REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?

Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?/ fot. Fotolia
Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłaty to dochody nienależnie wpłacone na konto jednostki - przykładowo podwójnie zapłacona faktura czy zaokrąglona kwota wynikająca z decyzji, bo dłużnik nie pamiętał jej dokładnie albo zapłacił po terminie i „dołożył” kwotę na pokrycie odsetek. Mamy zatem bardzo różne kwoty nadpłat - od kilku groszy nawet po tysiące złotych. Pojawia się więc pytanie - co zrobić z nadpłatą?

Dla państwowych jednostek budżetowych odpowiedź można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (§ 18). Natomiast jednostki samorządu terytorialnego powinny ustalić dla swoich jednostek zasady obowiązujące w tym zakresie. Zasadnicza część jednostek samorządu terytorialnego wzoruje się na zasadach wynikających z ww. rozporządzenia. Niemniej jednak powinno to zostać doprecyzowane.

REKLAMA

Krok 1 Stwierdzenie nadpłaty

Z ewidencji księgowej wpłat dokonanych na rachunek bankowy jednostki wynika, że została nadpłacona kwota należności z konkretnego tytułu, u konkretnego dłużnika X.

Nadpłatę ewidencjonuje się na stronie Ma konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych", w korespondencji z kontem 130 "Rachunek bieżący jednostki", w paragrafie klasyfikacji budżetowej właściwej dla danego tytułu należności.

Krok 2 Sprawdzenie sytuacji dłużnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową zasadą dotyczącą nadpłat jest obowiązek ich zwrotu. Nadpłatę zwraca się najczęściej na konto bankowe, z którego środki trafiły do jednostki. Ale zanim to nastąpi, trzeba sprawdzić sytuację nadpłacającego. Od tego będzie zależeć dalszy sposób postępowania.

Analizujemy zatem, czy nadpłacający nie ma wobec naszej jednostki jakichś innych zobowiązań, a szczególnie zaległości:

Sytuacja dłużnika

Sposób postępowania jednostki

1. Nadpłacający nie ma wobec jednostki żadnych innych zobowiązań ani zaległości

Jeśli nadpłacający nie ma wobec jednostki żadnych innych zobowiązań ani zaległości, należy dokonać zwrotu. Jednostka nie musi mieć żadnego pisma od nadpłacającego w tej sprawie. Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu, podpisane przez kierownika i głównego księgowego państwowej jednostki budżetowej. Polecenie zwrotu powinno też zawierać uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty wpłaty zwracanej kwoty.

Jeżeli zwrot na rachunek bankowy nie jest możliwy, ponieważ nadpłacający wpłacił środki pieniężne np. w punkcie opłat, a jednostka nie ma danych o rachunku bankowym wynikających ze wcześniejszej współpracy (choć w takiej sytuacji dane te należy, jeśli to możliwe, zweryfikować z nadpłacającym), lub nie ma możliwości kontaktu telefonicznego ani e-mailowego z nadpłacającym, aby ustalić inne możliwości zwrotu, to zwrot powinien nastąpić na adres nadpłacającego podany przy wpłacie przekazem pocztowym.

Jeśli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłaty.

2. Nadpłacający ma inne zaległości wobec jednostki

Jeśli nadpłacający ma inne zaległości wobec jednostki, nadpłaconą kwotę przeksięgowuje się na poczet tej zaległości na podstawie PK - "Polecenie księgowania" zaakceptowanego przez głównego księgowego. W sytuacji gdy nadpłacona kwota jest większa niż kwoty zaległości, pozostałą kwotę zwraca się zgodnie z zasadami podanymi w pkt 1.

O poczynionych księgowaniach należy poinformować nadpłacającego pismem.

3. Nadpłacający ma inne zobowiązania wobec jednostki

Jeśli nadpłacający ma inne zobowiązania wobec jednostki, warto się z nim skontaktować telefonicznie lub e-mailowo w celu ustalenia, czy nie wolałby, aby przeksięgować nadpłaconą kwotę na poczet tych zobowiązań. Wymaga to jednak ze strony nadpłacającego pisemnego oświadczenia woli w tej sprawie.

Jeśli przypadki nadpłat z danym płatnikiem mają miejsce często, to z uwagi na charakter dokonywanych przez niego płatności na rzecz jednostki warto zaproponować stałe oświadczenie woli w zakresie rozliczania ewentualnych nadpłat na poczet przyszłych zobowiązań i stosownej informacji do płatnika w ustalonej formie.

Szczegółowe zasady w zakresie nadpłat, charakterystyczne dla jednostki, warto ująć np. w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów.

Oprac. Agnieszka Drożdżal

wieloletni skarbnik gminy, szkoleniowiec z zakresu rachunkowości budżetowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA