REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Laszczyński

REKLAMA

Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady wypłacania zaliczek reguluje art. 151a ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Przepis ten został wprowadzony do upzp ustawą z 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla sprawnej realizacji zadań publicznych, dlatego ważne jest, by przedstawiciele zamawiających i wykonawców poznali zasady dotyczące zaliczkowania wydatków. Wykonawcy – szczególnie ci niedysponujący znacznymi zasobami finansowymi – dzięki wprowadzeniu zaliczek mogą uzyskać korzystniejsze warunki, które umożliwią im uczestnictwo w procedurach przetargowych. Z pewnością przyczyni się to do umocnienia konkurencyjności na rynku zamówień publicznych, poprzez zwiększenie dostępności wykonawców do realizacji publicznych zadań.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania zamówienia, jeżeli możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 151a ust. 1 upzp).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istota zaliczki

Zrozumienie istoty zaliczki w systemie zamówień publicznych nie może się odbyć bez przedstawienia tej instytucji na gruncie systemu prawa cywilnego. Możliwość zaliczkowania wydatków ponoszonych przez wykonawców na etapie realizacji zamówienia publicznego jest jednak znacznie szerszą kategorią, którą należy przeanalizować również w kontekście prawa cywilnego, prawa finansów publicznych oraz prawa budżetowego, dotyczącego poszczególnych rodzajów wydatków.

Omówienie wszystkich aspektów związanych z instytucją zaliczki – zarówno na gruncie systemu prawa cywilnego jak i publicznego – daleko przekracza ramy tego artykułu, dlatego skupimy się na analizie najważniejszych jej elementów oraz najważniejszych problemów praktycznych związanych z udzielaniem przez zamawiających zaliczek.

Przepisy art. 7 Konstytucji RP wyrażają zasadę praworządności, określaną również zasadą legalizmu. Zgodnie z tą zasadą, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to w praktyce, że w państwie praworządnym wszelka działalność władcza organów publicznych powinna opierać się na wyraźnie określonych w przepisach prawa upoważnieniach. Omawiając to zagadnienie, warto również zwrócić uwagę na art. 216 § 1 Konstytucji RP, zgodnie z którym środki finansowe na cele publiczne są gromadzone i wydatkowane w sposób określony w ustawie.

Aktem prawnym, który w głównej mierze reguluje zagadnienia wydatkowania środków publicznych przez jednostki należące do sektora finansów publicznych, jest ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ufp). Zgodnie z art. 44 ust. 1 ufp, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:

1) ustawie budżetowej,

2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,

3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ufp). Z kolei zasady wydatkowania środków publicznych określają przepisy art. 44 ust. 3 ufp.

Wydatki publiczne powinny być wydatkowane:

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów,

2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,

3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.) stanowi w art. 734, że jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki. Obowiązek udzielenia przyjmującemu zlecenie zaliczki związany jest z obowiązkiem pokrywania ponoszonych przez niego wydatków i istnieje również w przypadku zlecenia o charakterze nieodpłatnym.

Obowiązek udzielenia zaliczki istnieje, gdy wystąpią dwie przesłanki:

1) prawidłowe wykonanie zlecenia wymaga wydatków,

2) przyjmujący zlecenie zażądał udzielenia zaliczki.

W przypadku umów cywilnoprawnych zaliczka spełnia zasadniczo dwie funkcje:

1) wzmacnia pozycję dłużnika świadczenia pieniężnego, ułatwiając mu tym samym spełnienie tego świadczenia,

2) spełnia funkcje płatnicze (zostaje udzielona na poczet później wymagalnego świadczenia pieniężnego poprzez sfinansowanie nakładów wykonawcy).

ZAPAMIĘTAJ!

Zaliczka nie ma charakteru kaucyjnego z uwagi na to, że nie spełnia funkcji zabezpieczającej względem zobowiązania podstawowego.

W praktyce przedmiotem zaliczki są wyłącznie pieniądze (w odróżnieniu od zadatku, który może mieć również charakter niepieniężny). W odróżnieniu od zadatku, który powinien być dany przy zawarciu umowy pod rygorem bezskuteczności całego zobowiązania, zaliczka może być wypłacona później, a uchylenie się przyrzekającego od wydania uzgodnionej sumy zaliczki nie pociąga za sobą nieważności umowy podstawowej, uzasadniając jedynie odpowiedzialność odszkodowawczą.

Przedpłaty na etapie realizacji zadania – zadatek

Od zaliczki należy odróżnić przedpłaty, bardzo często dokonywane przez zamawiających na etapie realizacji zamówienia publicznego. Przedpłata bardzo często jest mylona właśnie z zaliczką. Nie stanowi ona jednak żadnej szczególnej konstrukcji prawnej w sytuacji, gdy mieści się w pojęciu zapłaty.

Od zaliczki należy także odróżnić instytucję zadatku. Zgodnie z art. 394 § 1 k.c., gdy brakuje odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju, zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron, druga strona może (bez wyznaczenia terminu dodatkowego) odstąpić od umowy i zachować otrzymany zadatek. A jeżeli sama go udzieliła – może żądać zwrotu kwoty zadatku w podwójnej wysokości (sumy dwukrotnie wyższej). W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała. Jeżeli zaliczenie takie nie jest możliwe, zadatek ulega zwrotowi (art. 394 § 2 k.c.). W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a zasada zapłaty sumy dwukrotnie wyższej nie ma tu zastosowania. To samo dotyczy przypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.

Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że zadatek stanowi dodatkowe zastrzeżenie umowne, które nie jest koniecznym elementem czynności prawnej, modyfikującym stopień związania stron stosunku zobowiązaniowego. Dodatkowe zastrzeżenie w postaci zadatku może być przewidziane dla różnych typów umów zawieranych w systemie prawa cywilnego.

Wszelkie skutki prawne stanowiące o istocie zadatku, o których była mowa powyżej, powstają w przypadku, gdy dłużnik nie wykona zobowiązania, za które wyłącznie on ponosi odpowiedzialność.

Czytaj także: Zamówienia publiczne - dostęp do informacji>>

Zaliczka w procedurze zamówienia publicznego

Zaliczki mogą być udzielane, jeżeli (art. 151a ust. 2 upzp):

1) Zamówienie jest finansowane z udziałem:

a) środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,

b) niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

c) niepodlegających zwrotowi środków innych niż wymienione w lit. a i b, pochodzących ze źródeł zagranicznych;

2) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane.

Powyższe ograniczenia nie dotyczą jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, a także innych jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego.

Możliwość udzielania zaliczek istnieje w zasadzie w sposób nieograniczony dla zamówień publicznych na roboty budowlane. Natomiast w pozostałym zakresie (dostawy, usługi) zaliczki mogą być udzielane jedynie przy zamówieniach finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy udzielonej przez kraje EFTA albo z jakichkolwiek źródeł zagranicznych.

Mając na uwadze dotychczasowe rozważania dotyczące różnic między zaliczką w ujęciu cywilistycznym a zaliczką w świetle art. 151a upzp, należy podkreślić, że w odróżnieniu od zaliczki na wydatki w przypadku umowy zlecenia, zaliczka w zamówieniach publicznych ma charakter fakultatywny. Zamawiający nie może być narażony na roszczenie ze strony wykonawcy w zakresie przyznania mu zaliczki. Ustawodawca nie wprowadził tu ograniczenia dotyczącego wysokości zaliczki, jakiej zamawiający może udzielić wykonawcy na poczet wykonania zamówienia.

Z treści art. 151a ust. 1 upzp wynika wprost, że ma to być zaliczka na sfinansowanie „kosztów zamówienia”. Górną granicą wysokości zaliczki będzie zatem całkowita wartość umowna świadczenia, wynikająca z umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zagadnieniem, które może rodzić wątpliwości, jest kwestia rozstrzygnięcia, czy umowa zaliczki powinna stanowić jedynie dodatkowe zastrzeżenie umowne do umowy podstawowej w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego, czy też wymaga osobnego oświadczenia woli stron stosunku prawnego.

W mojej ocenie brak jakiegokolwiek ustosunkowania się do tej kwestii przez ustawodawcę oraz cechy samej zaliczki przemawiają za dopuszczalnością obu rozwiązań. O dopuszczalności zaliczki przesądza przecież sam zamawiający, określając – w granicach upoważnienia oraz zasad wskazanych w art. 151a upzp – warunki jej zapłaty.

Do tych ustawowych ograniczeń należy zaliczyć zakaz udzielania zaliczek przez zamawiającego w sytuacji, gdy wykonawca został wybrany w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub z wolnej ręki.

Czytaj także: Wadium w zamówieniach publicznych>>

Umowa zaliczki

Zamawiający powinien przewidzieć możliwość udzielenia zaliczki w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Po stronie zamawiającego istnieje zatem obowiązek określenia elementów podmiotowo istotnych umowy zaliczki. Należy do nich zaliczyć samo przyrzeczenie udzielenia zaliczki na poczet oznaczonego zamówienia, ze wskazaniem oznaczonej kwoty zaliczki.

Zabezpieczenie wypłaty zaliczki może być wniesione w następującej formie:

1) pieniądzu,

2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym,

3) gwarancjach bankowych,

4) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,

5) w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

6) przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego,

7) przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.

Ważnym elementem związanym z udzielanymi zaliczkami powinno być również określenie przez zamawiającego terminu wypłaty zaliczki.

Ważnym elementem umowy zaliczki pozostaje również określenie zasad dotyczących wniesienia zabezpieczenia jej wniesienia. Zgodnie z art. 151a ust. 5 upzp, zamawiający może żądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia zaliczki w jednej lub w kilku formach wskazanych w art. 148 ust. 1 i 2 upzp.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający obowiązkowo żąda wniesienia zabezpieczenia zaliczki, jeżeli przewidywana wysokość zaliczek przekracza 20% wysokości wynagrodzenia wykonawcy.

Zaliczka a przedmiot zamówienia

Realne możliwości oraz potrzeby zaliczkowania wykonania przedmiotu zamówienia przez wykonawców są w znacznej mierze uzależnione od przedmiotu zamówienia. W przypadku zamówień na typowe dostawy zaliczka może być stosowana stosunkowo rzadko.

Gdy realizacja dostaw (w postaci dostaw jednostkowych) jest rozłożona znacznie w czasie, najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest dokonywanie płatności za jednostkowe dostawy.

Potrzebą udzielenia zaliczki, która będzie spełniała najwłaściwiej swoją funkcję i doprowadzi do pojawienia się po stronie zamawiającego największej ilości korzyści, jest zaliczkowanie dostaw przedmiotów szczególnie złożonych i skomplikowanych pod względem technologicznym.

W przypadku realizacji usług konieczność udzielenia zaliczki – podobnie jak w przypadku dostaw – jest również w znacznym stopniu uzależniona od stopnia złożoności przedmiotu zamówienia oraz dostępności danych usług na określonym rynku. Wszelkie funkcje zaliczki oraz suma korzyści płynących z tytułu jej udzielenia maksymalizują się, gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Zamawiający powinni pamiętać w tym przypadku o ograniczeniach płynących z omawianego już art. 151a ust. 2 upzp. Realizacja robót budowlanych to najczęściej skomplikowane, czasochłonne i kapitałochłonne projekty, dla realizacji których uzyskanie korzyści, jakie niesie ze sobą zaliczka, ma bardzo istotne znaczenie.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778)

● Ustawa z 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. Nr 206, poz. 1591)

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 222)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA