REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego?

Ewa Ryś
Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego? / Fot. Fotolia
Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się w razie wygaśnięcia tytułu do tego obowiązkowego ubezpieczenia. W tym celu należy wypełnić formularz ZUS ZWUA.

Wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego

Pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia ich stosunku pracy, w terminie 7 dni, należy wyrejestrować pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego.

REKLAMA

REKLAMA

Druk ZUS ZWUA

W celu wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego należy wypełnić specjalny druk ZUS ZWUA. Druk ten jest dostępny w formie elektronicznej w aktualnej wersji programu „Płatnik”. Formularz w formie papierowej znajduje się w każdej jednostce organizacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zobacz również: Ewidencja zaległych składek społecznych i zdrowotnych oraz należnych odsetek

Formularz ZUS ZWUA zawiera następujące części:

REKLAMA

  1. Dane organizacyjne -  ta część składa się z 4 pól, z których składający wyrejestrowywanie wypełnia tylko pola 01 lub 02. Pole 01 zaznacza się w razie wyrejestrowywania z ubezpieczenia zdrowotnego, a pole 02, w przypadku zgłoszenia korekty do wcześniej złożonej deklaracji o wyrejestrowani z ubezpieczenia zdrowotnego. Pól 03 i 04 nie wypełnia się.
  2. Dane identyfikacyjne płatnika składek – ta część deklaracji składa się z 9 pól. W polach 01 i 02 wpisuje się numer NIP i numer REGON. Pola 03-05 wypełnia się w przypadku, kiedy płatnikiem składek jest osoba fizyczna, w tych polach podaje się numer PESEL, a w przypadku braku PESEL-u, numer i serię dowodu osobistego lub paszportu. W polu 06 wpisuje się nazwę skróconą płatnika składek. Pola 07-09 wypełnia się także, tylko w przypadku składania wyrejestrowania przez płatnika składek, który jest osobą fizyczną. W tych polach podaje się: nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia płatnika.
  3. Dane identyfikacyjne osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczeń -  w tej części w polach 01-07 podaje się informacje o osobie wyrejestrowywanej z ubezpieczenia zdrowotnego. W polu 01 wpisuje się numer PESEL. W razie, gdy osoba nie posiada numeru PESEL, w polach 03 i 04 wpisuje się numer i serię dowodu osobistego lub paszportu. Pole 02 pozostawia się niewypełnione. W polu 05 wpisuje się nazwisko osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczenia, w polu 06 jego pierwsze imię, a w polu 07 datę urodzenia.
  4. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń – ta część składa się z 3 pól. W polu 01 wpisuje się  sześcioznakowy kod tytułu ubezpieczenia, który został wykazany w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego. W polu 02 podaje się datę wyrejestrowania ubezpieczonego z danym kodem tytułu ubezpieczenia. Natomiast w polu 03 podaje się trzyznakowy kod przyczyny wyrejestrowania.
  5. Oświadczenie płatnika składek – w tej części w polach 01-03 podaje się dane płatnika składek, W polu 02 dla potwierdzenia wiarygodności danych płatnik składek lub osoba przez niego upoważniona składa swój podpis, zaś w polu 03 płatnik przystawia swoją pieczątkę. W polu 01 podaje się datę wypełnienia formularzu;
  6. Oświadczenie osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczeń – ta część składa się tylko z jednego pola, w którym osoba wyrejestrowywana z ubezpieczenia zdrowotnego własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.
  7. Adnotacje ZUS.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)

Zobacz: Jak wypełnić druk ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA