REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ryś
Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego? / Fot. Fotolia
Jak dokonuje się wyrejestrowania pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się w razie wygaśnięcia tytułu do tego obowiązkowego ubezpieczenia. W tym celu należy wypełnić formularz ZUS ZWUA.

Wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego

Pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia ich stosunku pracy, w terminie 7 dni, należy wyrejestrować pracownika z ubezpieczenia zdrowotnego.

REKLAMA

REKLAMA

Druk ZUS ZWUA

W celu wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego należy wypełnić specjalny druk ZUS ZWUA. Druk ten jest dostępny w formie elektronicznej w aktualnej wersji programu „Płatnik”. Formularz w formie papierowej znajduje się w każdej jednostce organizacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zobacz również: Ewidencja zaległych składek społecznych i zdrowotnych oraz należnych odsetek

Formularz ZUS ZWUA zawiera następujące części:

REKLAMA

  1. Dane organizacyjne -  ta część składa się z 4 pól, z których składający wyrejestrowywanie wypełnia tylko pola 01 lub 02. Pole 01 zaznacza się w razie wyrejestrowywania z ubezpieczenia zdrowotnego, a pole 02, w przypadku zgłoszenia korekty do wcześniej złożonej deklaracji o wyrejestrowani z ubezpieczenia zdrowotnego. Pól 03 i 04 nie wypełnia się.
  2. Dane identyfikacyjne płatnika składek – ta część deklaracji składa się z 9 pól. W polach 01 i 02 wpisuje się numer NIP i numer REGON. Pola 03-05 wypełnia się w przypadku, kiedy płatnikiem składek jest osoba fizyczna, w tych polach podaje się numer PESEL, a w przypadku braku PESEL-u, numer i serię dowodu osobistego lub paszportu. W polu 06 wpisuje się nazwę skróconą płatnika składek. Pola 07-09 wypełnia się także, tylko w przypadku składania wyrejestrowania przez płatnika składek, który jest osobą fizyczną. W tych polach podaje się: nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia płatnika.
  3. Dane identyfikacyjne osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczeń -  w tej części w polach 01-07 podaje się informacje o osobie wyrejestrowywanej z ubezpieczenia zdrowotnego. W polu 01 wpisuje się numer PESEL. W razie, gdy osoba nie posiada numeru PESEL, w polach 03 i 04 wpisuje się numer i serię dowodu osobistego lub paszportu. Pole 02 pozostawia się niewypełnione. W polu 05 wpisuje się nazwisko osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczenia, w polu 06 jego pierwsze imię, a w polu 07 datę urodzenia.
  4. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń – ta część składa się z 3 pól. W polu 01 wpisuje się  sześcioznakowy kod tytułu ubezpieczenia, który został wykazany w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego. W polu 02 podaje się datę wyrejestrowania ubezpieczonego z danym kodem tytułu ubezpieczenia. Natomiast w polu 03 podaje się trzyznakowy kod przyczyny wyrejestrowania.
  5. Oświadczenie płatnika składek – w tej części w polach 01-03 podaje się dane płatnika składek, W polu 02 dla potwierdzenia wiarygodności danych płatnik składek lub osoba przez niego upoważniona składa swój podpis, zaś w polu 03 płatnik przystawia swoją pieczątkę. W polu 01 podaje się datę wypełnienia formularzu;
  6. Oświadczenie osoby wyrejestrowywanej z ubezpieczeń – ta część składa się tylko z jednego pola, w którym osoba wyrejestrowywana z ubezpieczenia zdrowotnego własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.
  7. Adnotacje ZUS.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)

Zobacz: Jak wypełnić druk ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA