REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego?

Kiedy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego?/ Fot. Fotolia
Kiedy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor szkoły ma obowiązek przedstawiać radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Musi to robić nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Ale pełne wyniki i wnioski musi przedstawić tylko raz w roku - przed końcem roku szkolnego.

Dyrektor szkoły jest organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą (art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe).

REKLAMA

Nadzór pedagogiczny wykonywany przez dyrektora szkoły polega na:

  • obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,

  • ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,

  • udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  • inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.

Sprawując nadzór pedagogiczny nad szkołą dyrektor ma obowiązek współdziałania z organem prowadzącym szkołę oraz nauczycielami. Dyrektor musi też uwzględnić warunki sprzyjające rozwojowi szkoły. Co ważne, informacje ma obowiązek pozyskiwać w sposób zapewniający obiektywną i pełną ocenę działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły (§ 4 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Działania nadzoru pedagogicznego

Formami sprawowanego nadzoru pedagogicznego są: ewaluacja, kontrola, wspomaganie, monitorowanie (§ 5 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Ewaluacja wewnętrzna - jest to systematyczne, bieżące badanie wartości albo cech konkretnego programu nauczania i działalności szkoły - według określonych kryteriów. Celem ewaluacji jest możliwość obiektywnej oceny działania programu oraz wprowadzania w nim usprawnień i rozwoju. W praktyce, dyrektor szkoły przede wszystkim musi analizować dokumentację przebiegu nauczania. Powinien też obserwować prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły:

  • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły
  • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły
  • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań - w szczególności przez:
  • diagnozę pracy szkoły lub placówki,
  • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
  • prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad
  • monitoruje pracę szkoły.

Plan nadzoru pedagogicznego

Na każdy rok szkolny dyrektor opracowuje plan nadzoru pedagogicznego. Do 15 września danego roku szkolnego przedstawia ów plan na zebraniu rady pedagogicznej. W przypadku szkoły, w której nie tworzy się rady pedagogicznej, plan jest prezentowany na zebraniu z udziałem nauczycieli (i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków pochodzących z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa (§ 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności:

  • przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia

  • tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły

  • zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań

  • plan obserwacji i zakres monitorowania.

W razie dokonania zmian w planie nadzoru dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o wprowadzonych zmianach radę pedagogiczną, lub - jeśli w szkole nie utworzono rady pedagogicznej - nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami (§ 23 ust. 4 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

Obowiązek przedstawiania wniosków ze sprawowanego nadzoru

Dyrektor szkoły ma obowiązek nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawiać radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły (art. 69 ust. 7 Prawa oświatowego).

REKLAMA

Do 31 sierpnia dyrektor przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej (w przypadku szkoły, w której nie tworzy się rady pedagogicznej - na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły) wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym prowadzonej ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania realizowanych w trakcie roku szkolnego (§ 24 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).

W praktyce zatem, dyrektor po I półroczu powinien przedstawić tylko ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Natomiast do końca danego roku szkolnego - tj. do 31 sierpnia - pełne i kompletne wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru.

dr Anna Ryl

Podstawy prawne

  • art. 55 ust. 1, art. 68 ust. 1 pkt 2, art. 69 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 996; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245)

  • § 4, § 5, § 22 ust. 1 i 3, § 23, § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA