REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów 2016

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów w 2016 r. mają być w większości przypadków niższe. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów wprowadza nowy sposób obliczania tych kwot.

Nowe stawki opłat

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów jest na etapie opiniowania. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za usunięcie drzewa ma być ustalana poprzez pomnożenie stawki opłaty oraz współczynnika lokalizacji drzewa.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Stawka opłaty za usunięcie drzewa będzie zależna od obwodu pnia, rodzaju lub gatunku drzewa. Rozporządzenie dzieli gatunki i rodzaje drzew na 4 grupy w zależności od tempa przyrostu pnia na grubość. Stawki określone są w Załączniku Nr 1 do projektowanego rozporządzenia: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//515/12284053/12345813/12345814/dokument216593.pdf

REKLAMA

Projekt określa również 4 współczynniki lokalizacji w zależności od warunków wzrostu drzew i krzewów oraz na funkcję, jaką pełnią:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,3 – tereny uzdrowisk, obszary ochrony uzdrowiskowej, teren nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i pas drogowy dróg publicznych;

1,0 – tereny zieleni;

0,7 – pozostałe tereny miast (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk, obiektów zabytkowych i pasa drogowego);

0,4 – pozostałe tereny wsi (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk i nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków i pasa drogowego).

Opłata za usunięcie krzewów będzie stanowiła stawkę opłaty (określonej w ustawie o ochronie przyrody) pomnożoną przez współczynnik lokalizacji krzewu.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w ustawie o ochronie przyrody, wprowadzonych nowelizacją z 25 czerwca 2015 r. (ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw).

Dotychczas opłatę za usunięcie drzew ustalało się poprzez pomnożenie:

- stawki za 1 cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, określonej dla poszczególnych grup, rodzajów, gatunków i odmian drzew;

- obwodu drzewa;

- współczynnika różnicującego stawkę w zależności od obwodu pnia drzewa.

Stawkę opłaty za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami określała ustawa o ochronie przyrody (w brzmieniu sprzed nowelizacji).

Zdaniem projektodawcy wprowadzenie nowych zasad powinno skutkować obniżeniem kwot opłat i kar za wycinkę drzew.

W przypadku organów samorządu terytorialnego oznacza to niższe wpływy, zakłada się jednak większą ściągalność należności z tytułu opłat i kar.

Wycinka drzew i krzewów

Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ponosi posiadacz nieruchomości. Są one naliczane w odpowiednim zezwoleniu. Organem właściwym do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Zwolnienia z tytułu przedmiotowych opłat przewiduje ustawa o ochronie przyrody. Przykładowo, opłat nie nalicza się za usunięcie drzew lub krzewów, na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wspomniana już wcześniej nowelizacja ustawy o ochronie przyrody (obowiązująca od 28 sierpnia 2015 r.) wprowadziła jednolite obowiązkowe elementy takiego zezwolenia. Na mocy nowych przepisów obniżono również maksymalne stawki opłat za 1 cm obwodu pnia drzewa oraz za 1 m2 powierzchni porośniętej krzewami.

W przypadku usunięcia drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia naliczana jest kara pieniężna.

Wysokość opłat i kar za wycinkę drzew od lat jest przedmiotem kontrowersji. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 1 lipca 2014 r. (sygn. akt SK 6/12) uznał za niekonstytucyjne przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Powodem ich niezgodności z ustawą zasadniczą był fakt, iż przewidywały one obowiązek nałożenia kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa lub krzewu, w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczności tego czynu. Zgodnie z sentencją wyroku niekonstytucyjne przepisy zostały zmienione.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651);

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U.  z 2004 r. Nr 228, poz. 2306);

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów; etap legislacyjny - opiniowanie.

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA