REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwalifikacja wpłaty z tytułu odszkodowania

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Plan finansowy/ Fot. Fotolia
Plan finansowy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wpłata z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt może zostać zakwalifikowana jako wznowienie wydatków? Jakie regulacje powinny stosować w takich przypadkach samorządowe jednostki budżetowe?

Jak zakwalifikować wpłatę z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt

Na rachunek bankowy samorządowej jednostki budżetowej dokonano wpłaty z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt. Czy środki te jednostka może zakwalifikować jako wznowienie wydatków, czy też powinna je zakwalifikować jako dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Ustawa o finansach publicznych z komentarzem do zmian (PDF)

Podstawową formą funkcjonowania sektora finansów publicznych jest jednostka budżetowa. Jednostka budżetowa to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio – budżetu państwa lub budżetu samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, dalej: u.o.f.p.). Oznacza to, że z wyjątkiem dochodów gromadzonych na wydzielonych rachunkach, o których mowa w art. 11a i art. 223, nie może ona swobodnie dysponować uzyskiwanymi dochodami stanowiącymi środki publiczne w rozumieniu art. 5 ust. 1 u.o.f.p. Podstawą jej gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym jednostki budżetowej (art. 11 ust. 3 u.o.f.p.). Ujęte w planach finansowych jednostek budżetowych:

● dochody – stanowią prognozy ich wielkości,

REKLAMA

● wydatki, z wyłączeniem wydatków finansowanych z dochodów własnych jednostek budżetowych – stanowią nieprzekraczalny limit.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonej w planie finansowym jednostki, przy czym wydatki te powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokościach i terminach wynikających z zaciągniętych zobowiązań.

Powyższe zasady są wynikiem ogólnych zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych. Wynika z nich, że jednostka budżetowa jest ściśle powiązana odpowiednio z budżetem państwa lub budżetem samorządu terytorialnego zarówno całością uzyskiwanych przez nią dochodów, jak i całością swoich wydatków określonych planami finansowymi, będącymi częścią poszczególnych budżetów.

Należy podkreślić, że państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, gromadząc środki publiczne stanowiące dochody oraz dysponując środkami publicznymi przeznaczanymi na wydatki, są zobowiązane przy ich gromadzeniu, jak i wydatkowaniu, do stosowania zasad określonych w ustawie o finansach publicznych i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, wydanego w wykonaniu delegacji zawartej w art. 17 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy wykonawcze, należy zwrócić uwagę na postanowienia par. 19 ust. 1 i 2, które precyzują, że uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym są przyjmowane na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym samym roku budżetowym, natomiast uzyskane zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa.

Natomiast w odniesieniu do samorządowych jednostek budżetowych brak jest takich uregulowań w przepisach prawa. Jednostki te ewentualną sprawę wznowienia wydatków powinny uregulować w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy, w mojej ocenie odszkodowanie nie może wpłynąć jako wznowienie wydatków, gdyż wynika ono z odrębnego stosunku prawnego, prawdopodobnie z polisy ubezpieczeniowej, a nie stanowi zwrotu kosztów naprawy zniszczonego sprzętu przez osobę/jednostkę, która bezpośrednio przyczyniła się do jego zniszczenia. Dlatego też środki otrzymane jako odszkodowanie za uszkodzone mienie powinny być zaklasyfikowane jako dochody budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, lub też jako dochody gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów, o którym mowa w art. 11 lub art. 223 ustawy o finansach publicznych. ©?

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. nr 241, poz. 1616 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA