REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ryś
Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego? / Fot. Fotolia
Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się w razie wygaśnięcia tytułu do tego obowiązkowego ubezpieczenia. W tym celu należy wypełnić formularz ZUS ZWUA.

Wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego

Pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia ich stosunku pracy, w terminie 7 dni, należy wyrejestrować pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego.

REKLAMA

REKLAMA

Druk ZUS ZWUA

W celu wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego należy wypełnić specjalny druk ZUS ZWUA. Druk ten jest dostępny w formie elektronicznej w aktualnej wersji programu „Płatnik”. Formularz w formie papierowej znajduje się w każdej jednostce organizacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zobacz również: Ewidencja zaległych składek społecznych i zdrowotnych oraz należnych odsetek

Formularz ZUS ZWUA zawiera następujące części:

REKLAMA

  1. Dane organizacyjne -  ta część składa się z 4 pól, z których składający wyrejestrowywanie wypełnia tylko pola 01 lub 02. Pole 01 zaznacza się w razie wyrejestrowywania z ubezpieczenia zdrowotnego, a pole 02, w przypadku zgłoszenia korekty do wcześniej złożonej deklaracji o wyrejestrowani z ubezpieczenia zdrowotnego. Pól 03 i 04 nie wypełnia się.
  2. Dane identyfikacyjne płatnika składek – ta część deklaracji składa się z 9 pól. W polach 01 i 02 wpisuje się numer NIP i numer REGON. Pola 03-05 wypełnia się w przypadku, kiedy płatnikiem składek jest osoba fizyczna, w tych polach podaje się numer PESEL, a w przypadku braku PESEL-u, numer i serię dowodu osobistego lub paszportu. W polu 06 wpisuje się nazwę skróconą płatnika składek. Pola 07-09 wypełnia się także, tylko w przypadku składania wyrejestrowania przez płatnika składek, który jest osobą fizyczną. W tych polach podaje się: nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia płatnika.
  3. Dane identyfikacyjne osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczeń -  w tej części w polach 01-07 podaje się informacje o osobie wyrejestrowywanej z ubezpieczenia zdrowotnego. W polu 01 wpisuje się numer PESEL. W razie, gdy osoba nie posiada numeru PESEL, w polach 03 i 04 wpisuje się numer i serię dowodu osobistego lub paszportu. Pole 02 pozostawia się niewypełnione. W polu 05 wpisuje się nazwisko osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczenia, w polu 06 jego pierwsze imię, a w polu 07 datę urodzenia.
  4. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń – ta część składa się z 3 pól. W polu 01 wpisuje się  sześcioznakowy kod tytułu ubezpieczenia, który został wykazany w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego. W polu 02 podaje się datę wyrejestrowania ubezpieczonego z danym kodem tytułu ubezpieczenia. Natomiast w polu 03 podaje się trzyznakowy kod przyczyny wyrejestrowania.
  5. Oświadczenie płatnika składek – w tej części w polach 01-03 podaje się dane płatnika składek, W polu 02 dla potwierdzenia wiarygodności danych płatnik składek lub osoba przez niego upoważniona składa swój podpis, zaś w polu 03 płatnik przystawia swoją pieczątkę. W polu 01 podaje się datę wypełnienia formularzu;
  6. Oświadczenie osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczeń – ta część składa się tylko z jednego pola, w którym osoba wyrejestrowywana z ubezpieczenia zdrowotnego własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.
  7. Adnotacje ZUS.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)

Zobacz: Jak wypełnić druk ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA