REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
 Zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym a opłaty za odpady komunalne./ fot. shutterstock
Zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym a opłaty za odpady komunalne./ fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nielegalne zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym nie uzasadnia powstania w stosunku do działkowca obowiązku w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi - to stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Sprawa II FSK 2602/15 zakończona wyrokiem 8.11.2017 r. miała następujący stan faktyczny. Skarżący wystąpił do Prezydenta Gdyni z wnioskiem o udzielenie interpretacji, wskazując, że w związku ze swoją sytuacją życiową od jakiegoś czasu nosi się z zamiarem zamieszkania na terenie ROD. Zamieszkiwanie będzie się wiązało z produkowaniem odpadów komunalnych. Na terenie ogródków działkowych Zarząd zorganizował odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości na podstawie indywidualnej umowy z firmą wywozową. W opłatę ogrodową ustaloną przez ROD za użytkowanie działki wliczona jest także opłata na pokrycie przez Zarząd kosztów pozbywania się odpadów powstających na terenie działek ogrodniczych.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku zamieszkania na terenie rodzinnego ogrodu działkowego oprócz uiszczania opłaty ogrodowej do Zarządu ROD za wywóz odpadów, Wnioskodawca będzie zobowiązany także do ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg)?

2. Czy w przypadku zamieszkania na terenie rodzinnego ogrodu działkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć do Prezydenta Miasta Gdyni deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w oparciu o art. 6m ucpg.

REKLAMA

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca uznał, że na oba pytania należy udzielić odpowiedzi negatywnej, m.in. dlatego, że teren rodzinnego ogrodu działkowego nie jest nieruchomością, o której mowa w art. 6c ust. 1 ucpg, gdyż rodzinny ogród działkowy jako z istoty swojej przeznaczony do wypoczynku, rekreacji oraz prowadzenia upraw ogrodowych nie może być kwalifikowany jako nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ interpretacyjny zwrócił uwagę, że zamieszkanie na terenie ROD jest niezgodne z prawem, jednakże fakt zamieszkiwania i tym samym produkowania odpadów komunalnych jest jedyną przesłanką warunkującą konieczność złożenia deklaracji i uiszczania opłaty na rzecz gminy zgodnie z art. 6h i art. 6m ucpg. Stanowisko takie zyskało akceptację Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, który oddalił skargę wniesioną na interpretację Prezydenta Gdyni.

Zobacz: Procedury podatkowe

Wnioskodawca zaskarżył wyrok sądu I instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał jego rację.

NSA przytoczył szeroko zarówno regulacje odnoszące się do ROD, jak i odpowiednie regulacje ucpg. Ma z nich wynikać, iż powstanie i realizacja obowiązku ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie art. 6i ust. 1 pkt 1 ucpg, uzależnione jest między innymi od zamieszkiwania na nieruchomości, której obowiązek ten przedmiotowo dotyczy, natomiast działkowiec nie ma prawa mieszkać na działce, z której – w innym zakresie – może korzystać na podstawie zgodnej z prawem umowy dzierżawy działkowej.

Z powyższego, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wynika, że: nielegalne zamieszkanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, nie uzasadnia z tego tytułu powstania i wykonania w stosunku do działkowca obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zakazane przez prawo zamieszkanie działkowca na działce w ROD nie może, zgodnie z prawem, obciążyć go z tego tytułu obowiązkiem ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia pozostawało to, że do stowarzyszenia ogrodowego należy zapewnienie zbierania odpadów komunalnych powstałych na terenie ROD. Jak głosi uzasadnienie omawianego wyroku, po pierwsze, stowarzyszenie ogrodowe nie było stroną postępowania interpretacyjnego i stroną postępowania sądowego. Po wtóre, z omawianych ustaw, jak również z ustawy Ordynacja podatkowa - nie wynika, że stowarzyszenie ogrodowe może, w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykonywać prawa i obowiązki płatnika świadczenia z tego tytułu na rzecz gminy; płacona przez działkowca do stowarzyszenia opłata ogrodowa nie jest świadczeniem na rzecz gminy ani na rzecz płatnika, który miałby przekazać je uprawnionemu gminnemu świadczeniobiorcy. Po trzecie, z wniosku o wydanie interpretacji, który tworzy stan faktyczny postępowania interpretacyjnego, nie wynika, że w stosunku do stowarzyszenia ogrodowego – obejmującego działkę, na której Skarżący działkowiec zamierza zamieszkać – wydana została uchwała konstytuująca odpowiedzialność z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stosunku do podmiotów innych, aniżeli właściciele  zamieszkanych nieruchomości.

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA