REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów w 2016 r. mają być w większości przypadków niższe. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów wprowadza nowy sposób obliczania tych kwot.

Nowe stawki opłat

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów jest na etapie opiniowania. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za usunięcie drzewa ma być ustalana poprzez pomnożenie stawki opłaty oraz współczynnika lokalizacji drzewa.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Stawka opłaty za usunięcie drzewa będzie zależna od obwodu pnia, rodzaju lub gatunku drzewa. Rozporządzenie dzieli gatunki i rodzaje drzew na 4 grupy w zależności od tempa przyrostu pnia na grubość. Stawki określone są w Załączniku Nr 1 do projektowanego rozporządzenia: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//515/12284053/12345813/12345814/dokument216593.pdf

Projekt określa również 4 współczynniki lokalizacji w zależności od warunków wzrostu drzew i krzewów oraz na funkcję, jaką pełnią:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,3 – tereny uzdrowisk, obszary ochrony uzdrowiskowej, teren nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i pas drogowy dróg publicznych;

1,0 – tereny zieleni;

0,7 – pozostałe tereny miast (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk, obiektów zabytkowych i pasa drogowego);

0,4 – pozostałe tereny wsi (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk i nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków i pasa drogowego).

Opłata za usunięcie krzewów będzie stanowiła stawkę opłaty (określonej w ustawie o ochronie przyrody) pomnożoną przez współczynnik lokalizacji krzewu.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w ustawie o ochronie przyrody, wprowadzonych nowelizacją z 25 czerwca 2015 r. (ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw).

Dotychczas opłatę za usunięcie drzew ustalało się poprzez pomnożenie:

- stawki za 1 cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, określonej dla poszczególnych grup, rodzajów, gatunków i odmian drzew;

- obwodu drzewa;

- współczynnika różnicującego stawkę w zależności od obwodu pnia drzewa.

Stawkę opłaty za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami określała ustawa o ochronie przyrody (w brzmieniu sprzed nowelizacji).

Zdaniem projektodawcy wprowadzenie nowych zasad powinno skutkować obniżeniem kwot opłat i kar za wycinkę drzew.

W przypadku organów samorządu terytorialnego oznacza to niższe wpływy, zakłada się jednak większą ściągalność należności z tytułu opłat i kar.

Wycinka drzew i krzewów

Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ponosi posiadacz nieruchomości. Są one naliczane w odpowiednim zezwoleniu. Organem właściwym do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Zwolnienia z tytułu przedmiotowych opłat przewiduje ustawa o ochronie przyrody. Przykładowo, opłat nie nalicza się za usunięcie drzew lub krzewów, na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wspomniana już wcześniej nowelizacja ustawy o ochronie przyrody (obowiązująca od 28 sierpnia 2015 r.) wprowadziła jednolite obowiązkowe elementy takiego zezwolenia. Na mocy nowych przepisów obniżono również maksymalne stawki opłat za 1 cm obwodu pnia drzewa oraz za 1 m2 powierzchni porośniętej krzewami.

W przypadku usunięcia drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia naliczana jest kara pieniężna.

Wysokość opłat i kar za wycinkę drzew od lat jest przedmiotem kontrowersji. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 1 lipca 2014 r. (sygn. akt SK 6/12) uznał za niekonstytucyjne przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Powodem ich niezgodności z ustawą zasadniczą był fakt, iż przewidywały one obowiązek nałożenia kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa lub krzewu, w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczności tego czynu. Zgodnie z sentencją wyroku niekonstytucyjne przepisy zostały zmienione.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651);

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U.  z 2004 r. Nr 228, poz. 2306);

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów; etap legislacyjny - opiniowanie.

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA