REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Zakres kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników
Zakres kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy wprowadzić ograniczenia w zakresie korzystania przez pracowników z Internetu do celów prywatnych. Czy możemy stosować bieżący monitoring odwiedzanych stron internetowych, o czym pracownicy zostaliby uprzednio poinformowani?

Tak, pracodawca może kontrolować sposób wykorzystywania przez pracowników sprzętu służbowego przeznaczonego do wykonywania pracy. Dotyczy to także użytkowania komputerów. Jednak może się to odbywać z poszanowaniem prywatności pracowników oraz po wcześniejszym poinformowaniu ich o możliwości wystąpienia takiej kontroli, o zakresie potencjalnej kontroli itp.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola pracy pracownika

Powszechne prawo pracy w żaden sposób nie odnosi się do zakresu możliwej kontroli pracowników w zakresie świadczenia pracy przy komputerze. Jedynym przepisem z tym związanym jest pkt 10 lit. e załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wskazuje się tam, że przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu wykonywania zadań z użyciem ekranu monitora pracodawca powinien uwzględniać w szczególności to, aby bez wiedzy pracownika nie dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy. Jedynie pośrednio regulacja ta obejmuje kwestie wskazane w pytaniu.

Oczywiste jest to, że pracodawca chce mieć możliwości kontroli pracowników w trakcie pracy, w szczególności przy wielu pracach samodzielnych, wykonywanych bez bezpośredniego nadzoru. Takich zaś wiele występuje chociażby wśród stanowisk urzędniczych. Podstawowe kwestie, od których należy zacząć, to zapewnienie, aby działania kontrolne odbywały się na zasadach jawności i proporcjonalności zastosowanego środka kontrolnego do uzasadnionej potrzeby. Jawność oznacza obowiązek poinformowania pracowników o możliwości kontroli ich aktywności w sieci oraz o zakresie tej kontroli (np. przez zamieszczenie zapisu w regulaminie pracy, z których będzie wynikało, że pracodawca ma prawo do przeprowadzania monitoringu ruchu sieciowego przy użyciu służbowych komputerów, w trakcie godzin pracy pracowników).

Monitoring pracownika nie powinien obejmować dostępu do treści przesyłanej za pomocą prywatnych adresów mailowych czy komunikatorów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prywatna aktywność pracownika w trakcie pracy może niekiedy stanowić naruszenie obowiązku przestrzegania czasu pracy i pełnego wykorzystania go na pracę zawodową. Naruszeniem nie będzie jednak krótkotrwałe zdarzenie (np. kontakt pracownika z rodziną w razie konieczności z wykorzystaniem komputera). Działania kontrolne pracodawcy w takim przypadku stanowiłyby naruszenie tajemnicy korespondencji i byłoby zbyt dużą ingerencją w sferę prywatną. Ponadto pracodawca mógłby uzyskać dostęp do informacji, jakich gromadzenie jest niedopuszczalne prawnie (np. o stanie zdrowia, preferencjach seksualnych, przekonaniach politycznych) – mówimy o korespondencji prywatnej, a nie o opiniach wyrażanych publicznie przez pracownika (np. publikowanych na ogólnie dostępnych forach internetowych).

Środki kontroli nie mogą być nadmierne, nie mogą zbyt mocno ingerować „w pracownika”. Konieczny jest zatem wybór środków kontroli adekwatnych do uzasadnionych potrzeb pracodawcy, dokonany po przeanalizowaniu dwóch kwestii (patrz: ramka).

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Ważne kwestie przy ustaleniu środka kontroli pracownika:

• Czy planowany zakres kontroli jest niezbędny dla celu, jaki pracodawca zamierza osiągnąć?

• Czy istnieje środek kontrolny pozwalający na realizację danego celu, a jednocześnie mniej ingerujący w sferę prywatności pracownika?

Przykładowo, dla oceny, czy czas pracy nie jest poświęcany na działania niezwiązane z pracą, wystarczające jest – w wielu przypadkach – uzyskanie adresów odwiedzanych stron internetowych oraz czasu ich użytkowania przez pracownika.

Gromadzenie przez pracodawcę danych pracownika

Pracodawca musi również pamiętać o nieprzekraczaniu dopuszczalnych granic w gromadzeniu danych osobowych pracownika w związku z zatrudnianiem. To, że pracownik jest w godzinach pracy i działa na sprzęcie pracodawcy, nie oznacza możliwości pełnej, swobodnej kontroli tego, co robi. Prawnie usprawiedliwiony cel pracodawcy, wynikający z samego faktu zatrudnienia pracownika i możliwości kontroli prawidłowości realizacji wykonywania przez niego zobowiązań, nie usprawiedliwia przetwarzania, gromadzenia danych wrażliwych (np. o stanie zdrowia). Aktywność na określonych stronach czy forach internetowych może zaś być powiązana z tą sferą.

Kwestią bardzo istotną jest to, że w trakcie szerokiej kontroli aktywności pracownika w sieci pracodawca może uzyskiwać informacje o pracowniku wykraczające poza katalog danych, jakie może gromadzić, jak również może uzyskiwać dostęp do danych osób trzecich (np. tych, z którymi pracownik prowadzi korespondencję na stronie internetowej). Na skutek wykonywania działań kontrolnych może dojść do ich gromadzenia czy przetwarzania. Natomiast zgodnie z art. 27 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, zabrania się przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących wskazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

Bezprawne przetwarzanie danych wrażliwych zagrożone jest grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 49 ustawy o ochronie danych osobowych).


Monitoring odwiedzanych przez pracownika stron w Internecie nie może polegać na analizie treści przekazywanej za pośrednictwem tych stron wówczas, gdy dostęp do treści nie jest w pełni otwarty, np. gdy strona wymaga logowania. Najbezpieczniejszym prawnie rozwiązaniem dla pracodawcy byłoby zastosowanie szerszej lub węższej blokady dostępu do określonych stron czy portali internetowych. Przy wielu stanowiskach pracy jest to jednak niemożliwe.

Marek Rotkiewicz,  prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy, autor licznych publikacji prasowych oraz książkowych o tej tematyce, wykładowca, trener

PODSTAWY PRAWNE

• art. 27, art. 49 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 922)

• pkt 10 lit. e załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA