| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Plan finansowy > Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) musi przekazać te informacje w terminie 7 dni od przedłożenia organowi stanowiącemu (radzie gminy, radzie powiatu, sejmikowi wojewódzkiemu) projektu uchwały budżetowej. Z art. 248 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) wynika jednak, że opracowanie planu finansowego przez daną jednostkę musi nastąpić w terminie 30 dni od otrzymania ww. informacji. A termin 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy jest terminem ostatecznym, kiedy taki plan musi być sporządzony. Co ważne, nie może być on skracany przez uchwałę organu stanowiącego wydaną na podstawie art. 234 u.f.p. (por. uchwałę RIO w Warszawie z 4 grudnia 2012 r., sygn. akt 25.315.2012).

Sporządzenie

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w procedurze sporządzenia projektu uchwały budżetowej w pierwszej kolejności kierownicy samorządowych jednostek budżetowych (np. gminnego ośrodka pomocy społecznej, szkół, przedszkoli), zakładu budżetowego (np. zakładu wodociągów i usług komunalnych) oraz kierownik instytucji kultury (np. gminnej biblioteki publicznej) opracowują plany rzeczowe zadań planowanych do wykonania w danym roku, tworząc w ten sposób projekty planów finansowych. Dokumenty te są składane do skarbnika danej JST w terminie wyznaczonym przez organ stanowiący. Są to jednak plany o charakterze wstępnym.

Kierownicy jednostek organizacyjnych nie mogą przewidzieć, czy w końcowym etapie przygotowywania projektu uchwały budżetowej zarząd JST nie przyjmie nowych priorytetów i co za tym idzie, nie wprowadzi zmian w zakresie pułapu i struktury wydatków budżetowych. Nawet po złożeniu przez zarząd JST projektu uchwały budżetowej w organie stanowiącym kierownicy jednostek organizacyjnych nie mają pewności, jaką pulą środków publicznych będą one mogły dysponować w nadchodzącym roku budżetowym. Nie znają też ostatecznych kwot dochodów oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu.

Dokonanie weryfikacji

Organ wykonawczy JST weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej. A w przypadku stwierdzenia rozbieżności wprowadza odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki organizacyjnej w terminie 7 dni od otrzymania dokumentu, nie później jednak niż do 27 grudnia. Tak wynika z par. 6 ust. 2 i par. 36 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: r.p.g.f.). Zweryfikowany w ten sposób projekt planu finansowego jednostki podległej stanowi podstawę prowadzenia jej gospodarki finansowej od 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej (por. par. 7 oraz par. 36 ust. 4 r.p.g.f.).

Zgodnie zaś z art. 11 ust. 3 u.f.p., podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, tj. plan finansowy jednostki budżetowej. Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 u.f.p. podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu JST, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem JST.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Zarząd JST przekazuje informację kierownikowi jednostki budżetowej o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej odpowiednio w art. 235 lub art. 236 u.f.p. Natomiast kierownika samorządowego zakładu budżetowego organ wykonawczy informuje o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej przez organ stanowiący JST w uchwale przyjętej na podstawie art. 234 u.f.p.

Projekty planów finansowych są sporządzane w podziale na dział, rozdział i paragraf.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria BSJP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK