REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są ustalane wynagrodzenia dla pracowników samorządowych

am
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kto i kiedy decyduje o wzroście wynagrodzeń w administracji samorządowej? Kiedy osoby zatrudnione w samorządzie mogą liczyć na podwyżki?

REKLAMA

Zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych określają dwa rozporządzenia. Pierwsze odnosi się do osób zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. z 2005 r. nr 146, poz. 1223 ze zm.), drugie do pracowników jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2005 r. nr 146, poz. 1222 ze zm.).

REKLAMA

Wspomniane wyżej rozporządzenia określają tabele wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych. Pierwsze z nich zawiera tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, natomiast drugie - tabelę punktowych rozpiętości dla poszczególnych kategorii zaszeregowania. Na podstawie tabeli punktowych rozpiętości, a także najniższego wynagrodzenia zasadniczego ustalonego przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego i wartości jednego punktu ustalonego przez pracodawcę w porozumieniu z wymienionym organem, pracodawca ustala miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego.

Aby umożliwić dokonanie podwyżek wynagrodzeń dla pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach, dla których tabela zawiera konkretne kwoty wynagrodzenia zasadniczego, rząd musi znowelizować rozporządzenie i określić nową tabelę podwyższonych kwot wynagrodzenia zasadniczego. Nie oznacza to jednak obligatoryjnego podwyższenia wynagrodzeń co roku. Wymienione wyżej przepisy nie przewidują mechanizmu automatycznego wzrostu indywidualnych wynagrodzeń. Dlatego też nawet wprowadzenie w zasadach wynagradzania podwyższonej tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego nie stanowi podstawy do automatycznego podwyższenia wynagrodzenia pracownika.

Z uwagi na to, że dla pracowników jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego pracodawca ustala miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego, sporządzenie tabeli podwyższonych stawek wynagrodzenia zasadniczego nie wymaga zmiany rozporządzenia Rady Ministrów. Leży to w gestii pracodawcy w porozumieniu z organem stanowiącym jednostki samorządu terytorialnego.

Kontrowersje budzą często wynagrodzenia szefów jednostek samorządu (wójtów burmistrzów, prezydentów miast, starostów czy marszałków). Wpływ na ich wysokość, chociaż w bardzo ograniczonym stopniu, mają odpowiednio rady lub sejmik. Chociaż pensja wójtów dwóch różnych gmin niejednokrotnie może różnić się o kilkaset albo nawet kilka tysięcy zł, to pamiętajmy, że wynagrodzenie jest w końcu wynikiem głosowania. Polem do nadużyć może być ustalanie dodatku specjalnego - od 20 do 40 proc. zsumowanych wynagrodzeń zasadniczego plus dodatek funkcyjny. Tu pojawiają się różnice w wynagradzaniu. Skala wydatków szefów jednostek samorządu terytorialnego w związku z pełnioną funkcją uzasadnia podwyższenie ich wynagrodzeń lub zastosowania nagród rocznych za osiągane wyniki finansowe budżetu (często przecież będące wynikiem indywidualnej kreatywności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Andrzej Bielewicz

adwokat, szef zespołu radców prawnych Urzędu Gminy w Kartuzach

 

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2005 r. nr 146, poz. 1222 ze zm.).

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. z 2005 r. nr 146, poz. 1223 ze zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA