REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT po centralizacji – ujęcie w planie finansowym i w Rb-Z i Rb-N jednostki organizacyjnej JST

Subskrybuj nas na Youtube
VAT po centralizacji – ujęcie w planie finansowym i w Rb-Z i Rb-N jednostki organizacyjnej JST
VAT po centralizacji – ujęcie w planie finansowym i w Rb-Z i Rb-N jednostki organizacyjnej JST
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czy po centralizacji VAT jednostka budżetowa w swoim planie finansowym powinna zabezpieczyć środki w § 453 „Podatek od towarów i usług VAT”? Czy w związku z centralizacją VAT jednostka budżetowa powinna sporządzać sprawozdanie Rb-Z i Rb-N z tytułu VAT?

Po centralizacji VAT to jednostka samorządu terytorialnego stanie się jedynym podatnikiem VAT obejmującym zasięgiem wszystkie swoje jednostki organizacyjne przy dokonywaniu rozliczenia VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Ujęcie wydatku z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej: VAT) powinno mieć miejsce w planie finansowym w odrębnym paragrafie klasyfikacji budżetowej. Paragrafem tym, zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej), jest § 453 „Podatek od towarów i usług VAT”.

W obecnej sytuacji jednostki będą zobowiązane do oszacowania ryzyka w kwestii terminowości płatności za faktury przez kontrahentów i do zabezpieczenia w planie finansowym kwoty na wydatki z tytułu VAT, tak aby nie dopuścić do przekroczenia terminu płatności tego podatku.

Polecamy: VAT w samorządach

Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych do sporządzenia i przekazywania sprawozdań, w tym sprawozdania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Rb-N kwartalnego sprawozdania o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych,

• Rb-Z kwartalnego sprawozdania o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji

– w imieniu jednostki zobowiązani są w zakresie budżetów jednostki samorządu terytorialnego:

• przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego,

• kierownicy jednostek organizacyjnych podległych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym kierownicy samorządowych zakładów budżetowych,

• kierownicy pozostałych jednostek posiadających osobowość prawną (samorządowe instytucje kultury, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem banków i spółek prawa handlowego) – w zakresie operacji finansowych.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

ZAPAMIĘTAJ!

Sprawozdania Rb-Z i Rb-N sporządzają wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej, i wypełniają formularze tych sprawozdań wyłącznie w takim zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą posiadać określone zobowiązania lub należności.

Samorządowe jednostki budżetowe sporządzają kwartalne sprawozdania Rb-N i Rb-Z, wykazując w:

• Rb-Z między innymi wymagalne zobowiązania wynikające z dostaw towarów i usług (faktur niezapłaconych w terminie),

• Rb-N między innymi należności z tytułu dostaw towarów i usług.

Na podstawie jednostkowych sprawozdań Rb-Z i Rb-N obliczane są zbiorcze kwoty stanu zobowiązań i należności w sprawozdaniu sporządzanym przez jednostkę samorządu terytorialnego.


Sprawozdania łączne sporządzane są na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego i przekazywane do właściwej miejscowo regionalnej izby obrachunkowej.

ZAPAMIĘTAJ!

Kwestia płatności VAT należnego – skonsolidowana deklaracja VAT-7 stanowi podstawę zapłaty VAT należnego na rachunek urzędu skarbowego. Płatności dokonywane powinny być z wyodrębnionego rachunku bankowego, na który wcześniej środki finansowe wynikające z deklaracji cząstkowych przekazały poszczególne jednostki organizacyjne.

RENATA NIEMIEC, finansista, wieloletni pracownik wydziałów finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego, autor licznych publikacji z zakresu rachunkowości i finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

PODSTAWY PRAWNE

• § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1773)

• załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1504)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA