REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan w sprawozdaniu Rb-NWS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdawczość
Sprawozdawczość
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W zmienionej instrukcji co do kolumny „Plan” sprawozdania Rb-28NWS użyto sformułowania, że plan finansowy „powinien być zgodny” z danymi wykazanymi w kolumnie „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego” sprawozdania Rb-28S na koniec roku budżetowego, w którym plan finansowy został przyjęty przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Jak pokazać plan w Rb-NWS

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego. W związku ze zmianami w rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej nasuwają się nam wątpliwości dotyczące instrukcji w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-28NWS. Czy jednostka może pokazać w sprawozdaniu Rb-28NWS za I kwartał 2016 r. plan większy niż wykonanie w sprawozdaniu Rb-28S za rok 2015?

REKLAMA

Rb-28NWS to sprawozdanie z wykonania planu wydatków samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego, które nie wygasły z upływem roku budżetowego. Sporządza się je zgodnie z instrukcją określoną w załączniku nr 39 do rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sprawozdanie to sporządzają jedynie ci kierownicy jednostek budżetowych, którzy realizują wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego. Z kolei sprawozdanie zbiorcze sporządzają jednostki samorządu terytorialnego na podstawie informacji wynikających ze sprawozdań jednostkowych otrzymanych z jednostek realizujących wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego. Sprawozdanie Rb-28NWS sporządzane jest za I i II kwartał roku budżetowego zgodnie z par. 18 ust. 5 ww. rozporządzenia.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Decyzja organu stanowiącego

Zgodnie z art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego z zastrzeżeniem, że organ stanowiący JST może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, do których nie stosuje się zasady, że wygasają z upływem roku budżetowego. Organ stanowiący w tej uchwale określa również ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym, z tym że ostateczny termin (ustawowy) dokonania wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, upływa 30 czerwca roku następnego. W wykazie tym, ujmuje się wydatki związane z realizacją umów:

1) w sprawie zamówienia publicznego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

Łącznie z wykazem wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, organ stanowiący JST ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych. Na wydatki ujęte w wykazie jako wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, środki finansowe powinny być przekazane do 31 grudnia na wyodrębnione subkonto podstawowego rachunku bankowego JST.

Treść kolumn

W Rb-28NWS należy wykazać:

● plan wynikający z podjętej przez organ stanowiący JST uchwały, o którym mowa w art. 263 ustawy o finansach publicznych - w kolumnie „Plan”,

● wykonane wydatki na koncie rachunek środków na niewygasające wydatki na koniec okresu sprawozdawczego – w kolumnie „Wykonanie”.

Z kolei w Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego, sporządzanym za rok, w zakresie kolumny „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego”, wykazuje się wydatki, których wykaz organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić zgodnie z art. 263 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, czyli środki finansowe przekazane do 31 grudnia na wyodrębnione subkonto podstawowego rachunku bankowego jednostki samorządu terytorialnego. Należy zwrócić uwagę, że środki finansowe powinny być przekazane w takiej wysokości, jak wskazał w podjętej uchwale organ stanowiący.

Kolumna „Plan” w sprawozdaniu Rb-28NWS za I kwartał 2016 r. to kwota wynikająca z podjętej uchwały. Z kolei przekazane przez jednostkę samorządu na wyodrębnione subkonto środki finansowe w tej samej wysokości to kolumna „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego” w sprawozdaniu Rb-28S za rok 2015.

Natomiast gdy podjęta uchwała przez organ stanowiący przewidywała większą kwotę, a do 31 grudnia na wyodrębnione subkonto podstawowego rachunku bankowego jednostki samorządu terytorialnego przekazano mniej środków finansowych, to w sprawozdaniu Rb-28S za rok 2015 w kolumnie „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego”, powinna być wykazana kwota mniejsza niż w „Planie” sprawozdania Rb-28NWS. Takie sytuacje mają miejsce w tych jednostkach samorządu terytorialnego, które nie zgromadziły wystarczających środków finansowych potrzebnych na zabezpieczenie podjętych uchwał z art. 263 ustawy o finansach publicznych.

W zmienionej instrukcji co do kolumny „Plan” sprawozdania Rb-28NWS użyto sformułowania, że plan finansowy „powinien być zgodny” z danymi wykazanymi w kolumnie „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego” sprawozdania Rb-28S na koniec roku budżetowego, w którym plan finansowy został przyjęty przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z par. 5 ust. 1 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej dane w sprawozdaniach wykazuje się w zakresie planu w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian dokonanych w trybie ustawy o finansach publicznych.

Środki finansowe niewykorzystane w terminie określonym przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podlegają przekazaniu na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 7 dni od dnia określonego przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. ©?

Krystyna Gąsiorek

specjalistka z zakresu sprawozdawczości

Podstawa prawna:

Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA