REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpis OPP do KRS warunkuje zwolnienie z podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wpis OPP do KRS warunkuje zwolnienie z podatku od nieruchomości./ fot. Fotolia
Wpis OPP do KRS warunkuje zwolnienie z podatku od nieruchomości./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomość, którą podatnik przekaże w użyczenie fundacji, której status jako OPP nie został potwierdzony wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, nie podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2018 r.

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę na odmowę zmiany decyzji ostatecznej w sprawie podatku od nieruchomości za 2014 rok. W uzasadnieniu omawianego wyroku przedstawiono następujący tok sprawy. Skarżąca spółka wniosła o zmianę decyzji wymiarowej z września 2014 roku w sprawie podatku od nieruchomości za 2014 rok.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę wniosku stanowiła umowa użyczenia z października 2014 r. pomiędzy Spółką a fundacją, wpisaną do KRS. Zdaniem spółki przedmiotowa umowa stanowiła zmianę okoliczności faktycznych zaistniałą po doręczeniu decyzji wymiarowej, która miała wpływ na określenie wysokości zobowiązania podatkowego. Skarżąca twierdziła, że – wobec przekazania nieruchomości fundacji – spełnione zostały przesłanki zastosowania w odniesieniu do spornej nieruchomości zwolnienia podatkowego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z treścią powołanego przepisu, ze zwolnienia korzystają bowiem nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Zdaniem strony na terenie spornej nieruchomości fundacja faktycznie wykonywała działalność pożytku publicznego.

Zobacz: Podatki i opłaty lokalne

REKLAMA

Wójt, po przeprowadzeniu oględzin nieruchomości, odmówił zmiany decyzji w sprawie określenia wysokości podatku. Organ wskazał, że w trakcie postępowania podatkowego zebrano szereg dowodów wskazujących, iż sporne obiekty nie były i nie są zajęte na działalność statutową organizacji pożytku publicznego, a zatem nie mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie utrzymało w mocy rozstrzygnięcie wójta. Okazało się, że dzierżąca nieruchomość fundacja nie była w 2014 r. organizacją pożytku publicznego, a taki status ma przyznany dopiero od marca 2015 r. Ponadto nie stwierdzono żadnej aktywności wskazującej na faktyczne zajęcie nieruchomości na jakąkolwiek działalność statutową fundacji. Sąd I instancji podzielił pogląd organów podatkowych, że po doręczeniu decyzji wymiarowej w podatku od nieruchomości za 2014 r. nie nastąpiła zmiana okoliczności faktycznych mających wpływ na określenie wysokości zobowiązania podatkowego za ten okres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundacja w 2014 r. nie miała statusu organizacji pożytku publicznego, umowa użyczenia nie doprowadziła do faktycznego przeniesienia posiadania części nieruchomości na rzecz fundacji, a więc nie została spełniona przesłanka zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. („zajęcie” nieruchomości na działalność pożytku publicznego). Wyszło na jaw, że nieruchomość to nieczynny „klasyczny” ośrodek wczasowo wypoczynkowy, będący nadal w posiadaniu skarżącej i związany z prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej. NSA – utrzymując w mocy wyrok WSA – uznał za nieuzasadniony argument skarżącej, że w związku z zawarciem umowy użyczenia nie była i nie mogła być prowadzona przez nią działalność gospodarcza. NSA potwierdził zasadność stanowiska, wedle którego przepis art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. skutek zwolnienia podatkowego wiąże z posiadaniem przez podmiot władający nieruchomością statusu organizacji pożytku publicznego (z kolei uzyskanie tego statusu ustawodawca łączy z chwilą dokonania właściwego wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym). W omawianej sprawie umowa użyczenia nie mogła zatem uzasadniać zmiany decyzji wymiarowej za 2014 r., bowiem fundacja nie mając wtedy jeszcze statusu organizacji pożytku publicznego, nie mogła - jako taka - „zająć” nieruchomości na cel z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. Wobec tego podstawy do zmiany decyzji wymiarowej nie zachodziły. Wyrok jest prawomocny.

Dominik Goślicki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości

Ronald Ruta

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA