REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odpracować prywatne wyjście z pracy

Subskrybuj nas na Youtube
czas pracy, urlop, zegar, plan/ Fot. Fotolia
czas pracy, urlop, zegar, plan/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o informację czy istnieje prawnie dopuszczalna możliwość zastąpienia pisemnych, papierowych wniosków o udzielenie czasu wolnego w zamian za nadgodziny, funkcjonujących jako wpis do tzw. książki wyjść prywatnych?

Chodzi o właściwe zastosowanie przepisu art. 151 par. 2 ze znacznikiem 1 Kodeksu pracy " Nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi, na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych. Odpracowanie zwolnienia od pracy nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku, o którym mowa w art. 142 i 133." Przepis ten, po jego wprowadzeniu, był krytykowany za zbytni formalizm, ale jest. Konsekwencją braku pisemnego wniosku jest uznanie odpracowania za nadgodziny i w razie kontroli PIPu grozi koniecznością zapłacenia za nie wynagrodzenia. Forma elektroniczna nie została jeszcze uznana powszechnie w prawie za formę równoznaczną z formą papierową.

REKLAMA

Proszę o informację, jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z możliwości składania wniosku przez pracownika za pośrednictwem systemu informatycznego do obsługi kadrowo-płacowej?

Przepisy prawa pracy wymagają pisemnego wniosku pracownika dla tego aby odpracowanie wyjścia prywatnego nie było uznane za pracę w godzinach nadliczbowych. Pracownik może zgłosić wniosek o zwolnienie z pracy wyjścia prywatnego ustnie czy drogą e-mailową, lecz po uzyskaniu zgody musi przekazać swój wniosek na piśmie opatrzony własnoręcznym podpisem.

Zobacz również: Jak ustalić limit godzin pracownika niepełnoetatowego

REKLAMA

Obowiązujące przepisy prawa pracy dotyczące czasu pracy regulują kwestię odpracowywania prywatnych wyjść w godzinach pracy. Pracownik, który zamierza w godzinach pracy załatwić sprawy osobiste, powinien odpowiednio wcześniej zwrócić się do pracodawcy z pisemnym wnioskiem o zwolnienie go z wykonywania pracy na czas załatwienia określonych spraw osobistych bądź powiadomić w inny sposób przyjęty w firmie np. mailowo, ustnie. Taką nieobecność pracownik może odpracować, zostając innego dnia dłużej w pracy lub przychodząc do pracy o wcześniejszej godzinie. Czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi, na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawa pracy nie reguluje zasad i warunków udzielania tego zwolnienia, jak również zasad i w warunków jego odpracowania, dlatego ,zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Pracy (w opublikowanych w Rzeczpospolitej z 13 września 2013 r) wskazane byłoby aby powyższe kwestie stały się przedmiotem regulacji wewnątrzzakładowych (tj. regulaminu pracy lub układu zbiorowego pracy), bądź też były każdorazowo ustalane w porozumieniu między pracodawcą a pracownikiem. Nie ma przeciwwskazań, by odpracowanie następowało w ramach dłuższego niż miesięczny okresu rozliczeniowego, a nawet po jego zakończeniu.

W interesie pracodawcy jest ustalenie z góry, w przepisach wewnątrzzakładowych, jednakowych zasad dla wszystkich zatrudnionych.

Przepisy kodeksu pracy wymagają jedynie aby odpracowanie zwolnienia od pracy nastąpiło na pisemny wniosek pracownika i nie naruszało prawa pracownika do odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Kodeksu pracy nie precyzują, co należy uważać za formę pisemną, dlatego w tym zakresie stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tymi przepisami, do zachowania formy pisemnej czynności prawnej wystarczy złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Formie pisemnej odpowiada też oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 Kodeksu cywilnego).

Nieistotne jest, czy wniosek będzie sporządzony własnoręcznie, czy na komputerze - ważne, by znajdował się na nim własnoręczny podpis pracownika. Z tego względu pracodawca nie powinien zaakceptować wniosku pracownika zgłoszonego tylko ustnie, wniosku przesłanego "zwykłym" mailem (tj. bez certyfikowanego podpisu elektronicznego) ani faksem ( gdyż jest on tylko kopią pisma,).

Podstawa prawna:

Art. 134, art. 141, art. 151 § 21, art. 300 ustawy Kodeks pracy (Dz. U z 2014 r. poz. 1502)

Art. 78 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy w INFORRB

Czy pracodawca może ograniczyć pracownikowi dostęp do ewidencji czasu pracy

Do jakich dodatkowych świadczeń niepieniężnych mają prawo pracownicy

Czy pracownica socjalna korzystająca z urlopu wychowawczego może liczyć na dodatkowy urlop wypoczynkowy

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA