REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Subskrybuj nas na Youtube
Sprawozdawczość budżetowa/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość budżetowa/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?

Skutki finansowe odroczenia terminu płatności podatku należy wykazywać w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP sporządzanych za te okresy, których dotyczy odroczenie, czyli powinny być wykazane jako skutki w tym okresie sprawozdawczym, w którym podatek powinien wpłynąć do budżetu gminy zgodnie z ustawowymi terminami płatności, a nie wpłynął.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W przypadku podanym w pytaniu, czyli dwóch rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych, których ustawowe terminy płatności przypadały na 16 marca i 15 maja 2015 r. odroczonych do 15 sierpnia 2015 r., skutki tej decyzji powinny być wykazane:

  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za I kwartał 2015 r. - w kwocie 10 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I racie podatku od nieruchomości płatnej do 16 marca 2015 r., której płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., 10 000 zł z tytułu II raty podatku nie podlega wykazaniu w tym sprawozdaniu, ponieważ dotyczy ono wyłącznie pierwszego kwartału 2015 r.),
  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za II kwartał 2015 r. - w kwocie 20 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I i II racie podatku od nieruchomości, płatnym do 16 marca i 15 maja 2015 r., których płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., ponieważ sprawozdanie Rb-27S sporządza się narastająco za kolejne okresy sprawozdawcze, a więc powinny być w nim wykazane dochody, które powinny wpłynąć do budżetu JST w I półroczu 2015 r., a nie wpłynęły).

Skutki tej decyzji nie powinny być wykazane natomiast w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S ani Rb-PDP w kolumnach "Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (w tym rozłożenie na raty, odroczenie...)", ponieważ decyzja ta wygasła w trakcie roku podatkowego na skutek:

  • zapłaty w wyznaczonym terminie, czyli do 15 sierpnia 2015 r., odroczonej I raty podatku w całości i II raty podatku w części (czyli kwota 18 000 zł będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S rocznym w kolumnie "Dochody wykonane"),
  • niedokonania w wyznaczonym na 15 sierpnia 2015 r. terminie wpłaty w kwocie 2000 zł na poczet II raty podatku (w związku z czym kwota ta będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Saldo końcowe: należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości").

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.z 2014 r. poz. 119)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA