REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w nowym Prawie zamówień publicznych 2021

Zmiany w nowym Prawie zamówień publicznych 2021
Zmiany w nowym Prawie zamówień publicznych 2021
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Prawo zamówień publicznych weszło w życie 1 stycznia 2021 roku. Co się zmieniło? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat zamówień bagatelnych, zawierania umów i trybu podstawowego dla zamówień publicznych w nowym Pzp.

Nowe prawo PZP od kiedy obowiązuje?

Nowe Prawo zamówień publicznych ponownie zostało zmodyfikowane przez ustawodawcę. Najważniejsze zmiany dotyczą zamówień bagatelnych, które usunięto spod reżimu Pzp, oraz zmian proceduralnych w zakresie zamówień klasycznych realizowanych w trybie podstawowym. Chociaż w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej wskazano, że zmiany te co do zasady mają charakter porządkujący, nowy stan prawny wymaga jednak przeanalizowania, aby zamawiający nie działał w bałaganie prawnym. Niektóre nowe przepisy są ponownie nowe.

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2021 r., tj. równocześnie z wejściem w życie nowych regulacji wynikających z ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) weszły przepisy wprowadzające zmiany do Pzp, tj. ustawa z 27 listopada 2020 r. zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usług, ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa zmieniająca).

Nowe PZP zamówienia bagatelne

REKLAMA

Ustawa zmieniająca spowodowała rezygnację z regulowania na gruncie Pzp zamówień bagatelnych, tj. zamówień, których wartość bez podatku od towarów i usług jest mniejsza niż 130 tys. zł, lecz nie mniejsza niż 50 tys. zł. Ustawodawca, zgodnie z opinią zamawiających, uznał, że nowe Pzp nadmiernie sformalizowało udzielanie zamówień o niskiej wartości. Tym samym z Pzp usunięto przepis art. 2 ust. 2, który poprzez zastosowane odniesienia do innych przepisów Pzp regulował kwestię procedowania w przypadku realizacji zamówień bagatelnych. W konsekwencji z ustawy został usunięty również art. 268 odnoszący się bezpośrednio do ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym.

Taki stan rzeczy powoduje, że w obowiązującym porządku prawnym regulacją Pzp nie są objęte żadne zamówienia o wartości mniejszej niż 130 tys. zł. Kwestię zamówień o niskiej wartości, tak jak to miało miejsce w praktyce dotychczasowej, regulowane będą aktami wewnętrznymi obowiązującymi u danego zamawiającego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że dotychczasowe regulacje wewnętrzne obejmujące proces zamówień wyłączonych z reżimu Pzp oczywiście powinny zostać zaktualizowane.

Tryb podstawowy dla zamówień publicznych w nowym PZP

Zgodnie z art. 2 pkt 51 ustawy zmieniającej, zmianie ulega procedura dla zamówień w kwocie poniżej progów unijnych, tj. realizowanych w trybie podstawowym. Z uwagi na fakt, że regulacja ta oparta jest wyłącznie na przepisach krajowych i nie może być interpretowana w świetle regulacji dyrektyw unijnych, została doprecyzowana. Zmienione zostały zapisy art. 275 pkt 2 i pkt 3 Pzp. oraz te pozostające w związku z tymi przepisami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nowym stanie prawnym zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie:

  1. wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji, albo
  2. może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych, albo
  3. prowadzi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.

Nowe elementy

Nowa redakcja art. 275 pkt 2 Pzp w związku z nowym art. 289 ust. 5 Pzp oraz zmienionym art. 293 ust. 1 wskazuje, że w ramach prowadzonych negocjacji treść ofert podlega ocenie na podstawie kryteriów oceny. Zatem zamawiający, w zaproszeniu do negocjacji, zobowiązany jest wskazać te kryteria oceny ofert, w ramach których prowadzone będą negocjacje mające na celu ulepszenie treści ofert oraz miejsce, termin i sposób prowadzenia negocjacji. Dalej, zamawiający jest zobowiązany do równoczesnego poinformowania wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na zaproszenie nie zostały odrzucone, o zakończeniu negocjacji oraz zaproszenia tych wykonawców do złożenia ofert dodatkowych.

Termin na złożenie ofert dodatkowych nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert (uwaga: niezależnie od tego, czy dotyczy zamówienia dostaw, usług czy robót budowlanych, gdzie w tym ostatnim przypadku termin był określony jako nie krótszy niż 10 dni).

W przypadku wskazanym w art. 275 pkt 2 Pzp, gdy zamawiający nie prowadzi negocjacji, dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty spośród niepodlegających odrzuceniu ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.

Dodatkowo w zakresie postępowań z art. 275 ust. 2 Pzp, zgodnie z nowym brzmieniem art. 287 ust. 3 Pzp, zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty, o wykonawcach:

  1. których oferty nie zostały odrzucone, oraz punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji,
  2. których oferty zostały odrzucone,
  3. którzy nie zostali zakwalifikowani do negocjacji, oraz punktacji przyznanej ich ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji, w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1 Pzp

- podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

W trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275 ust. 2 Pzp, jak doprecyzowano w zmienionym art. 296 ust. 2 Pzp, wykonawca ma prawo, ale nie musi, złożyć ofertę dodatkową zawierającą nowe propozycje w zakresie treści oferty podlegającej ocenie w ramach oceny ofert wskazanych przez zamawiającego w zaproszeniu do negocjacji. W przepisie tym zawarto również zastrzeżenie, że w odniesieniu do żadnego z kryteriów oceny, oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna w porównaniu z ofertą złożoną w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Jednocześnie uregulowano, że oferta przestaje wiązać wykonawcę w takim zakresie, w jakim złożona przez niego oferta dodatkowa zawiera korzystniejsze propozycje w ramach każdego kryterium oceny ofert wskazanym w zaproszeniu do negocjacji. W pozostałym zakresie wykonawca nadal związany jest ofertą złożoną w odpowiedzi na ogłoszenie.

Na podstawie art. 275 ust. 3 Pzp, w związku z nowym 289 ust. 5 Pzp oraz zmienionym art. 293 ust. 2 Pzp, zamawiający jest zobowiązany w zaproszeniu do negocjacji wskazać miejsce, termin i sposób prowadzenia negocjacji. Po zakończeniu negocjacji zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, których oferty nie zostały odrzucone, i którzy brali udział w negocjacjach, o zakończeniu negocjacji oraz zaprasza ich do składania ofert ostatecznych.

Dodatkowo w zakresie postępowań z art. 275 ust. 3 Pzp, zgodnie z nowym brzmieniem art. 287 ust. 4 Pzp zamawiający informuje równocześnie każdego z wykonawców z osobna o:

  1. odrzuceniu jego oferty, albo
  2. w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1, o niezakwalifikowaniu jego oferty do negocjacji oraz o przyznanej punktacji w każdym kryterium oceny oferty i łącznej punktacji

- podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

Nowe PZP umowy

Na podstawie art. 2 pkt 86 ustawy zmieniającej, zrezygnowano z czteroletniego ograniczenia w stosunku do umów zawieranych w sprawie zamówień publicznych. W aktualnym brzmieniu regulacja art. 434 ust. 1 wskazuje, że umowę zawiera się na czas określony.

Nowe PZP najważniejsze zmiany

Przepis ustawy zmieniającej

Przepis Pzp przed zmianą

Przepis Pzp po zmianie

(w brzmieniu aktualnie obowiązującym)

art. 2 pkt 1

Art. 2

2. Do udzielania zamówień klasycznych, których wartość, bez podatku od towarów i usług, dotycząca jednorazowego zakupu, jest mniejsza niż 130 000 złotych, nie mniejsza jednak niż 50 000 złotych, zwanych dalej "zamówieniami bagatelnymi", udzielanych przez zamawiających publicznych, stosuje się przepisy art. 82, art. 267 ust. 1 i ust. 2 pkt 9, art. 268, art. 269 ust. 1, art. 271 ust. 1-3 oraz art. 272.

Art. 2

2. uchylony

art. 2 pkt 10

Art. 62. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o ofercie, należy przez to rozumieć również ofertę wstępną, ofertę podlegającą negocjacjom, ofertę ostateczną, ofertę wariantową oraz ofertę częściową.

Art. 62. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o ofercie, należy przez to rozumieć również ofertę wstępną, ofertę podlegającą negocjacjom, ofertę ostateczną, ofertę dodatkową, ofertę wariantową oraz ofertę częściową.

art. 2 pkt 49

Art. 268. 1. Zamawiający zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym w Biuletynie Zamówień Publicznych wraz z przekazaniem potencjalnym wykonawcom informacji o zamiarze udzielenia tego zamówienia.

2. Ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym zawiera informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności termin składania ofert odpowiadający terminowi składania ofert przez potencjalnych wykonawców, do których została przekazana informacja o zamiarze udzielenia zamówienia. 3. W uzasadnionym przypadku zamawiający może odstąpić od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Art. 268. Uchylony

art. 2 pkt 51

Art. 275. Zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający:

1) wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji albo

2) może negocjować treść ofert w celu ich ulepszenia, o ile przewidział taką możliwość albo

3) negocjuje treść ofert złożonych w celu ich ulepszenia.

Art. 275 Zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający:

1) wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji albo

2) może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych albo

3) prowadzi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.

art. 2 pkt 55

Art. 286.

9. brak

art. 286

9. W przypadku, gdy zmiana treści odpowiednio SWZ albo opisu potrzeb i wymagań prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie, o którym mowa w art. 267 ust. 2 pkt 6.

art. 2 pkt 56

Art. 287. W przypadku gdy zmiana treści odpowiednio SWZ albo opisu potrzeb i wymagań prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie, o którym mowa w art. 267 ust. 2 pkt 6.

Art. 287. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, gdy zamawiający nie prowadzi negocjacji, dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty spośród niepodlegających odrzuceniu ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3, do ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie stosuje się przepisów art. 222 ust. 4, art. 224, art. 225 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8-14, 17 i 18. Zamawiający odrzuca oferty, które nie spełniają minimalnych wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, określonych przez zamawiającego.

3. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty, o wykonawcach:

  1. których oferty nie zostały odrzucone oraz punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji,
  2. których oferty zostały odrzucone,
  3. którzy nie zostali zakwalifikowani do negocjacji oraz punktacji przyznanej ich ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji, w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1

- podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

4. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3, zamawiający informuje równocześnie każdego z wykonawców z osobna o:

  1. odrzuceniu jego oferty albo
  2. w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1, o niezakwalifikowaniu jego oferty do negocjacji oraz o przyznanej punktacji w każdym kryterium oceny oferty i łącznej punktacji

- podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

art. 2 pkt 58

Art. 293. W przypadkach, o których mowa w art. 275 pkt 2 i 3, zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, którzy pozostali w postępowaniu, o zakończeniu negocjacji oraz zaprasza ich do składania ofert ostatecznych.

Art. 293. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie zostały odrzucone, o zakończeniu negocjacji oraz zaprasza ich do składania ofert dodatkowych.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3, zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie zostały odrzucone, i którzy brali udział w negocjacjach, o zakończeniu negocjacji oraz zaprasza ich do składania ofert ostatecznych.

art. 2 pkt 61

Art. 296. Zamawiający wyznacza termin na złożenie ofert ostatecznych z uwzględnieniem złożoności zamówienia oraz czasu potrzebnego na ich przygotowanie z tym, że termin ten, w przypadku dostaw i usług, nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert ostatecznych, a w przypadku robót budowlanych nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert ostatecznych.

Art. 296. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, zamawiający wyznacza termin na złożenie ofert dodatkowych z uwzględnieniem czasu potrzebnego na przygotowanie tych ofert z tym, że termin ten nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert dodatkowych.

2. Wykonawca może złożyć ofertę dodatkową, która zawiera nowe propozycje w zakresie treści oferty podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert wskazanych przez zamawiającego w zaproszeniu do negocjacji. Oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna w żadnym z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Oferta przestaje wiązać wykonawcę w zakresie, w jakim złoży on ofertę dodatkową zawierającą korzystniejsze propozycje w ramach każdego z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji. Oferta dodatkowa, która jest mniej korzystna w którymkolwiek z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, podlega odrzuceniu.

3. W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3, zamawiający wyznacza termin na złożenie ofert ostatecznych z uwzględnieniem złożoności zamówienia oraz czasu potrzebnego na ich przygotowanie z tym, że termin ten, w przypadku dostaw i usług, nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert ostatecznych, a w przypadku robót budowlanych nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert ostatecznych.

art. 2 pkt 86

Art. 434. 1. Umowę zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 4 lata.

Art. 434. 1. Umowę zawiera się na czas oznaczony.

Małgorzata Siwik

ekspert z zakresu administracji i finansów publicznych, audytor wewnętrzny, posiada bogate doświadczenie w ocenie systemów zarządzania i kontroli jednostek samorządu terytorialnego

Podstawa prawna

  • art. 2 pkt 1, pkt 10, pkt 49, pkt 51, pkt 56, pkt 58, pkt 61, pkt 86 ustawy z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2275)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska niegotowa na atak Rosji. "Braki wyszłyby na jaw w stopniu przerażającym" [WYWIAD]

Polska igra z ogniem. Za mało środków przeznaczamy na administrację publiczną, nie doceniamy fachowców pracujących w spółkach zarządzających infrastrukturą krytyczną, narażając się w ten sposób na poważne zagrożenia. 

"Dobry posiłek w szpitalu". Do kiedy program będzie przedłużony?

Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zakłada, że pilotażowy program "Dobry posiłek w szpitalu” ma być przedłużony do połowy 2025 r. Szpitale chciałyby, aby było to dłużej. 

Dopłaty do przewozów autobusowych. Samorządy mogą składać wnioski od 3 do 9 grudnia 2024 r.

Samorządy mogą ubiegać się o dopłaty do przewozów autobusowych. Rusza nabór wniosków o objęcie dopłatą do usług transportowych ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. 

Codziennie policja zajmuje się 20 tys. zdarzeń

20 tys. zdarzeń dziennie. Taki jest codzienny bilans działań policji. To pokazuje jej skalę działania - powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej dot. planów działania policji na 2025 rok szef MSWiA Tomasz Siemoniak.

REKLAMA

Dwa nowe podmioty na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego

Dwa nowe podmioty na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Lista ostrzeżeń publicznych KNF zawiera m.in. informacje o złożonych przez Komisję zawiadomieniach o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Od początku roku wykryto w Polsce 1972 zakażenia HIV. Będzie dwa razy więcej pieniędzy na punkty diagnostyczne

Dodatkowe 3 mln zł na działalność punktów diagnostycznych i telefon zaufania AIDS, czyli łącznie 5 mln 856 tys. zł. To budżet Krajowego Centrum ds. AIDS na 2025 r. Od początku roku wykryto w Polsce 1972 zakażenia.

Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania

Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania. Chodzi o projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowe zasady mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm za

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm przyjął ustawę o Radzie Fiskalnej. Chodzi m.in. o poprawę transparentności finansów publicznych.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

REKLAMA