REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Subskrybuj nas na Youtube
Sprawozdawczość budżetowa/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość budżetowa/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?

Skutki finansowe odroczenia terminu płatności podatku należy wykazywać w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP sporządzanych za te okresy, których dotyczy odroczenie, czyli powinny być wykazane jako skutki w tym okresie sprawozdawczym, w którym podatek powinien wpłynąć do budżetu gminy zgodnie z ustawowymi terminami płatności, a nie wpłynął.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W przypadku podanym w pytaniu, czyli dwóch rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych, których ustawowe terminy płatności przypadały na 16 marca i 15 maja 2015 r. odroczonych do 15 sierpnia 2015 r., skutki tej decyzji powinny być wykazane:

  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za I kwartał 2015 r. - w kwocie 10 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I racie podatku od nieruchomości płatnej do 16 marca 2015 r., której płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., 10 000 zł z tytułu II raty podatku nie podlega wykazaniu w tym sprawozdaniu, ponieważ dotyczy ono wyłącznie pierwszego kwartału 2015 r.),
  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za II kwartał 2015 r. - w kwocie 20 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I i II racie podatku od nieruchomości, płatnym do 16 marca i 15 maja 2015 r., których płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., ponieważ sprawozdanie Rb-27S sporządza się narastająco za kolejne okresy sprawozdawcze, a więc powinny być w nim wykazane dochody, które powinny wpłynąć do budżetu JST w I półroczu 2015 r., a nie wpłynęły).

Skutki tej decyzji nie powinny być wykazane natomiast w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S ani Rb-PDP w kolumnach "Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (w tym rozłożenie na raty, odroczenie...)", ponieważ decyzja ta wygasła w trakcie roku podatkowego na skutek:

  • zapłaty w wyznaczonym terminie, czyli do 15 sierpnia 2015 r., odroczonej I raty podatku w całości i II raty podatku w części (czyli kwota 18 000 zł będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S rocznym w kolumnie "Dochody wykonane"),
  • niedokonania w wyznaczonym na 15 sierpnia 2015 r. terminie wpłaty w kwocie 2000 zł na poczet II raty podatku (w związku z czym kwota ta będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Saldo końcowe: należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości").

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.z 2014 r. poz. 119)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA