REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w gminnym biuletynie

Subskrybuj nas na Youtube
Reklama, miasto, bilboard/ Fot. Fotolia
Reklama, miasto, bilboard/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy gmina może pobierać opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w biuletynie informacyjnym od przedsiębiorców lokalnych działających na terenie gminy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu podkreśla, że zakres działania gminy wynika z samorządowych ustaw ustrojowych, które wyznaczają dopuszczalne prawem granice podejmowania aktywności przez gminę. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wynagrodzenie dla właściciela parkingu za przechowanie pojazdu

Dodatkowo art. 9 ust. 4 przedmiotowej regulacji prawnej zawiera definicję legalną zadań użyteczności publicznej, z której wynika, że zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Tak zdefiniowane przez ustawodawcę pojęcie ma bezpośredni wpływ na ograniczenia w zakresie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez gminy. Art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie. Rzeczonym aktem prawnym jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Zgodnie z art. 1 ust. 1 powołanej regulacji prawnej zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego polegają na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Art. 2 wspomnianej ustawy stanowi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Przy czym działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego (art. 7). Należy przy tym zaznaczyć, że katalog zawarty w art. 2 nie ma charakteru zamkniętego.

Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdza również, że na podstawie art. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) możliwość prowadzenia działalności wydawczej obejmuje także jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli tak, to również zasady na jakich prasa samorządowa może publikować reklamy i ogłoszenia są takie same jak te dotyczące pozostałych wydawnictw. Zgodnie z art. 36 ust. 2 i 3 prawa prasowego, ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego i muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, że nie stanowią one materiału redakcyjnego. Odnosząc się do kwestii odpłatności za reklamy i ogłoszenia, rozstrzyga o tym art. 36 ust. 1 prawa prasowego stanowiąc, że prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy.

REKLAMA

Zauważyć należy, że podejmując decyzję o publikowaniu reklam i ogłoszeń (płatnych bądź bezpłatnych) należy mieć na względzie wpływ prowadzonej działalności na zagrożenie naruszenia zasad konkurencji na lokalnym rynku wydawniczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrazicielem podobnego stanowiska jest przykładowo prof. Andrzej Szewc, który w artykule „Wydawanie gazet gminnych” (w: „Wspólnota” 2012, nr 25/26) wskazał na brak przepisów prawnych, które uniemożliwiałyby zamieszczenia treści o charakterze reklamowym w wydawnictwach samorządowych. Ponadto podkreślił, że periodyki wydawane przez samorząd podlegają takiemu samemu reżimowi prawnemu jak pozostała prasa. Autor publikacji wskazał również na ograniczenia, które w zakresie działalności wydawniczej wynikają z samorządowych ustaw ustrojowych oraz z ustawy o gospodarce komunalnej. Konkludując prof. Andrzej Szewc stwierdził jednak, że przepisy prawne, mimo pewnych ograniczeń, nie wykluczają zamieszczania płatnych reklam i ogłoszeń w gminnej prasie.

Podkreślić należy, że w literaturze spotkać można również odmienne stanowisko, zgodnie z którym publikowanie płatnych reklam i ogłoszeń nie powinno mieć miejsca w prasie wydawanej przez samorząd, gdyż nie jest zadaniem użyteczności publicznej służącym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej. Pogląd ten wyraziły Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi (pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. sygn. WA 4120-15/2013/w/) oraz Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu (Stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie wydawania gazety gminnej).

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu uznała, że w oparciu o przedstawiony przez gminę stan faktyczny należy stwierdzić, że zamieszczenie płatnych ogłoszeń i reklam w gminnym biuletynie odbywa się na podstawie Uchwały nr XXIX/264/08 Rady Miejskiej w Ozimku z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wydawania biuletynu informacyjnego. Przedmiotowa uchwała, niezakwestionowana przez organ nadzoru, w swej treści przewiduje pobieranie odpłatności za zamieszczenie na łamach biuletynu reklam. Zatem w świetle powyższych okoliczności faktycznych i prawnych, stanowisko jednostki w zakresie możliwości pobierania opłat od ogłoszeń i reklam należy uznać za prawidłowe.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA