REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż służbowa nauczyciela – koszty przejazdu

Dariusz Makulec
Podróż służbowa nauczyciela – koszty przejazdu
Podróż służbowa nauczyciela – koszty przejazdu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy karty nauczyciela nie regulują kwestii podróży służbowej nauczycieli zarówno na obszarze kraju, jak i poza jego granicami. W tym zakresie zgodnie z treścią art. 91 c ust. 1 KN regulacja prawna znajduje się w przepisach kodeksu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Podróż służbowa to wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Definicja podróży służbowej zawarta w art. 77 5§ 1 kp nie jest precyzyjna dlatego, w tym zakresie wykształciło się bogate orzecznictwo sądowe. W pierwszej kolejności należy podnieść, iż dla przyjęcia zaistnienia podróży służbowej wszystkie powyższe elementy muszą wystąpić łącznie (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 22 lutego 2008 r. I PK 208/2007). Następnie należy wskazać, iż za podróż służbową należy uznać podróż, która ma charakter incydentalny, tymczasowy i krótkotrwały, a wykonywanie zadania służbowego nie jest wykonywaniem pracy określonego rodzaju, wynikającego z zatrudnienia (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 17 lutego 2012 r. III UK 54/2011).

Podstawę podróży służbowej stanowi polecenie wyjazdu służbowego, w praktyce określane jako delegacja. Polecenie wyjazdu służbowego winno zawierać zadanie, termin i miejsce jego realizacji. Wskazane przez pracodawcę w delegacji zadanie do zrealizowania przez pracownika musi być określone w sposób konkretny, a nie ogólny (Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 20 marca 2013 r. III AUa 1257/2012).

Wysokość kosztów przejazdu

Szczegółowe wytyczne dotyczące wysokości i warunków ustalania należności przysługujących nauczycielowi w związku z podróżą służbową zawiera Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013 Nr 167). Przedmiotowy akt prawny reguluje powyższe elementy zarówno w odniesieniu do podróży służbowej odbywanej na obszarze kraju, jak i poza granicami kraju. Poniżej zostały przedstawione rozwiązania prawne w zakresie odnoszącym się do podróży służbowych na obszarze kraju.

REKLAMA

Zobacz również: Kontrola merytoryczna rachunku kosztów podróży służbowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z odbyciem podróży służbowej nauczycielowi przysługują od pracodawcy następujące świadczenia:

  1. dieta;
  2. zwrot kosztów:
    1. przejazdów;
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
    3. noclegów;
    4. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. 

Należy wskazać, że to pracodawca decyduje o środku transportu, jego rodzaju i klasie, który zostanie wykorzystany do odbycia podróży służbowej. W tym zakresie nauczyciel może zwrócić się do pracodawcy o wyrażenie zgody na odbycie podróży służbowej środkiem transportu np. samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy. Przepisy prawa pozostawiają jednak pracodawcy swobodę przy rozpatrywaniu wniosku nauczyciela w powyższym zakresie. Dlatego też pracodawca może ale nie musi wyrazić zgody na odbywanie podróży służbowej przez nauczyciela np. przy wykorzystaniu własnego pojazdu mechanicznego. 

W sytuacji gdy pracodawca wyraził zgodę na odbycie podróży służbowej przez nauczyciela przy wykorzystaniu środka transportu nie będącego jego własnością nauczycielowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach ustawy  z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1265 oraz z 2013 r. poz. 21). Przedmiotowa stawka jest zależna od rodzaju pojazdu i pojemności silnika i kształtuje się następująco:

  1. samochód osobowy:
    1. o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł;
    2. o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł;
  2. motocykl - 0,2302 zł; 
  3. motorower - 0,1382 zł. 

W pozostałych przypadkach nauczycielowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu odpowiadających cenie biletu zapłaconego za środek transportu wykorzystany do odbycia podróży służbowej. Zwrot kosztów obejmuje również opłaty dodatkowe poniesione przez nauczyciela, a związane z przejazdem np. miejscówka. Jednocześnie pracodawca ma prawo uwzględnić posiadaną przez nauczyciela ulgę na dany środek transportu. Nauczyciel musi pamiętać, że powinien udokumentować fakt odbycia podróży służbowej i poniesione koszty biletami, rachunkami lub fakturami. Nie dotyczy to diet i wydatków objętych ryczałtami.

Nauczyciel ma prawo do zwrotu od pracodawcy innych niezbędnych i udokumentowanych wydatków związanych bezpośrednio z odbywaniem podróży służbowej, które zostały określone lub uznane przez pracodawcę. Wydatki te obejmują m.in. opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe.

Nauczyciel ma obowiązek dokonania rozliczenia poniesionych kosztów podróży służbowej nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia podróży. W przypadku gdy nauczyciel nie mam możliwości przedstawienia dokumentu potwierdzającego poniesione wydatki może złożyć pisemne oświadczenie określające poniesiony wydatek i przyczynę braku jego udokumentowania.

Zobacz: Jak prawidłowo rozliczyć delegacje służbowe

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr  97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 14 listopada 2013 r.);
  2. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r. Nr 21 poz. 94, z późn. zm.) (stan prawny na dzień 14 listopada 2013 r.);
  3. Ustawa  z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1265 oraz z 2013 r. poz. 21) (stan prawny na dzień 14 listopada 2013 r.);

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013 Nr 167) (stan prawny na dzień 14 listopada  2013 r.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA