REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta miasta 2015

Arleta Siedlik
Wynagrodzenie wójta 2015/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenie wójta 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta miasta jest ściśle określone odpowiednimi przedziałami uzależnionymi liczebnością mieszkańców danej jednostki samorządowej. Jednak rada gminy posiada szerokie uprawnienia w zakresie kształtowania finalnej kwoty wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Kto ustala wysokość wynagrodzenia wójta?

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to do wyłącznej właściwości rady gminy należy ustalanie wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Kwestia ta jest podejmowana w drodze uchwały. Ponadto na mocy art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych czynności z zakresu prawa pracy, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wobec wójta wykonuje przewodniczący rady gminy.

REKLAMA

Rada gminy może obniżyć wynagrodzenie wójta

Zgodnie z nadanymi uprawnieniami rada gminy ma możliwość do zmiany wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), co za tym idzie ma prawo do obniżenia pobieranego świadczenia. Sytuacja wójta kształtuje się zupełnie odmiennie w sytuacji jednostronnej zmiany warunków zatrudnienia niż jest to w Kodeksie pracy. Wynika to z faktu, iż czynność z zakresu prawa pracy w postaci kształtowania warunków wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest aktem prawa miejscowego. Na gruncie KP jest to oświadczenie woli i można zastosować procedurę wypowiedzenia zmieniającego pozwalającą na wejście w życie niekorzystnych zmian dla pracownika po pewnym czasie. Zgodnie ze wspomnianym charakterem przedmiotowej uchwały rady gminy wchodzi ona w życie z chwilą jej podjęcia, czyli tak jak każdy akt prawa miejscowego. Wobec tego brak zgody wójta nie wpływa na jego stosunek pracy, ponieważ wynagrodzenie jest kształtowane przez radę gminy w sposób samodzielny i jednostronny. Wspomniana uchwała będzie wywoływała skutki prawne nawet wtedy, gdy zainteresowany nie zapozna się z jej treścią.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Jakie dodatkowe świadczenia może otrzymać wójt?

REKLAMA

Wójt jako pracownik samorządowy może otrzymać: dodatek za wieloletnią pracę, nagrodę jubileuszowa oraz jednorazową odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. Ponadto dodatkowym świadczeniem mogą być także: dodatek funkcyjny i specjalny.

Jeśli chodzi o dodatek za wieloletnią pracę to, na gruncie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia  21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, przysługuje już po 5 latach pracy. Jego wysokość wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Omawiany dodatek wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Kolejnym świadczeniem przysługującym wójtowi jest nagroda jubileuszowa- może uzyskać ją po 20 latach pracy w wysokości 75% wynagrodzenia miesięcznego. Po przepracowaniu 45 lat kwota wspomnianej nagrody wynosi 400% wynagrodzenia miesięcznego. Oczywistym jest, iż do okresów  pracy uprawniających do otrzymania wspomnianych dodatków wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak  kształtują się przedziały kwotowe wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego wójta?

Przedziały kwotowe wynagrodzenia zasadniczego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zostały uregulowane na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Wspomniane przedziały są uzależnione od ilości mieszkańców w danej gminie czy mieście. Jedynie wynagrodzenie zasadnicze Prezydent m. st. Warszawy jest stałe i wynosi 6 500 zł. Prezydenci miast mogą otrzymać wynagrodzenie zasadnicze w przedziale od 4 800 zł do 6 200 zł. Zróżnicowanie następuje jeśli chodzi o kwoty obowiązujące wójta. Natomiast minimalnie, w gminie do 15 000 mieszkańców, wójt otrzyma 4 200 zł.

Inaczej kwestia przedstawia się w przypadku dodatku funkcjonalnego. Prezydent m. st. Warszawy maksymalnie może z tego tytułu otrzymać 2 500 zł. Taką samą kwotę może otrzymać także prezydent miasta liczącego ponad 300 000 mieszkańców. Pozostali prezydenci miast mogą otrzymać dodatek w kwocie 400 zł mniejszej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia  8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Zobacz również: Wynagrodzenie Prezydenta RP 2015

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA