REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wykorzystanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców./ fot. Shutterstock
Wykorzystanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 28 lipca 2016 r. zamawiającym przysługuje swoboda zagwarantowania sobie możliwości zastosowania ośmiu przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tzw. przesłanki fakultatywne, których katalog został zawarty w art. 24 ust. 5 P.z.p.).

Tendencja w przyznaniu zamawiającym swobody w doborze przesłanek eliminacyjnych została utrzymana w projekcie nowego P.z.p.[1]. W art. 123 ust. 1 nowego P.z.p. przewidziano jedenaście fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Warto zatem podjąć próbę ukazania dotychczasowego sposobu wykorzystania przez zamawiających posiadanej w ww. zakresie swobody[2].

REKLAMA

REKLAMA

Stopień wykorzystania przesłanek fakultatywnych

Przeprowadzona analiza ogłoszeń zamieszczonych w BZP ukazuje, że zamawiający zasadniczo korzystają z możliwości zagwarantowania sobie wykorzystania fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania. Na 100 poddanych analizie ogłoszeń w 77 zamawiający zadeklarowali zastosowanie co najmniej jednej fakultatywnej przesłanki wykluczenia. Jedynie w 23 przypadkach zamawiający nie zdecydowali się na skorzystanie z przysługującego im uprawnienia. Zamawiający najczęściej zadeklarowali zastosowanie wyłącznie jednej przesłanki (w 41 na 77 przypadków - 53,2%). Zastosowanie dwóch przesłanek nastąpiło w 11 na 77 przypadkach (14,3%), trzech w 10 (13%) a wszystkich ośmiu w 6 (8,5%) co przewyższało prawie dwukrotnie sytuacje w których zastosowano wyłącznie 4 przesłanki (5,2%). Powyższe ukazuje, że zdecydowanie częściej zamawiający wykorzystują pojedyncze, wytypowane przesłanki wykluczenia. Antycypując ustalenia ukazane w dalszej części artykułu, należy wskazać, że najczęściej jest nią przesłanka zakodowana w art. 24 ust. 5 pkt 1 P.z.p. (40 z 41 przypadków zastosowania wyłącznie jednej przesłanki – 97,6%). Zdecydowanie rzadziej w postępowaniach znajduje zastosowanie kilka fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Nie są jednak odosobnione sytuacje w których zamawiający gwarantują sobie możliwość zastosowania kompletu fakultatywnych przesłanek wykluczenia.

Wykorzystanie przesłanek fakultatywnych a rodzaj zamówienia

Przy uwzględnieniu rodzaju zamówień, stopień wykorzystania fakultatywnych przesłanek wykluczenia kształtował się następująco:

1. zamówienia na usługi w 17 z 22 postępowań (77%).

REKLAMA

2. zamówienia na dostawy w 30 z 38 postępowaniach (79%),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. zamówienia na roboty budowlane w 30 z 40 postępowaniach (75%).

Powyższe ukazuje, że zasadniczo rodzaj zamówienia nie determinuje zastosowania bądź odstąpienia od zastosowania fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania.

Zastosowanie wyłącznie jednej przesłanki wykluczenia, w przypadku:

1. zamówień na usługi nastąpiło w 11 z 22 postępowań (50%) – 10 razy przesłanki z art. 24 ust. 5 pkt 1 i raz z art. 24 ust. 5 pkt 4 P.z.p.

2. zamówień na dostawy nastąpiło w 21 z 38 postępowań (55,3%) – 21 razy przesłanki z art. 24 ust. 5 pkt 1 P.z.p.

3. zamówień na roboty budowlane nastąpiło w 9 z 40 postępowań (22,5%) – 9 razy przesłanki z art. 24 ust. 5 pkt 1 P.z.p.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Powyższe ukazuje, że w pomimo, iż w przypadku zamówień na roboty budowlane stopień wykorzystania przynajmniej jednej fakultatywnej przesłanki wykluczenia nie odbiega od średniej, to jednak w małym stopniu w zamówieniach na roboty budowlane wykorzystywana jest wyłącznie jedna fakultatywna przesłanka eliminacyjna. Uzupełniająco warto wskazać, że w analizowanych postępowaniach wykorzystanie wszystkich fakultatywnych przesłanek w 66,6% przypadków (4 na 6) nastąpiło w ramach zamówień na roboty budowlane.

Najczęściej wykorzystywane przesłanki fakultatywne

Najczęściej wykorzystywaną przez zamawiających, zarówno samodzielnie jak i w zestawieniu z innymi przesłankami, jest przesłanka przewidziana w art. 24 ust. 5 pkt 1 P.z.p. referująca do pozostawania wykonawcy w stanie likwidacji lub upadłości (75 z 77 przypadków – 97,4%). Na następnych pozycjach znajdują się:

1. przesłanka zakodowana w art. 24 ust. 5 pkt 4 P.z.p. odwołująca się do niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego (28 z 77 przypadków – 36,4%),

2. przesłanka przewidziana w art. 24 ust. 5 pkt 8 P.z.p. odnosząca się do naruszenia obowiązków dotyczących płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne (25 z 77 przypadków – 32,5%),

3. przesłanka zakodowana w art. 24 ust. 5 pkt 2 P.z.p. odwołująca się do poważnego naruszenia przez wykonawcę obowiązków zawodowych (19 z 77 przypadków – 25%).

Najczęściej wykorzystywane kombinacje przesłanek fakultatywnych

Najczęściej stosowanymi przez zamawiających kombinacjami, nie uwzględniając zastosowania wszystkich przesłanek fakultatywnych, jest łączne zastosowanie przesłanek:

1. przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1 i 8 P.z.p. (6 na 35 przypadków zastosowania łącznie 2 lub więcej fakultatywnych przesłanek wykluczenia – 17,1%),

2. przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4 P.z.p. (5 na 35 przypadków zastosowania łącznie 2 lub więcej fakultatywnych przesłanek wykluczenia – 14,3%),

3. przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 4 i 8 P.z.p. (4 na 35 przypadków zastosowania łącznie 2 lub więcej fakultatywnych przesłanek wykluczenia – 11,4%),

4. przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 2, 4 i 8 P.z.p. (3 na 35 przypadków zastosowania łącznie 2 lub więcej fakultatywnych przesłanek wykluczenia – 8,6%),

5. przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4 P.z.p. (3na 35 przypadków zastosowania łącznie 2 lub więcej fakultatywnych przesłanek wykluczenia – 8,6%).

[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12320355/12565433/12565434/dokument378568.pdf

[2] Zgodnie z art. 24 ust. 6 P.z.p. jeżeli zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 P.z.p., wskazuje podstawy wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji. Niniejszy artykuł opiera się na analizie 100 ostatnich ogłoszeń o zamówieniu zamieszczonych w BZP oraz SIWZ sporządzonych na potrzeby postępowań, których dotyczy ogłoszenie.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA