REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym a opłaty za odpady komunalne

 Zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym a opłaty za odpady komunalne./ fot. shutterstock
Zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym a opłaty za odpady komunalne./ fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nielegalne zamieszkiwanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym nie uzasadnia powstania w stosunku do działkowca obowiązku w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi - to stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Sprawa II FSK 2602/15 zakończona wyrokiem 8.11.2017 r. miała następujący stan faktyczny. Skarżący wystąpił do Prezydenta Gdyni z wnioskiem o udzielenie interpretacji, wskazując, że w związku ze swoją sytuacją życiową od jakiegoś czasu nosi się z zamiarem zamieszkania na terenie ROD. Zamieszkiwanie będzie się wiązało z produkowaniem odpadów komunalnych. Na terenie ogródków działkowych Zarząd zorganizował odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości na podstawie indywidualnej umowy z firmą wywozową. W opłatę ogrodową ustaloną przez ROD za użytkowanie działki wliczona jest także opłata na pokrycie przez Zarząd kosztów pozbywania się odpadów powstających na terenie działek ogrodniczych.

REKLAMA

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

REKLAMA

1. Czy w przypadku zamieszkania na terenie rodzinnego ogrodu działkowego oprócz uiszczania opłaty ogrodowej do Zarządu ROD za wywóz odpadów, Wnioskodawca będzie zobowiązany także do ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg)?

2. Czy w przypadku zamieszkania na terenie rodzinnego ogrodu działkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć do Prezydenta Miasta Gdyni deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w oparciu o art. 6m ucpg.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca uznał, że na oba pytania należy udzielić odpowiedzi negatywnej, m.in. dlatego, że teren rodzinnego ogrodu działkowego nie jest nieruchomością, o której mowa w art. 6c ust. 1 ucpg, gdyż rodzinny ogród działkowy jako z istoty swojej przeznaczony do wypoczynku, rekreacji oraz prowadzenia upraw ogrodowych nie może być kwalifikowany jako nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ interpretacyjny zwrócił uwagę, że zamieszkanie na terenie ROD jest niezgodne z prawem, jednakże fakt zamieszkiwania i tym samym produkowania odpadów komunalnych jest jedyną przesłanką warunkującą konieczność złożenia deklaracji i uiszczania opłaty na rzecz gminy zgodnie z art. 6h i art. 6m ucpg. Stanowisko takie zyskało akceptację Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, który oddalił skargę wniesioną na interpretację Prezydenta Gdyni.

Zobacz: Procedury podatkowe

Wnioskodawca zaskarżył wyrok sądu I instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał jego rację.

NSA przytoczył szeroko zarówno regulacje odnoszące się do ROD, jak i odpowiednie regulacje ucpg. Ma z nich wynikać, iż powstanie i realizacja obowiązku ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie art. 6i ust. 1 pkt 1 ucpg, uzależnione jest między innymi od zamieszkiwania na nieruchomości, której obowiązek ten przedmiotowo dotyczy, natomiast działkowiec nie ma prawa mieszkać na działce, z której – w innym zakresie – może korzystać na podstawie zgodnej z prawem umowy dzierżawy działkowej.

Z powyższego, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wynika, że: nielegalne zamieszkanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, nie uzasadnia z tego tytułu powstania i wykonania w stosunku do działkowca obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zakazane przez prawo zamieszkanie działkowca na działce w ROD nie może, zgodnie z prawem, obciążyć go z tego tytułu obowiązkiem ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia pozostawało to, że do stowarzyszenia ogrodowego należy zapewnienie zbierania odpadów komunalnych powstałych na terenie ROD. Jak głosi uzasadnienie omawianego wyroku, po pierwsze, stowarzyszenie ogrodowe nie było stroną postępowania interpretacyjnego i stroną postępowania sądowego. Po wtóre, z omawianych ustaw, jak również z ustawy Ordynacja podatkowa - nie wynika, że stowarzyszenie ogrodowe może, w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykonywać prawa i obowiązki płatnika świadczenia z tego tytułu na rzecz gminy; płacona przez działkowca do stowarzyszenia opłata ogrodowa nie jest świadczeniem na rzecz gminy ani na rzecz płatnika, który miałby przekazać je uprawnionemu gminnemu świadczeniobiorcy. Po trzecie, z wniosku o wydanie interpretacji, który tworzy stan faktyczny postępowania interpretacyjnego, nie wynika, że w stosunku do stowarzyszenia ogrodowego – obejmującego działkę, na której Skarżący działkowiec zamierza zamieszkać – wydana została uchwała konstytuująca odpowiedzialność z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stosunku do podmiotów innych, aniżeli właściciele  zamieszkanych nieruchomości.

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA