie danych szczególnie chronionych i kwestii związanych z wypełnianiem przez zamawiającego obowiązków wynikających z RODO.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO

Dane szczególnie chronione

Nowelizacja wprowadza art. 8 ust. 5 p.z.p., który ogranicza zasadę jawności w zamówieniach publicznych w przypadku przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa. Dane takie zawarte są zwłaszcza w przekazywanych zamawiającemu zaświadczeniach z Krajowego Rejestru Karnego. Sprecyzowano, że zamawiający udostępnia dane osobowe dotyczące wyroków skazujących oraz czynów zabronionych lub powiązanych środków bezpieczeństwa – wyłącznie w celu umożliwienia korzystania ze środków ochrony prawnej. Należy jednocześnie zaznaczyć, że zamawiający ma możliwość udostępniania tych informacji jedynie do czasu upływu terminu do wniesienia środków ochrony prawnej, a więc w praktyce do upływu terminu wniesienia odwołania.

Nowelizacja wprowadziła również wymóg, zgodnie z którym do przetwarzania danych osobowych, o których mowa powyżej, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie. Jednocześnie wprost wskazano, że osoby dopuszczone do przetwarzania takich danych są obowiązane do zachowania ich w poufności.

Miejsce zamieszczania informacji wymaganych przez RODO

Zamawiający, w związku z regulacjami zawartymi w RODO, są zobowiązani do wypełniania szeregu obowiązków informacyjnych, a także obowiązków związanych z realizacją praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych względem osób fizycznych, od których dane osobowe bezpośrednio pozyskał. Obowiązki te zostały uregulowane w art. 13 RODO. Nowelizacja sprecyzowała, że obowiązki te powinny być realizowane przez zamieszczenie wymaganych informacji w ogłoszeniu o zamówieniu, ogłoszeniu o konkursie, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminie konkursu lub przy pierwszej czynności skierowanej do wykonawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą

Wśród wielu obowiązków nałożonych na zamawiającego w ramach ochrony danych osobowych są również obowiązki związane z dostępem do informacji przez osoby, których dane dotyczą. Osoba, której dane dotyczą, jest bowiem uprawniona do uzyskania od administratora potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe jej dotyczące, a jeżeli ma to miejsce, jest uprawniona do uzyskania dostępu do nich oraz odpowiednich informacji. Nowelizacja, w celu zapobiegania nadmiernego obciążenia zamawiającego, wprowadza zasadę, iż – w przypadku gdy wykonanie obowiązków zamawiającego w zakresie prawo dostępu do danych przysługującego osobie, której te dane dotyczą (o których mowa w art. 15 ust. 1-3 RODO), wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku – to zamawiający może żądać od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji mających na celu sprecyzowanie żądania. W szczególności zamawiający może żądać podania nazwy lub daty postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu.

Należy dodać, że w myśl nowelizacji, informacja o omawianych ograniczeniach powinna znaleźć się na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub konkursu, w ogłoszeniu o zamówieniu, ogłoszeniu o konkursie, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminie konkursu lub w inny sposób dostępny dla osoby, której dane dotyczą.

Żądanie sprostowania i uzupełnienie danych osobowych

Osoba, której dane dotyczą, na podstawie RODO ma prawo żądania od administratora niezwłocznego sprostowania dotyczących jej danych osobowych, które są nieprawidłowe. Taka osoba ma również prawo żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych, w tym poprzez przedstawienie dodatkowego oświadczenia. Nowelizacja doprecyzowuje, że skorzystanie z wyżej określonego uprawnienia do sprostowania lub uzupełnienia danych osobowych, nie może skutkować zmianą wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu ani zmianą postanowień umowy w zakresie niezgodnym z ustawą. Wyklucza to ryzyko niezgodnej z prawem zamówień publicznych zmiany reguł toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu czy postanowień umowy, w oparciu o ww. uprawnienia przewidziane w RODO.

Żądanie ograniczenia przetwarzania danych osobowych

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania w przypadkach określonych w art. 18 ust. 1 RODO (np. w przypadku kwestionowania prawidłowości danych osobowych lub przetwarzania danych osobowych niezgodnie z prawem). Nowelizacja wprowadza zasadę, że wystąpienie z ww. żądaniem, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu. Przepis ten ma na celu zapobieżenie - w interesie publicznym - nadmiernemu wydłużaniu, a czasem zahamowaniu, procesu udzielania zamówienia publicznego z uwagi na ewentualne żądanie ograniczenia przetwarzania danych osobowych.

Należy zaznaczyć, że informacja o ograniczeniu żądania przetwarzania danych osobowych w powyższym zakresie, powinna znaleźć się zgodnie z nowelizacją na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub konkursu, w ogłoszeniu o zamówieniu, ogłoszeniu o konkursie, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminie konkursu lub w inny sposób dostępny dla osoby, której dane dotyczą.

Obowiązek zabezpieczenia danych

Nowelizacja wprowadziła również zasadę, że zamawiający jest zobowiązany przetwarzać dane osobowe zebrane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie w sposób gwarantujący zabezpieczenie przed ich bezprawnym rozpowszechnianiem. Należy przy tym zauważyć, ze naruszenie przepisów RODO może wiązać się z obowiązkiem poddania się procedurom naprawczym, odpowiedzialnością odszkodowawczą oraz może spowodować nałożenie pieniężnych kar administracyjnych na zamawiającego.

W kolejnym artykule zostaną omówione dalsze zmiany wprowadzone przez Nowelizację, w tym m.in. dot. danych osobowych zawartych w protokole postępowania oraz danych osobowych przekazywane zamawiającemu w związku z obowiązkiem zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia.

[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)

[2] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.)

[3] Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. z 2019 r. poz. 730)

Maciej Wruk

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w zakresie prawa cywilnego i gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem prawa zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA