| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Plan finansowy > Kwalifikacja wpłaty z tytułu odszkodowania

Kwalifikacja wpłaty z tytułu odszkodowania

Czy wpłata z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt może zostać zakwalifikowana jako wznowienie wydatków? Jakie regulacje powinny stosować w takich przypadkach samorządowe jednostki budżetowe?

Jak zakwalifikować wpłatę z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt

Na rachunek bankowy samorządowej jednostki budżetowej dokonano wpłaty z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt. Czy środki te jednostka może zakwalifikować jako wznowienie wydatków, czy też powinna je zakwalifikować jako dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST?

Polecamy produkt: Ustawa o finansach publicznych z komentarzem do zmian (PDF)

Podstawową formą funkcjonowania sektora finansów publicznych jest jednostka budżetowa. Jednostka budżetowa to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio – budżetu państwa lub budżetu samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, dalej: u.o.f.p.). Oznacza to, że z wyjątkiem dochodów gromadzonych na wydzielonych rachunkach, o których mowa w art. 11a i art. 223, nie może ona swobodnie dysponować uzyskiwanymi dochodami stanowiącymi środki publiczne w rozumieniu art. 5 ust. 1 u.o.f.p. Podstawą jej gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym jednostki budżetowej (art. 11 ust. 3 u.o.f.p.). Ujęte w planach finansowych jednostek budżetowych:

● dochody – stanowią prognozy ich wielkości,

● wydatki, z wyłączeniem wydatków finansowanych z dochodów własnych jednostek budżetowych – stanowią nieprzekraczalny limit.

Wydatki mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonej w planie finansowym jednostki, przy czym wydatki te powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokościach i terminach wynikających z zaciągniętych zobowiązań.

Powyższe zasady są wynikiem ogólnych zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych. Wynika z nich, że jednostka budżetowa jest ściśle powiązana odpowiednio z budżetem państwa lub budżetem samorządu terytorialnego zarówno całością uzyskiwanych przez nią dochodów, jak i całością swoich wydatków określonych planami finansowymi, będącymi częścią poszczególnych budżetów.

Należy podkreślić, że państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, gromadząc środki publiczne stanowiące dochody oraz dysponując środkami publicznymi przeznaczanymi na wydatki, są zobowiązane przy ich gromadzeniu, jak i wydatkowaniu, do stosowania zasad określonych w ustawie o finansach publicznych i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, wydanego w wykonaniu delegacji zawartej w art. 17 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Strict Minds Communication

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »