Opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w gminnym biuletynie
REKLAMA
REKLAMA
Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu podkreśla, że zakres działania gminy wynika z samorządowych ustaw ustrojowych, które wyznaczają dopuszczalne prawem granice podejmowania aktywności przez gminę. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
REKLAMA
Zobacz również: Wynagrodzenie dla właściciela parkingu za przechowanie pojazdu
Dodatkowo art. 9 ust. 4 przedmiotowej regulacji prawnej zawiera definicję legalną zadań użyteczności publicznej, z której wynika, że zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Tak zdefiniowane przez ustawodawcę pojęcie ma bezpośredni wpływ na ograniczenia w zakresie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez gminy. Art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie. Rzeczonym aktem prawnym jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Zgodnie z art. 1 ust. 1 powołanej regulacji prawnej zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego polegają na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Art. 2 wspomnianej ustawy stanowi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Przy czym działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego (art. 7). Należy przy tym zaznaczyć, że katalog zawarty w art. 2 nie ma charakteru zamkniętego.
REKLAMA
Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdza również, że na podstawie art. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) możliwość prowadzenia działalności wydawczej obejmuje także jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli tak, to również zasady na jakich prasa samorządowa może publikować reklamy i ogłoszenia są takie same jak te dotyczące pozostałych wydawnictw. Zgodnie z art. 36 ust. 2 i 3 prawa prasowego, ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego i muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, że nie stanowią one materiału redakcyjnego. Odnosząc się do kwestii odpłatności za reklamy i ogłoszenia, rozstrzyga o tym art. 36 ust. 1 prawa prasowego stanowiąc, że prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy.
Zauważyć należy, że podejmując decyzję o publikowaniu reklam i ogłoszeń (płatnych bądź bezpłatnych) należy mieć na względzie wpływ prowadzonej działalności na zagrożenie naruszenia zasad konkurencji na lokalnym rynku wydawniczym.
Wyrazicielem podobnego stanowiska jest przykładowo prof. Andrzej Szewc, który w artykule „Wydawanie gazet gminnych” (w: „Wspólnota” 2012, nr 25/26) wskazał na brak przepisów prawnych, które uniemożliwiałyby zamieszczenia treści o charakterze reklamowym w wydawnictwach samorządowych. Ponadto podkreślił, że periodyki wydawane przez samorząd podlegają takiemu samemu reżimowi prawnemu jak pozostała prasa. Autor publikacji wskazał również na ograniczenia, które w zakresie działalności wydawniczej wynikają z samorządowych ustaw ustrojowych oraz z ustawy o gospodarce komunalnej. Konkludując prof. Andrzej Szewc stwierdził jednak, że przepisy prawne, mimo pewnych ograniczeń, nie wykluczają zamieszczania płatnych reklam i ogłoszeń w gminnej prasie.
Podkreślić należy, że w literaturze spotkać można również odmienne stanowisko, zgodnie z którym publikowanie płatnych reklam i ogłoszeń nie powinno mieć miejsca w prasie wydawanej przez samorząd, gdyż nie jest zadaniem użyteczności publicznej służącym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej. Pogląd ten wyraziły Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi (pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. sygn. WA 4120-15/2013/w/) oraz Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu (Stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie wydawania gazety gminnej).
Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu uznała, że w oparciu o przedstawiony przez gminę stan faktyczny należy stwierdzić, że zamieszczenie płatnych ogłoszeń i reklam w gminnym biuletynie odbywa się na podstawie Uchwały nr XXIX/264/08 Rady Miejskiej w Ozimku z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wydawania biuletynu informacyjnego. Przedmiotowa uchwała, niezakwestionowana przez organ nadzoru, w swej treści przewiduje pobieranie odpłatności za zamieszczenie na łamach biuletynu reklam. Zatem w świetle powyższych okoliczności faktycznych i prawnych, stanowisko jednostki w zakresie możliwości pobierania opłat od ogłoszeń i reklam należy uznać za prawidłowe.
Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu
Polecamy serwis: Podatki
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.