REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje pozornej reorganizacji na potrzeby zamówień in-house

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konsekwencje pozornej reorganizacji na potrzeby zamówień in-house./ Shutterstock
Konsekwencje pozornej reorganizacji na potrzeby zamówień in-house./ Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z przewidzianych, w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych z dnia 21 czerwca 2019 r.[1], zmian w obszarze zamówień in-house jest wyraźne przewidzenie konsekwencji jakie wywoła reorganizacja przeprowadzona dla pozoru. Zgodnie z zaprojektowanym art. 214 ust. 7 nowego P.z.p. reorganizacja symulowana skutkować będzie niespełnieniem wymogu dotyczącego procentu działalności podmiotu kontrolowanego.

Zaproponowane zmiany

REKLAMA

Zgodnie z zaproponowanym art. 214 ust. 7 nowego P.z.p. „Wymaganie procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, nie jest spełnione, jeżeli reorganizacja działalności, o której mowa w ust. 6, została przeprowadzona dla pozoru”. Wymóg do którego referuje przywołana regulacja, stanowi wyrażony w odsetku (90%) działalności, miernik zależności ekonomicznej podmiotów zawiązujących współpracę in-house. Zarówno aktualnie jak i w świetle proponowanych przepisów odsetek działalności, mierzony jest poprzez odwołanie się do średniego przychodu osoby prawnej lub zamawiającego i stopnia w jakim przez 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia wpływ na jego osiągnięcie miało powierzenie wykonywania zadań przez podmioty pozostające z nim w relacji kontroli analogicznej (art. 214 ust. 5 nowego P.z.p., aktualnie art. 67 ust. 1 pkt 8 P.z.p.).

REKLAMA

Jednakże jeżeli ze względu na dzień utworzenia lub rozpoczęcia działalności przez osobę prawną lub zamawiającego lub reorganizację ich działalności dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia są niedostępne lub nieadekwatne procent działalności ustala się za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych (art. 214 ust. 6 nowego P.z.p., aktualnie art. 67 ust. 1 pkt 9 P.z.p.). Posłużenie się przez ustawodawcę zwrotem „ustala się” przesądza, że w przypadku zaistnienia ww. okoliczności, ustalenie procentu działalności w oparciu o wiarygodną prognozę handlową jest obligatoryjne.

Zestawiając ze sobą projektowany art. 214 ust. 6 i 7 nowego P.z.p. należy wskazać, że zakres drugiego z wymienionych przepisów obejmuje wyłącznie jedną z okoliczności obligujących do ustalenia procentu działalności za pomocą wiarygodnej prognozy handlowej („reorganizacji osoby prawnej lub zamawiającego”). A contrario poza zakresem regulacji art. 214 ust. 7 nowego P.z.p. pozostaje „utworzenie” osoby prawnej lub zamawiającego oraz „rozpoczęcie działalności” przez osobę prawną lub zamawiającego.

Przeprowadzenie reorganizacji dla pozoru

Uwzględniając dorobek prawa cywilnego, za reorganizacje pozorne należy uznać reorganizacje symulowane, dokonane wyłącznie w celu zaktualizowania przesłanki przewidzianej w art. 214 ust. 6 nowego P.z.p. (aktualnie art. 67 ust. 9 P.z.p.), a więc w celu wykazania procentu działalności za pomocą wiarygodnej prognozy handlowej a nie w oparciu o analizę średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia. Reorganizacje o symulowanym charakterze, również w obowiązującym stanie prawnym mogą być podważane, jako zmierzające do obejścia prawa.

Uwzględniając okoliczność, iż pojęcie obejścia prawa i pozorności są sobie znaczeniowo bliskie i niejednokrotnie pokrywają się[2], istotnego znaczenia nabiera wyraźne wyrażenie w projektowanej regulacji, konsekwencji uznania reorganizacji za symulowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykazanie, że reorganizacja została dokonana dla pozoru skutkuje, z mocy ustawy, niespełnieniem wymogu procentu działalności, a w konsekwencji niezaktualizowaniem się przesłanki udzielenia zamówienia wewnętrznego. Zatem nawet jeżeli reorganizacja zostanie przeprowadzona w sposób skuteczny, na skutek czego zdezaktualizują się dotychczasowe dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia a wiarygodna prognoza handlowa wykaże spełnienie wymogu odsetka działalności na poziomie 90%, zamówienie in house nie będzie mogło zostać udzielone. W przeciwieństwie do sytuacji w której skutecznie nastąpiło podważenie wiarygodności prognozy handlowej, wykazanie pozorności reorganizacji, będzie wywoływało dalej idące konsekwencje. Niewiarygodną prognozę handlową, poprzez przeprowadzenie dodatkowych działań reorganizacyjnych lub zmodyfikowanie dotychczas podjętych, można zastąpić prognozą wiarygodną. O wiele trudniej sanować reorganizację, która została uznana za dokonaną dla pozoru. Jeżeli analizowany przepis uzyska status obowiązującej regulacji normatywnej, niewątpliwie powinien stać się dodatkowym bodźcem do dokonania wnikliwej, rzetelnej oraz profesjonalnej analizy prawno-ekonomicznej na etapie przedwdrożeniowym współpracy w formule in-house.

[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12320355/12565469/dokument402025.pdf

[2] S. Rudnicki, Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza, część ogólna, red. S. Dmowski, S. Rudnicki, Warszawa 2002, s. 204 za P. Kaczmarek, Spór wokół rozumienia obejścia prawa w kontekście dyskusji nad autonomią prawa podatkowego względem prawa cywilnego, Przegląd Prawa i Administracji 79/2009, s. 63.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA