REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta miasta 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arleta Siedlik
Wynagrodzenie wójta 2015/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenie wójta 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta miasta jest ściśle określone odpowiednimi przedziałami uzależnionymi liczebnością mieszkańców danej jednostki samorządowej. Jednak rada gminy posiada szerokie uprawnienia w zakresie kształtowania finalnej kwoty wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Kto ustala wysokość wynagrodzenia wójta?

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to do wyłącznej właściwości rady gminy należy ustalanie wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Kwestia ta jest podejmowana w drodze uchwały. Ponadto na mocy art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych czynności z zakresu prawa pracy, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wobec wójta wykonuje przewodniczący rady gminy.

REKLAMA

Rada gminy może obniżyć wynagrodzenie wójta

Zgodnie z nadanymi uprawnieniami rada gminy ma możliwość do zmiany wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), co za tym idzie ma prawo do obniżenia pobieranego świadczenia. Sytuacja wójta kształtuje się zupełnie odmiennie w sytuacji jednostronnej zmiany warunków zatrudnienia niż jest to w Kodeksie pracy. Wynika to z faktu, iż czynność z zakresu prawa pracy w postaci kształtowania warunków wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest aktem prawa miejscowego. Na gruncie KP jest to oświadczenie woli i można zastosować procedurę wypowiedzenia zmieniającego pozwalającą na wejście w życie niekorzystnych zmian dla pracownika po pewnym czasie. Zgodnie ze wspomnianym charakterem przedmiotowej uchwały rady gminy wchodzi ona w życie z chwilą jej podjęcia, czyli tak jak każdy akt prawa miejscowego. Wobec tego brak zgody wójta nie wpływa na jego stosunek pracy, ponieważ wynagrodzenie jest kształtowane przez radę gminy w sposób samodzielny i jednostronny. Wspomniana uchwała będzie wywoływała skutki prawne nawet wtedy, gdy zainteresowany nie zapozna się z jej treścią.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Jakie dodatkowe świadczenia może otrzymać wójt?

REKLAMA

Wójt jako pracownik samorządowy może otrzymać: dodatek za wieloletnią pracę, nagrodę jubileuszowa oraz jednorazową odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. Ponadto dodatkowym świadczeniem mogą być także: dodatek funkcyjny i specjalny.

Jeśli chodzi o dodatek za wieloletnią pracę to, na gruncie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia  21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, przysługuje już po 5 latach pracy. Jego wysokość wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Omawiany dodatek wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Kolejnym świadczeniem przysługującym wójtowi jest nagroda jubileuszowa- może uzyskać ją po 20 latach pracy w wysokości 75% wynagrodzenia miesięcznego. Po przepracowaniu 45 lat kwota wspomnianej nagrody wynosi 400% wynagrodzenia miesięcznego. Oczywistym jest, iż do okresów  pracy uprawniających do otrzymania wspomnianych dodatków wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak  kształtują się przedziały kwotowe wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego wójta?

Przedziały kwotowe wynagrodzenia zasadniczego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zostały uregulowane na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Wspomniane przedziały są uzależnione od ilości mieszkańców w danej gminie czy mieście. Jedynie wynagrodzenie zasadnicze Prezydent m. st. Warszawy jest stałe i wynosi 6 500 zł. Prezydenci miast mogą otrzymać wynagrodzenie zasadnicze w przedziale od 4 800 zł do 6 200 zł. Zróżnicowanie następuje jeśli chodzi o kwoty obowiązujące wójta. Natomiast minimalnie, w gminie do 15 000 mieszkańców, wójt otrzyma 4 200 zł.

Inaczej kwestia przedstawia się w przypadku dodatku funkcjonalnego. Prezydent m. st. Warszawy maksymalnie może z tego tytułu otrzymać 2 500 zł. Taką samą kwotę może otrzymać także prezydent miasta liczącego ponad 300 000 mieszkańców. Pozostali prezydenci miast mogą otrzymać dodatek w kwocie 400 zł mniejszej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia  8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Zobacz również: Wynagrodzenie Prezydenta RP 2015

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA