REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta miasta 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arleta Siedlik
Wynagrodzenie wójta 2015/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenie wójta 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta miasta jest ściśle określone odpowiednimi przedziałami uzależnionymi liczebnością mieszkańców danej jednostki samorządowej. Jednak rada gminy posiada szerokie uprawnienia w zakresie kształtowania finalnej kwoty wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Kto ustala wysokość wynagrodzenia wójta?

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to do wyłącznej właściwości rady gminy należy ustalanie wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Kwestia ta jest podejmowana w drodze uchwały. Ponadto na mocy art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych czynności z zakresu prawa pracy, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wobec wójta wykonuje przewodniczący rady gminy.

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy może obniżyć wynagrodzenie wójta

Zgodnie z nadanymi uprawnieniami rada gminy ma możliwość do zmiany wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), co za tym idzie ma prawo do obniżenia pobieranego świadczenia. Sytuacja wójta kształtuje się zupełnie odmiennie w sytuacji jednostronnej zmiany warunków zatrudnienia niż jest to w Kodeksie pracy. Wynika to z faktu, iż czynność z zakresu prawa pracy w postaci kształtowania warunków wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest aktem prawa miejscowego. Na gruncie KP jest to oświadczenie woli i można zastosować procedurę wypowiedzenia zmieniającego pozwalającą na wejście w życie niekorzystnych zmian dla pracownika po pewnym czasie. Zgodnie ze wspomnianym charakterem przedmiotowej uchwały rady gminy wchodzi ona w życie z chwilą jej podjęcia, czyli tak jak każdy akt prawa miejscowego. Wobec tego brak zgody wójta nie wpływa na jego stosunek pracy, ponieważ wynagrodzenie jest kształtowane przez radę gminy w sposób samodzielny i jednostronny. Wspomniana uchwała będzie wywoływała skutki prawne nawet wtedy, gdy zainteresowany nie zapozna się z jej treścią.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Jakie dodatkowe świadczenia może otrzymać wójt?

Wójt jako pracownik samorządowy może otrzymać: dodatek za wieloletnią pracę, nagrodę jubileuszowa oraz jednorazową odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. Ponadto dodatkowym świadczeniem mogą być także: dodatek funkcyjny i specjalny.

REKLAMA

Jeśli chodzi o dodatek za wieloletnią pracę to, na gruncie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia  21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, przysługuje już po 5 latach pracy. Jego wysokość wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Omawiany dodatek wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Kolejnym świadczeniem przysługującym wójtowi jest nagroda jubileuszowa- może uzyskać ją po 20 latach pracy w wysokości 75% wynagrodzenia miesięcznego. Po przepracowaniu 45 lat kwota wspomnianej nagrody wynosi 400% wynagrodzenia miesięcznego. Oczywistym jest, iż do okresów  pracy uprawniających do otrzymania wspomnianych dodatków wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak  kształtują się przedziały kwotowe wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego wójta?

Przedziały kwotowe wynagrodzenia zasadniczego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zostały uregulowane na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Wspomniane przedziały są uzależnione od ilości mieszkańców w danej gminie czy mieście. Jedynie wynagrodzenie zasadnicze Prezydent m. st. Warszawy jest stałe i wynosi 6 500 zł. Prezydenci miast mogą otrzymać wynagrodzenie zasadnicze w przedziale od 4 800 zł do 6 200 zł. Zróżnicowanie następuje jeśli chodzi o kwoty obowiązujące wójta. Natomiast minimalnie, w gminie do 15 000 mieszkańców, wójt otrzyma 4 200 zł.

Inaczej kwestia przedstawia się w przypadku dodatku funkcjonalnego. Prezydent m. st. Warszawy maksymalnie może z tego tytułu otrzymać 2 500 zł. Taką samą kwotę może otrzymać także prezydent miasta liczącego ponad 300 000 mieszkańców. Pozostali prezydenci miast mogą otrzymać dodatek w kwocie 400 zł mniejszej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia  8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Zobacz również: Wynagrodzenie Prezydenta RP 2015

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA