REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Sprawozdawczość budżetowa/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość budżetowa/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?

Skutki finansowe odroczenia terminu płatności podatku należy wykazywać w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP sporządzanych za te okresy, których dotyczy odroczenie, czyli powinny być wykazane jako skutki w tym okresie sprawozdawczym, w którym podatek powinien wpłynąć do budżetu gminy zgodnie z ustawowymi terminami płatności, a nie wpłynął.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W przypadku podanym w pytaniu, czyli dwóch rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych, których ustawowe terminy płatności przypadały na 16 marca i 15 maja 2015 r. odroczonych do 15 sierpnia 2015 r., skutki tej decyzji powinny być wykazane:

  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za I kwartał 2015 r. - w kwocie 10 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I racie podatku od nieruchomości płatnej do 16 marca 2015 r., której płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., 10 000 zł z tytułu II raty podatku nie podlega wykazaniu w tym sprawozdaniu, ponieważ dotyczy ono wyłącznie pierwszego kwartału 2015 r.),
  • w sprawozdaniu kwartalnym Rb-27S za II kwartał 2015 r. - w kwocie 20 000 zł (czyli w wysokości odpowiadającej I i II racie podatku od nieruchomości, płatnym do 16 marca i 15 maja 2015 r., których płatność została przełożona na 15 sierpnia 2015 r., ponieważ sprawozdanie Rb-27S sporządza się narastająco za kolejne okresy sprawozdawcze, a więc powinny być w nim wykazane dochody, które powinny wpłynąć do budżetu JST w I półroczu 2015 r., a nie wpłynęły).

Skutki tej decyzji nie powinny być wykazane natomiast w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S ani Rb-PDP w kolumnach "Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (w tym rozłożenie na raty, odroczenie...)", ponieważ decyzja ta wygasła w trakcie roku podatkowego na skutek:

REKLAMA

  • zapłaty w wyznaczonym terminie, czyli do 15 sierpnia 2015 r., odroczonej I raty podatku w całości i II raty podatku w części (czyli kwota 18 000 zł będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S rocznym w kolumnie "Dochody wykonane"),
  • niedokonania w wyznaczonym na 15 sierpnia 2015 r. terminie wpłaty w kwocie 2000 zł na poczet II raty podatku (w związku z czym kwota ta będzie wykazana w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Saldo końcowe: należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości").

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.z 2014 r. poz. 119)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA