REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja dla jednostek straży pożarnej

Marcin Nagórek
Marcin Nagórek
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dotacja/ Fot. Fotolia
Dotacja/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istotną kwestią, którą organ dotujący powinien brać pod uwagę jest forma techniczna przekazania środków pieniężnych. Kiedy konieczna będzie wcześniejsza uchwała?

Powiat może wspierać ochotniczą straż pożarną

Nasz powiat zamierza udzielić dotacji dla jednostek ochotniczej straży pożarnej na naszym terenie. Problem w tym, że jedna z jednostek ma osobowość prawną, a druga jej nie posiada i nie wiemy, jak przekazać środki. Czy konieczna jest odrębna uchwała rady powiatu, aby udzielić takiej dotacji?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Ustawa o finansach publicznych z komentarzem do zmian (PDF)

Zadania związane z utrzymaniem ochrony przeciwpożarowej zaliczane są do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego zarówno szczebla gminnego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446), jak i powiatowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 814).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 191 ze zm.) ochotnicza straż pożarna funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1393 ze zm.). W tej ustawie usankcjonowano z kolei dwie formy prawne stowarzyszenia, mianowicie stowarzyszenie posiadające osobowość prawną (art. 9 w zw. z art. 17) i podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego oraz stowarzyszenie zwykłe (art. 40) nieposiadające osobowości prawnej, a tym samym niepodlegające wpisowi do ww. rejestru. Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 5 ostatniej z wymienionych ustaw, stowarzyszenie zwykłe nie może m.in. otrzymywać dotacji. Nie ma zaś przeciwwskazań, aby taką dotację mogło otrzymać stowarzyszenie posiadające osobowość prawną.

REKLAMA

Warto również zauważyć, że stosownie do art. 29 pkt 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m.in. z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Zasada ta znajduje swoje rozwinięcie w art. 32 tej ustawy. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 3b jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji. Zatem poza wątpliwościami pozostaje okoliczność, że ewentualna pomoc finansowa w formie dotacji dla konkretnych jednostek ochotniczej straży pożarnej może zostać przekazana z budżetu powiatu, o ile jednostki te funkcjonują w obszarze właściwości terytorialnej danego powiatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym aspektem podlegającym każdorazowo ocenie przez organ dotujący powinna być jednak techniczna forma przekazania tych środków pieniężnych. W sytuacji gdy odbiorcą pomocy w formie dotacji jest stowarzyszenie posiadające osobowość prawną, nie ma przeciwwskazań, aby środki pieniężne zostały bezpośrednio przekazane przez dotującą jednostkę (powiat) do konkretnej jednostki ochotniczej straży pożarnej. Dotacja taka będzie nosić cechy dotacji celowej, o ile przeznaczeniem jej będzie przekazanie środków na pokrycie konkretnych, a jednocześnie sporadycznych kosztów w ramach działalności ustawowej ochotniczej straży pożarnej, np. zakup konkretnie wskazanego sprzętu gaśniczego. Podkreślić również należy, że po przyznaniu dotacji stowarzyszeniu posiadającemu osobowość prawną, jej kwotę, szczegółowe przeznaczenie, termin przekazania i wykorzystania oraz termin i sposób jej rozliczenia powinna określać umowa o dotację zawierana pomiędzy jednostką ochotniczej straży pożarnej i organem wykonawczym samorządu (tu zarządem powiatu).

W sytuacji gdy dotacja ma być przeznaczona dla jednostki ochotniczej straży pożarnej działającej w formie stowarzyszenia zwykłego (nieposiadającego osobowości prawnej), brak jest podstaw prawnych, aby dokonać bezpośredniego transferu środków dotacyjnych (z powiatu) do takiej jednostki, co znajduje wprost potwierdzenie we wspomnianym wyżej art. 19 ust. 1 pkt 5 prawa o stowarzyszeniach. W takiej sytuacji wydaje się, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (powiat), który zamierza przekazać dotację, powinien podjąć stosowną uchwałę w oparciu o odpowiednie przepisy ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Na mocy wskazanej uchwały nastąpi udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej, z tym że jej odbiorcą będzie właściwa miejscowo gmina, na terenie której funkcjonuje jednostka ochotniczej straży pożarnej. Dopiero wskazana gmina będzie umocowana prawnie (jako zadanie własne) do odpowiedniego zadysponowania środkami dotacyjnymi dla określonej jednostki ochotniczej straży pożarnej nieposiadającej osobowości prawnej.

Wspomniany wyżej art. 32 ust. 3b ustawy o ochronie przeciwpożarowej nie stwarza jednak podstawy do podjęcia odrębnej uchwały przez radę powiatu. Dla podjęcia odrębnej uchwały musi istnieć przepis prawny, który upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw oraz wyznacza zadania lub kompetencje danego organu. Wskazany przepis dopuszcza jedynie możliwość planowania w budżecie przekazania jednostce ochotniczej straży pożarnej środków pieniężnych w formie dotacji. Podobne stanowisko można odnaleźć w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu nr 18/1571/2010 z 6 października 2010 r. Dodatkowo należy wskazać, że z treści art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym nie wynika domniemanie właściwości rady powiatu we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania powiatu (domniemanie kompetencji w odniesieniu do rady gminy dopuszczono w oparciu o art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie nr KI-411/202/10 z 4 sierpnia 2010 r.). Jest wręcz przeciwnie, katalog spraw należących do kompetencji rady powiatu został określony w sposób ścisły. Warto również zauważyć, że art. 12 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym ustala dla rady powiatu wyłączną właściwość w zakresie uchwalenia budżetu powiatu. W związku z tym radni powiatowi, podejmując uchwałę budżetową, mają także możliwość wyrazić wolę przyznania jednostce ochotniczej straży pożarnej dotacji. Nie ma więc potrzeby, aby ponownie w odrębnej uchwale decydowali o przyznaniu temu podmiotowi dotacji. ©?

Marcin Nagórek

radca prawny

Podstawa prawna

Art. 19 ust. 1, art. 29 pkt 2, art. 32 ust. 3b ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 191 ze zm.).

Art. 9, art. 17, art. 19 ust. 1 pkt 5, art. 40 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1393 ze zm.).

Polecamy serwis: Finanse publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA