| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Gorące pytania > Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?

Skutki finansowe odroczenia terminu płatności podatku należy wykazywać w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP sporządzanych za te okresy, których dotyczy odroczenie, czyli powinny być wykazane jako skutki w tym okresie sprawozdawczym, w którym podatek powinien wpłynąć do budżetu gminy zgodnie z ustawowymi terminami płatności, a nie wpłynął.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W przypadku podanym w pytaniu, czyli dwóch rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych, których ustawowe terminy płatności przypadały na 16 marca i 15 maja 2015 r. odroczonych do 15 sierpnia 2015 r., skutki tej decyzji powinny być wykazane:

  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za I kwartał 2015 r. - w kwocie 10 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I racie podatku od nieruchomości płatnej do 16 marca 2015 r., której płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., 10 000 zł z tytułu II raty podatku nie podlega wykazaniu w tym sprawozdaniu, ponieważ dotyczy ono wyłącznie pierwszego kwartału 2015 r.),
  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za II kwartał 2015 r. - w kwocie 20 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I i II racie podatku od nieruchomości, płatnym do 16 marca i 15 maja 2015 r., których płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., ponieważ sprawozdanie Rb-27S sporządza się narastająco za kolejne okresy sprawozdawcze, a więc powinny być w nim wykazane dochody, które powinny wpłynąć do budżetu JST w I półroczu 2015 r., a nie wpłynęły).

Skutki tej decyzji nie powinny być wykazane natomiast w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S ani Rb-PDP w kolumnach "Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (w tym rozłożenie na raty, odroczenie...)", ponieważ decyzja ta wygasła w trakcie roku podatkowego na skutek:

  • zapłaty w wyznaczonym terminie, czyli do 15 sierpnia 2015 r., odroczonej I raty podatku w całości i II raty podatku w części (czyli kwota 18 000 zł będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S rocznym w kolumnie "Dochody wykonane"),
  • niedokonania w wyznaczonym na 15 sierpnia 2015 r. terminie wpłaty w kwocie 2000 zł na poczet II raty podatku (w związku z czym kwota ta będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Saldo końcowe: należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości").

Podstawa prawna:

§ 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.z 2014 r. poz. 119)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »