REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w zamówieniach publicznych - model scentralizowany czy rozproszony?

E-faktury w zamówieniach publicznych - model scentralizowany czy rozproszony?/ fot. Fotolia
E-faktury w zamówieniach publicznych - model scentralizowany czy rozproszony?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie – w zasadniczej części – ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Przepisy tej ustawy określają zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.

Przyjęte zasady przewidują, że „zamawiający” (w szczególności „zamawiający” w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych) jest zobowiązany do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem specjalnej platformy, tj. Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Decyzja o wysłaniu faktury ustrukturyzowanej za pośrednictwem platformy należy do wykonawcy, który może z tej opcji skorzystać, ale nie ma takiego obowiązku.

REKLAMA

REKLAMA

W tym kontekście stwierdzić należy, iż na wypadek skorzystania przez wykonawcę z przysługującego mu uprawnienia, zamawiający jest obowiązany do posiadania konta na platformie. Zgodnie z przepisami należy je założyć przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej.

Z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego duże znaczenie ma model, w oparciu o który założone zostanie konto podmiotu (konta podmiotów) na PEF. Jest to istotne w kontekście zasad fakturowania, które „wymusiła” centralizacja rozliczeń VAT – każda faktura zakupowa powinna wskazywać gminę (miasto, powiat, województwo) jako nabywcę towarów lub usług oraz posługiwać się NIP-em gminy (miasta, powiatu, województwa) także w przypadku, gdy dotyczy transakcji związanych z funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych.

Z uwagi na powyższe, zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, w celu zagwarantowania należytego doręczania i obiegu dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych, zamawiający mają możliwość założenia konta (kont) na PEF, w oparciu o:

1) model scentralizowany,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) model rozproszony.

W pierwszym przypadku zakłada się jedno tzw. konto podmiotu (np. gminy), a następnie w ramach konfiguracji tego konta, tworzy się dodatkowe identyfikatory PEF (tzw. skrzynki PEPPOL) dedykowane dla podległych jednostek (np. jednostek budżetowych). W tym przypadku funkcjonuje jeden administrator, który ma dostęp do wszystkich dokumentów w ramach konta podmiotu (także tych przesyłanych na adresy PEF/skrzynki PEPPOL jednostek podległych).

Model rozproszony przewiduje z kolei, że tworzonych jest wiele niezależnych kont podmiotów (np. tworzone jest oddzielne konto dla gminy i oddzielne konta dla jednostek budżetowych). W tym przypadku konta podmiotów są od siebie niezależne, co oznacza, że administrator jednego konta podmiotu nie ma dostępu do danych (np. dokumentów) innego konta podmiotu.

Każda jednostka samorządu, uwzględniając swoją strukturę organizacyjną oraz przyjęty sposób funkcjonowania, winna zatem dokonać analizy w celu wyboru optymalnego dla niej rozwiązania.

Michał Kostrzewa

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA