REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura elektroniczna w podprogowych zamówieniach na usługi społeczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktura elektroniczna w podprogowych zamówieniach na usługi społeczne./ fot. Fotolia
Faktura elektroniczna w podprogowych zamówieniach na usługi społeczne./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 25 września 2018 r. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publicznoprywatnym (dalej: projekt ustawy)[1]. Projektowana ustawa ma mieć charakter powszechny i znaleźć zastosowanie do zamówień publicznych sensu largo.

Zakres zastosowania ustawy

Zgodnie z art. 3 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 7 projektu ustawy ma ona znaleźć zastosowanie do:

REKLAMA

REKLAMA

1. zamówień publicznych w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy Prawo zamówień publicznych,

2. umów koncesji w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o umowie koncesji,

3. umów o partnerstwie publiczno-prywatnym w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o partnerstwie publicznoprywatnym.

REKLAMA

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2019

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obszarze zamówień publicznych sensu stricto zastosowanie ustawy planuje się wyłączyć wobec niektórych zamówień nieobjętych zastosowaniem P.z.p. (art. 3 ust. 2 projektu ustawy). Są nimi zamówienia o których mowa w art. 4 pkt 5 i 5b oraz art. 4b ust. 1 pkt 1–3, 5 i 6 P.z.p. Pozostałe kategorie zamówień wyłączonych z zakresu zastosowania P.z.p. będą objęte projektowaną ustawą. Przykładem takich zamówień są zamówienia o których mowa w art. 4 ust. 8 P.z.p. (tzw. zamówienia podprogowe).

Możliwość wyłączenia uprawnienia wykonawcy do przekazania faktury elektronicznej

Powyższe nie oznacza, że w przypadku wszystkich zamówień do których nie znajduje zastosowania P.z.p. wykonawcy będą mieli realną możliwość przekazania zamawiającemu ustrukturyzowanej faktury za pośrednictwem platformy. W myśl art. 4 ust. 3 projektu ustawy, w przypadku zamówień do których nie stosuje się P.z.p. zamawiający może w:

1. umowie,

2. ogłoszeniu o zamówieniu,

3. specyfikacji istotnych warunków zamówienia albo

4. innym dokumencie rozpoczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego wyłączyć stosowanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych.

Zobacz: Zamówienia publiczne

Wskazany przepis znajdzie zastosowanie m.in. do zamówień udzielanych na podstawie art. 4 pkt 8 P.z.p. Nie będzie miał on jednak zastosowania w przypadku zamówień na usługi społeczne, w tym również o wartości mniejszej niż przewidziana w art. art. 138g ust. 1 P.z.p. W przypadku tego rodzaju zamówień, zamawiający może udzielić zamówienia stosując przepisy art. 138o ust. 2 – 4 P.z.p. albo całego Rozdziału 6 Działu III P.z.p. (art. 138g ust. 1 P.z.p.). Zważając na powyższe niezależnie od dokonanego przez zamawiającego wyboru do zamówień na usługi społeczne, o wartości wyższej niż przewidziana w art. 4 ust. 8 P.z.p. zastosowanie znajdują regulacje przewidziane w P.z.p. (chyba, że zaistnieje którą z ogólnych przesłanek wyłączających zastosowanie ustawy). Konsekwencją powyższego jest m.in. niemożliwość wyłączenia przez zamawiającego przysługującego wykonawcy uprawnienia do przekazania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej za pomocą portalu (art. 4 ust. 2 projektu ustawy nie znajdzie zastosowania). Zgodnie z art. 4 ust. 1 projektu ustawy zamawiający będzie obowiązany do jej odebrania, bezkonieczności udzielenia akceptacji (art. 4 ust. 1 projektu ustawy wyłącza zastosowanie art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Planowany termin wejścia w życie

Zasadniczym planowanym terminem wejścia w życie ustawy jest 18 kwietnia 2019 r. Z nastaniem tej daty wykonawcy, w tym wykonawcy zamówień na usługi społeczne (o wartości wyższej niż przewidziana w art. 4 pkt 8 P.z.p.) będą mieli możliwość skorzystania z uprawnienia do przekazania zamawiającemu ustrukturyzowanej faktury za pośrednictwem portalu, a zamawiający będą mieli obowiązek ją odebrać. W tym celu zamawiający będą musieli założyć konto na platformie. Spełnienie ww. obowiązku powinno nastąpić przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej faktury (art. 11 ust. 1 projektu ustawy).

[1] Rządowy projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym, druk 2888, http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2888.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA