REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata skarbowa od zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata skarbowa od zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy./ fot. Fotolia
Opłata skarbowa od zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek wydawania zaświadczeń o milczącym załatwieniu sprawy w przypadku wniosku strony postępowania – w związku z tym pojawia się pytanie o dopuszczalność pobierania opłaty skarbowej w tym zakresie.

Znowelizowanie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziło wiele regulacji, z których liczne rodzić mogą wątpliwości interpretacyjne, a na tym tle również wątpliwości dotyczące stosowania prawa. Jednym z takich zagadnień jest kwestia milczącego załatwienia sprawy. Art. 122f k.p.a. przewiduje, iż na wypadek milczącego załatwienia sprawy organ na wniosek strony wydaje w drodze postanowienia zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy, ewentualnie na wypadek braku podstaw do wydania takiego zaświadczenia odmawia jego wydania.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z wątpliwości  jest kwestia zakwalifikowania postanowienia w przedmiocie wydania zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy. Po pierwsze, wątpliwości powstają na tle stosowania  ustawy o opłacie skarbowej (dalej: u.o.s.) i uregulowanego nią obowiązku ponoszenia opłaty skarbowej m.in. od zaświadczeń. Po drugie, wątpliwości powstają na tle art. 122f k.p.a., z którego § 4 wynika, iż zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy doręcza się wszystkim stronom w sprawie milcząco załatwionej.

Zobacz: Finanse publiczne

Zagadnienie pierwsze rodzić może wątpliwości z uwagi na to, iż kwestia wydawania zaświadczeń uregulowana jest w k.p.a. odrębnym  Działem VII dotyczącym wydawania zaświadczeń.  W art. 217 k.p.a. wyraźnie wskazuje się, że zaświadczenie jest to dokument urzędowo potwierdzający określone okoliczności faktyczne, albo prawne znane organowi z urzędu. Tymczasem postanowienie w przedmiocie zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy jest aktem, który bez wątpienia stanowi indywidualny, jednostronny, akt władczo przesądzający o milczącym załatwieniu sprawy indywidualnej. Jest to więc czynność, której nie można zakwalifikować jako czynności materialnotechnicznej, którą bez wątpienia jest zaświadczenie z art. 217 § 1 k.p.a. Nie wdając się w tym miejscu bliżej w dywagacje na temat charakteru tych czynności stwierdzić można, iż najwyraźniej zamiarem prawodawcy między innymi było objęcie postanowienia w przedmiocie wydania zaświadczenia obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej, o której mowa w ustawie o opłacie skarbowej. W myśl ustawy o opłacie skarbowej obowiązkowi uiszczenia tej opłaty podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej wydanie zaświadczenia na wniosek (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b u.o.s.). W kontekście powyższego kolejna wątpliwość dotyczy tego, czy wobec wynikającego z art. 122f § 4 k.p.a. obowiązku organu doręczenia zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy wszystkim stronom, opłata ta pobierana będzie od wszystkich podmiotów, którym zaświadczenie jest doręczane. Kwestia ta jak się zdaje przesądzona jest przez ustawodawcę w u.o.s. w sposób jednoznaczny. Wskazuje się tam, że opłacie podlegają zaświadczenia wydawane na wniosek (art. 1 pkt 1 lit. b). W art. 122f § 1 k.p.a. wyraźnie przesądzono,  iż postanowienie w przedmiocie zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy wydawane jest wyłącznie na wniosek strony. Pozostałym uczestnikom organ doręcza postanowienie w przedmiocie zaświadczenia z urzędu.  Zatem w odniesieniu do tych podmiotów obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej nie powstaje.

Prof. UAM dr hab. Krystian Ziemski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

radca prawny, profesor nadzwyczajny na WPiA UAM, Senior Partner, ekspert w zakresie prawa administracyjnego, prawa samorządu terytorialnego oraz energetycznego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA