REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finanse publiczne w 2016 r. - zmiany

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. przepisy ustawy o finansach publicznych będą określały, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.

Budżetowe instytucje do poprawki

Najwyższa Izba Kontroli uznała, że przepisy dotyczące instytucji gospodarki budżetowej rodzą wątpliwości. Od 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która ma je usunąć

REKLAMA

Nowelizacja, podpisana jako ostatnia ustawa przez odchodzącego prezydenta Bronisława Komorowskiego, jest odpowiedzią na wyniki kontroli NIK z maja 2014 r. – „Funkcjonowanie instytucji gospodarki budżetowej”. Izba zwróciła w nich uwagę na to, że instytucje gospodarki budżetowej, które zastąpiły (od 2010 r.) wcześniej funkcjonujące gospodarstwa pomocnicze, nie przyczyniły się do poprawy efektywności i przejrzystości finansów publicznych, mimo że taki był cel tej zmiany. Mało tego, zastąpienie gospodarstw nowymi instytucjami gospodarki budżetowej doprowadziło do pogorszenia efektywności działalności tych jednostek. Najwyższa Izba Kontroli przyznała też, że większość instytucji nie jest zdolna do samofinansowania, w większości nastąpiło uszczuplenie majątku. Ponadto nie wykonują one zadań dla podmiotów zewnętrznych czy też innych jednostek budżetowych, a skupiają się niemal wyłącznie na obsłudze organów założycielskich. Innymi słowy, instytucje gospodarki budżetowej nie spełniły zakładanych celów. Krytykowane wcześniej (do końca 2009 r.) gospodarstwa pomocnicze, zaliczane do tzw. gospodarki okołobudżetowej, funkcjonowały lepiej niż instytucje, które je zastąpiły. NIK zwróciła w wynikach kontroli uwagę również na to, że przepisy dotyczące instytucji są nieprecyzyjne. Przykładowo ustawa z 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) o finansach publicznych nie zdefiniowała pojęcia środków z poprzedniego okresu, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy. Przepis ten stanowi obecnie, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących uzyskane przychody oraz środki z poprzedniego okresu. W efekcie instytucje różnie interpretowały pojęcie środków z poprzedniego okresu. Nowelizacja proponuje doprecyzowanie go, aby było jednolicie interpretowane.

Zobacz również: Audyt wewnętrzny 2016 - zmiany

W ramach przychodów

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. art. 24 ust. 3 będzie określał, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.

Instytucje nie będą jednak miały w tym zakresie dowolności. Zgodnie z nowym ust. 6 wydawanie tych środków w trakcie roku będzie się odbywało poprzez zmianę planu finansowego instytucji i za zgodą organu wykonującego funkcje organu założycielskiego działającego w porozumieniu z Ministrem Finansów. Nowelizacja przewiduje, że zwiększenie budżetu instytucji będzie dotyczyło jedynie środków z poprzednich okresów pozostających w dyspozycji instytucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Audyt wewnętrzny 2016 - zmiany

NIK w swoim raporcie zwróciła również uwagę na to, że ustawa o finansach publicznych nieprecyzyjnie określa zakres sprawozdania finansowego instytucji. W efekcie pojawiają się wątpliwości co do jego charakteru: czy jest to sprawozdanie finansowe, czy sprawozdanie z działalności. Nowelizacja odpowiada na ten postulat. Przewiduje ona, że od 1 stycznia 2016 r. do zadań dyrektora instytucji gospodarki budżetowej będzie należało przygotowanie rocznego sprawozdania finansowego, a także przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności instytucji gospodarki budżetowej. Zakres informacyjny tego ostatniego będzie określał art. 49 ust. 2 i 3 ustawy o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ponadto, jak wynika z art. 28 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, instytucja gospodarki budżetowej samodzielnie gospodaruje mieniem, kierując się zasadą efektywności jego wykorzystania. Na mienie instytucji gospodarki mogą się składać: przeniesione na własność nieruchomości, mienie stanowiące wyposażenie przekazane przez organ wykonujący funkcje organu założycielskiego w formie użyczenia, a także mienie nabyte z własnych środków.

Zbywanie majątku

Instytucja może zbywać środki trwałe na zasadach określonych przez organ wykonujący funkcje organu założycielskiego. Wartość majątku instytucji gospodarki budżetowej odzwierciedla fundusz instytucji gospodarki budżetowej. Można go zwiększać lub zmniejszać o kwotę zmian wartości majątku będących skutkiem m.in. aktualizacji wyceny środków trwałych na podstawie odrębnych przepisów oraz nieodpłatnego przekazania lub otrzymania środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych. Nowelizacja przewiduje wykreślenie tej ostatniej możliwości. Funduszu instytucji nie będzie więc można zwiększać lub zmniejszać na skutek nieodpłatnego przekazania lub otrzymania środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.

Co więcej, nowelizacja wychodzi również naprzeciw postulatowi dotyczącemu rozliczania strat. Przewiduje więc uchylenie obecnego art. 28 ust. 7 ustawy o finansach publicznych i dodanie nowego ust. 8. Zgodnie z nim instytucja gospodarki budżetowej będzie tworzyć fundusz zapasowy z zysku netto z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji i pokrycie straty netto.

Jak wynika jednak z przepisu przejściowego, zysk pozostający w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej, który przed 1 stycznia 2016 r. zwiększył fundusz instytucji gospodarki budżetowej, trzeba będzie przenieść 1 stycznia 2016 r. na fundusz zapasowy.

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA

Kogo można zgłosić do swojego ubezpieczenia? Katalog jest dość szeroki

Ubezpieczony, który ma niepracujących bliskich może ich zgłosić ich do własnego ubezpieczenia zdrowotnego, aby mogli bezpłatnie korzystać z opieki zdrowotnej jako członkowie rodziny. Za bliskich nie płaci się składki na ubezpieczenie zdrowotne. Pamiętajmy też, że nie tylko dziecko można głosić do swojego ubezpieczenia zdrowotnego

Kiedy ZUS wypłaci zasiłek chorobowy?

Kiedy zasiłki chorobowe wypłaca ZUS, a kiedy pracodawca? W jakim terminie? Gdzie można znaleźć wystawione przez lekarza elektroniczne zwolnienie lekarskie? Czy trzeba składać wniosek o zasiłek?

Ważne dla samorządów terminy w sprawozdawczości na III kwartał 2024 r.

Jakie są najważniejsze nadchodzące terminy w sprawozdawczości i kogo dotyczą? Prezentujemy przydatne zestawienie.

Dla kogo nauczycielskie świadczenie kompensacyjne?

Aby nauczyciel mógł otrzymać emeryturę przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, musi spełnić określone warunki. Jakie? Co warto wiedzieć o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym?

REKLAMA

Podwyżki w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 roku. Komu się należą i jak je obliczyć?

Jak co roku 1 lipca, podmioty lecznicze mają obwiązek podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników ochrony zdrowia. Większe wynagrodzenie otrzymają m.in. pielęgniarki, lekarze, opiekunowie medyczni, ale także „nowe” zawody medyczne jak asystentki stomatologiczne oraz higienistki stomatologiczne.

Wymiar czasu pracy osoby zatrudnionej na zastępstwo

Czy wymiar etatu w umowie na zastępstwo może być mniejszy niż ten, w którym pracował pracownik zastępowany? Co warto wiedzieć o umowie na zastępstwo?

REKLAMA