REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Publiczne otwarcie ofert w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Publiczne otwarcie ofert w praktyce./ fot. Fotolia
Publiczne otwarcie ofert w praktyce./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W niniejszym artykule omówiono praktyczne aspekty publicznego otwarcia ofert. Omówiono m.in. obowiązki zamawiającego wiążące się z otwarciem ofert.

Jak przeprowadzić w praktyce publiczne otwarcie ofert? Czy należy publicznie odczytać kto złożył ofertę wycofaną lub po terminie?

REKLAMA

REKLAMA

W postępowaniu o zamówienie publiczne otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia. Jawność otwarcia ofert ma zabezpieczać przed możliwością dopuszczania do rozpatrywania przez zamawiających ofert złożonych po terminie lub zapoznawaniem się z treścią ofert przed ich otwarciem.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Złożenie w sposób skuteczny oferty powoduje, że na zamawiającym ciąży obowiązek dokonania jej otwarcia, zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej upzp) i podjęcia dalszych czynności. W przeciwnym razie zaniechanie czynności otwarcia skutkuje, wobec braku możliwości powtórzenia tej czynności, koniecznością unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 upzp.

W sprawie będącej przedmiotem wyroku KIO z 14 grudnia 2016 r., KIO 2303/16, pracownik zamawiającego dopuścił się błędu przy ocenie, czy oferta wykonawcy złożona 28 listopada 2016 r. o godz. 8.02 została wycofana wcześniejszym oświadczeniem dotyczącym faktycznie pierwszej oferty złożonej 21 listopada 2016 r. W efekcie oferta nie została otwarta i nie była przedmiotem oceny komisji przetargowej. Postępowanie zostało unieważnione, ponieważ nie było innych ofert. KIO stwierdziła, że zamawiający dopuścił się naruszenia upup, pomijając na sesji otwarcia ofert prawidłowo złożoną ofertę. Nie nakazała jednak dokonania czynności zaniechanej, uznając, że czynność otwarcia ofert jest czynnością jednorazową, faktyczną, której powtórzenie nie jest możliwe w innym dniu niż wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z kluczowych obowiązków zamawiającego wiążących się z otwarciem ofert jest podanie bezpośrednio przed otwarciem ofert kwoty, jaką zamierza zamawiający przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (tj. kwoty brutto).

Zobacz: Strony umowy

Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 7 upzp ("uzupełniających"). Bezpośrednio przed otwarciem ofert odczytuje tylko kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia podstawowego. Nie ma obowiązku odczytania kwoty na zamówienia "uzupełniające".Takie stanowisko potwierdza zachowujący co do istoty aktualność m.in. wyrok KIO z 8 stycznia 2014 r. (KIO 2963/13), w którym wskazano, że tylko podanie pierwszej z tych kwot (tj. na zamówienie podstawowe) jest obowiązkowe w świetle art. 86 ust. 3 upzp, a podanie kwoty na zamówienia "uzupełniające" jest zbędne.

Podczas sesji otwarcia ofert zamawiający - stosownie do art. 86 ust. 4 upzp - podaje następujące informacje

  • nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców,
  • informacje dotyczące ceny,
  • termin wykonania,
  • okres gwarancji,
  • warunki płatności.

Wskazany przepis w zakresie "informacji dotyczącej ceny" nie odnosi się wyłącznie do podanej ceny całkowitej oferty. Zdarza się bowiem, że podstawą oceny ofert w wyznaczonym kryterium najniższej ceny jest grupa cen jednostkowych w stosunku do wyodrębnionych elementów zamówienia.

Podkreślić należy, że co do sposobu działania w odniesieniu do ofert, które wpłyną po terminie lub zostaną wycofane zasadne jest korzystanie ze wskazówek wynikających z orzecznictwa KIO z uwagi na brak szczegółowych regulacji prawnych. Prezentowane jest w nim stanowisko, że zamawiający może otworzyć ofertę złożoną po terminie, ponieważ nie ma zakazu otwierania kopert z takimi ofertami (np. wyrok KIO z 22 listopada 2013 r., KIO 2462/12). Za spójną i logiczną uznaje się interpretację, że zgodnie z art. 86 upzp należy otworzyć wszystkie oferty, również ofertę złożoną po terminie, ponieważ nie jest możliwe powtórzenie czynności otwarcia ofert. W konsekwencji dopuszczalne jest odczytanie podczas otwarcia ofert informacji dotyczących m.in. nazwy, siedziby wykonawcy, który złożył ofertę uznaną przez zamawiającego za złożoną po terminie. Jednocześnie wskazuje się też, że brak jest przepisu nakazującego otwarcie oferty złożonej po terminie (np. wyrok KIO z 7 czerwca 2016 r., KIO 894/16).

W przypadku gdy oferty uznane za złożone w terminie są nieoznaczone konieczne wydaje się ich otworzenie, ponieważ aby móc je zwrócić, trzeba wiedzieć komu. Podobnie jest z nieoznaczonymi ofertami wycofanymi przed terminem składania ofert. Możliwość otwarcia takich ofert zachodzi dopiero w terminie określonym w SIWZ jako termin publicznego otwarcia, choć przepisy upzp tego także wprost nie regulują. Warto przy tym wskazać na wyrok KIO z 2 sierpnia 2016 r., KIO 1327/16, w którym uznano, że odczytanie podczas publicznego otwarcia ofert ceny oferty wycofanej, a otwieranej na sesji otwarcia (ze względu na brak oznaczenia) nie jest konieczne, ani uzasadnione. Wystarczające jest według KIO odczytanie nazwy wykonawcy i podanie informacji o wycofaniu oferty.

Na zamawiającym spoczywa także, na mocy art. 86 ust. 5 upzp, wymóg niezwłocznego po otwarciu ofert zamieszczenia na stronie internetowej informacji zawartych w ofertach dotyczących:

  • kwoty, jaką zamierza zamawiający przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
  • firmy oraz adresy wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie,
  • ceny,
  • terminu wykonania,
  • okresu gwarancji,
  • warunków płatności.

Niezwłoczne zamieszczenie oznacza, że powinno to nastąpić w możliwie najkrótszym terminie od czynności otwarcia ofert, tj. najczęściej jeszcze w tym samym dniu.

W innych przypadkach, zamawiający powinien dysponować uzasadnieniem, że późniejsze zamieszczenie na stronie internetowej tych informacji nastąpiło z powodów obiektywnych, a informacje te zostały zamieszczone na tyle szybko, na ile było to możliwe.

Podstawa prawna

  • art. 67 ust. 1 pkt 7, art. 86 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579)

ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

doktor nauk prawnych, wieloletni praktyk zamówień publicznych, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach i trener na szkoleniach, autor wielu artykułów i komentarzy z zakresu zamówień publicznych, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA