REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?/ fot. Fotolia
Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłaty to dochody nienależnie wpłacone na konto jednostki - przykładowo podwójnie zapłacona faktura czy zaokrąglona kwota wynikająca z decyzji, bo dłużnik nie pamiętał jej dokładnie albo zapłacił po terminie i „dołożył” kwotę na pokrycie odsetek. Mamy zatem bardzo różne kwoty nadpłat - od kilku groszy nawet po tysiące złotych. Pojawia się więc pytanie - co zrobić z nadpłatą?

Dla państwowych jednostek budżetowych odpowiedź można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (§ 18). Natomiast jednostki samorządu terytorialnego powinny ustalić dla swoich jednostek zasady obowiązujące w tym zakresie. Zasadnicza część jednostek samorządu terytorialnego wzoruje się na zasadach wynikających z ww. rozporządzenia. Niemniej jednak powinno to zostać doprecyzowane.

REKLAMA

Krok 1 Stwierdzenie nadpłaty

Z ewidencji księgowej wpłat dokonanych na rachunek bankowy jednostki wynika, że została nadpłacona kwota należności z konkretnego tytułu, u konkretnego dłużnika X.

Nadpłatę ewidencjonuje się na stronie Ma konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych", w korespondencji z kontem 130 "Rachunek bieżący jednostki", w paragrafie klasyfikacji budżetowej właściwej dla danego tytułu należności.

Krok 2 Sprawdzenie sytuacji dłużnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową zasadą dotyczącą nadpłat jest obowiązek ich zwrotu. Nadpłatę zwraca się najczęściej na konto bankowe, z którego środki trafiły do jednostki. Ale zanim to nastąpi, trzeba sprawdzić sytuację nadpłacającego. Od tego będzie zależeć dalszy sposób postępowania.

Analizujemy zatem, czy nadpłacający nie ma wobec naszej jednostki jakichś innych zobowiązań, a szczególnie zaległości:

Sytuacja dłużnika

Sposób postępowania jednostki

1. Nadpłacający nie ma wobec jednostki żadnych innych zobowiązań ani zaległości

Jeśli nadpłacający nie ma wobec jednostki żadnych innych zobowiązań ani zaległości, należy dokonać zwrotu. Jednostka nie musi mieć żadnego pisma od nadpłacającego w tej sprawie. Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu, podpisane przez kierownika i głównego księgowego państwowej jednostki budżetowej. Polecenie zwrotu powinno też zawierać uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty wpłaty zwracanej kwoty.

Jeżeli zwrot na rachunek bankowy nie jest możliwy, ponieważ nadpłacający wpłacił środki pieniężne np. w punkcie opłat, a jednostka nie ma danych o rachunku bankowym wynikających ze wcześniejszej współpracy (choć w takiej sytuacji dane te należy, jeśli to możliwe, zweryfikować z nadpłacającym), lub nie ma możliwości kontaktu telefonicznego ani e-mailowego z nadpłacającym, aby ustalić inne możliwości zwrotu, to zwrot powinien nastąpić na adres nadpłacającego podany przy wpłacie przekazem pocztowym.

Jeśli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłaty.

2. Nadpłacający ma inne zaległości wobec jednostki

Jeśli nadpłacający ma inne zaległości wobec jednostki, nadpłaconą kwotę przeksięgowuje się na poczet tej zaległości na podstawie PK - "Polecenie księgowania" zaakceptowanego przez głównego księgowego. W sytuacji gdy nadpłacona kwota jest większa niż kwoty zaległości, pozostałą kwotę zwraca się zgodnie z zasadami podanymi w pkt 1.

O poczynionych księgowaniach należy poinformować nadpłacającego pismem.

3. Nadpłacający ma inne zobowiązania wobec jednostki

Jeśli nadpłacający ma inne zobowiązania wobec jednostki, warto się z nim skontaktować telefonicznie lub e-mailowo w celu ustalenia, czy nie wolałby, aby przeksięgować nadpłaconą kwotę na poczet tych zobowiązań. Wymaga to jednak ze strony nadpłacającego pisemnego oświadczenia woli w tej sprawie.

Jeśli przypadki nadpłat z danym płatnikiem mają miejsce często, to z uwagi na charakter dokonywanych przez niego płatności na rzecz jednostki warto zaproponować stałe oświadczenie woli w zakresie rozliczania ewentualnych nadpłat na poczet przyszłych zobowiązań i stosownej informacji do płatnika w ustalonej formie.

Szczegółowe zasady w zakresie nadpłat, charakterystyczne dla jednostki, warto ująć np. w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów.

Oprac. Agnieszka Drożdżal

wieloletni skarbnik gminy, szkoleniowiec z zakresu rachunkowości budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA