REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować premię otrzymaną w związku zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej

Jak zaksięgować premię otrzymaną w związku zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej/ Fot. Fotolia
Jak zaksięgować premię otrzymaną w związku zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach umowy z urzędem pracy mieliśmy na stażu osobę niepełnosprawną. Po ukończeniu stażu otrzymaliśmy premię z urzędu pracy z tytułu odbycia stażu przez osobę niepełnosprawną w kwocie 1.790,00 zł. Jak zaksięgować otrzymaną premię, czy ciąży na nas obowiązek odprowadzenia podatku od osiągniętego przychodu?

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny na podstawie wskazanych niżej przepisów obu ustaw o podatku dochodowym oraz przepisów ustawy UoR, a także przepisów rozporządzenia rKPiR powiedzieć należy, że skoro interesująca nas premia została otrzymana w związku zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej w przedsiębiorstwie prowadzonym w ramach działalności gospodarczej, tym samym należy ją uznać za przychód z działalności, który powstał w dniu jej otrzymania. Jeżeli z umowy z urzędem pracy nie wynika, że premię można uznać za dotację pochodzącą ze środków budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to nie korzysta ona ze zwolnienia z podatku dochodowego. Stąd też skoro mamy do czynienia z przychodem uzyskanym w ramach działalności gospodarczej, to razem z pozostałymi przychodami należy go wziąć pod uwagę przy ustalaniu dochodu. Nie ma natomiast potrzeby ani obowiązku opodatkować odrębnie samej premii. że jest przychodem z działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli w ramach działalności prowadzone są księgi rachunkowe, to premię należy zaliczyć do pozostałych przychodów operacyjnych, ujmując ja na odpowiednim koncie. Natomiast gdyby w ramach działalności wykonywanej przez osoby fizycznie prowadzona byłaby podatkowa księga przychodów i rozchodów, to w takim przypadku premie należałoby ująć w kol. 8 jako pozostały przychód.

Podstawa prawna:

Art. 14 ust. 1, ust. 1c; art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a, pkt 129; art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) - ustawa uPDOF,

REKLAMA

Art. 12 ust. 1 pkt 1, ust. 3a; art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.) - ustawa uPDOP,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330 ze zm.) - ustawa UoR,

Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152 poz. 1475 ze zm.) - rKPiR

Marian Szałucki, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Toruniu

Polecamy w INFORRB:

Czy wydatki finansowane z Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych są wydatkami strukturalnymi

Ewidencja potrącenia wierzytelności z wynagrodzenia za pracę

W jakim paragrafie ująć wpływ z tytułu opłaty za wydanie karty parkingowej osobie niepełnosprawnej

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA