Kiedy pracownik samorządu ma prawo do wcześniejszej emerytury
REKLAMA
Pracownik samorządowy urodzony przed 1 stycznia 1949 r. może uzyskać wcześniejszą emeryturę, jeżeli ukończył 60 lat (mężczyzna) lub 55 lat (kobieta), ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, a jego stosunek pracy został rozwiązany ze względu na szczególne okoliczności.
Jedną z nich jest trwała utrata zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzona orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia pracownika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych. Przepisy przewidują jednak możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę przewidzianą dla pracowników samorządowych tylko i wyłącznie dla zatrudnionych na podstawie mianowania (na stanowiskach pracy określonych w statucie gminy bądź związku międzygminnego). Wynika z tego, że nie mogą z niej skorzystać pracownicy samorządu powiatowego i wojewódzkiego (gdzie podstawą zatrudnienia jest stosunek pracy, powołanie lub wybór) oraz pozostali pracownicy samorządu gminnego. W związku z tym nie ma możliwości, aby, będąc zatrudnionym w urzędzie gminy na podstawie umowy o pracę, uzyskał pan wcześniejszą emeryturę przewidzianą dla pracowników samorządowych.
PODSTAWA PRAWNA
l Art. 23 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA