REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego?/ Fot. Fotolia
Kiedy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor szkoły ma obowiązek przedstawiać radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Musi to robić nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Ale pełne wyniki i wnioski musi przedstawić tylko raz w roku - przed końcem roku szkolnego.

Dyrektor szkoły jest organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą (art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe).

REKLAMA

Nadzór pedagogiczny wykonywany przez dyrektora szkoły polega na:

  • obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,

  • ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,

  • udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  • inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.

Sprawując nadzór pedagogiczny nad szkołą dyrektor ma obowiązek współdziałania z organem prowadzącym szkołę oraz nauczycielami. Dyrektor musi też uwzględnić warunki sprzyjające rozwojowi szkoły. Co ważne, informacje ma obowiązek pozyskiwać w sposób zapewniający obiektywną i pełną ocenę działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły (§ 4 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Działania nadzoru pedagogicznego

Formami sprawowanego nadzoru pedagogicznego są: ewaluacja, kontrola, wspomaganie, monitorowanie (§ 5 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Ewaluacja wewnętrzna - jest to systematyczne, bieżące badanie wartości albo cech konkretnego programu nauczania i działalności szkoły - według określonych kryteriów. Celem ewaluacji jest możliwość obiektywnej oceny działania programu oraz wprowadzania w nim usprawnień i rozwoju. W praktyce, dyrektor szkoły przede wszystkim musi analizować dokumentację przebiegu nauczania. Powinien też obserwować prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły:

  • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły
  • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły
  • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań - w szczególności przez:
  • diagnozę pracy szkoły lub placówki,
  • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
  • prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad
  • monitoruje pracę szkoły.

Plan nadzoru pedagogicznego

Na każdy rok szkolny dyrektor opracowuje plan nadzoru pedagogicznego. Do 15 września danego roku szkolnego przedstawia ów plan na zebraniu rady pedagogicznej. W przypadku szkoły, w której nie tworzy się rady pedagogicznej, plan jest prezentowany na zebraniu z udziałem nauczycieli (i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków pochodzących z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa (§ 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności:

  • przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia

  • tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły

  • zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań

  • plan obserwacji i zakres monitorowania.

W razie dokonania zmian w planie nadzoru dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o wprowadzonych zmianach radę pedagogiczną, lub - jeśli w szkole nie utworzono rady pedagogicznej - nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami (§ 23 ust. 4 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Obowiązek przedstawiania wniosków ze sprawowanego nadzoru

Dyrektor szkoły ma obowiązek nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawiać radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły (art. 69 ust. 7 Prawa oświatowego).

REKLAMA

Do 31 sierpnia dyrektor przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej (w przypadku szkoły, w której nie tworzy się rady pedagogicznej - na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły) wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym prowadzonej ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania realizowanych w trakcie roku szkolnego (§ 24 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

W praktyce zatem, dyrektor po I półroczu powinien przedstawić tylko ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Natomiast do końca danego roku szkolnego - tj. do 31 sierpnia - pełne i kompletne wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru.

dr Anna Ryl

Podstawy prawne

  • art. 55 ust. 1, art. 68 ust. 1 pkt 2, art. 69 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 996; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245)

  • § 4, § 5, § 22 ust. 1 i 3, § 23, § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA