REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opłata skarbowa od zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy./ fot. Fotolia
Opłata skarbowa od zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek wydawania zaświadczeń o milczącym załatwieniu sprawy w przypadku wniosku strony postępowania – w związku z tym pojawia się pytanie o dopuszczalność pobierania opłaty skarbowej w tym zakresie.

REKLAMA

Znowelizowanie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziło wiele regulacji, z których liczne rodzić mogą wątpliwości interpretacyjne, a na tym tle również wątpliwości dotyczące stosowania prawa. Jednym z takich zagadnień jest kwestia milczącego załatwienia sprawy. Art. 122f k.p.a. przewiduje, iż na wypadek milczącego załatwienia sprawy organ na wniosek strony wydaje w drodze postanowienia zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy, ewentualnie na wypadek braku podstaw do wydania takiego zaświadczenia odmawia jego wydania.

REKLAMA

Jedną z wątpliwości  jest kwestia zakwalifikowania postanowienia w przedmiocie wydania zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy. Po pierwsze, wątpliwości powstają na tle stosowania  ustawy o opłacie skarbowej (dalej: u.o.s.) i uregulowanego nią obowiązku ponoszenia opłaty skarbowej m.in. od zaświadczeń. Po drugie, wątpliwości powstają na tle art. 122f k.p.a., z którego § 4 wynika, iż zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy doręcza się wszystkim stronom w sprawie milcząco załatwionej.

Zobacz: Finanse publiczne

Zagadnienie pierwsze rodzić może wątpliwości z uwagi na to, iż kwestia wydawania zaświadczeń uregulowana jest w k.p.a. odrębnym  Działem VII dotyczącym wydawania zaświadczeń.  W art. 217 k.p.a. wyraźnie wskazuje się, że zaświadczenie jest to dokument urzędowo potwierdzający określone okoliczności faktyczne, albo prawne znane organowi z urzędu. Tymczasem postanowienie w przedmiocie zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy jest aktem, który bez wątpienia stanowi indywidualny, jednostronny, akt władczo przesądzający o milczącym załatwieniu sprawy indywidualnej. Jest to więc czynność, której nie można zakwalifikować jako czynności materialnotechnicznej, którą bez wątpienia jest zaświadczenie z art. 217 § 1 k.p.a. Nie wdając się w tym miejscu bliżej w dywagacje na temat charakteru tych czynności stwierdzić można, iż najwyraźniej zamiarem prawodawcy między innymi było objęcie postanowienia w przedmiocie wydania zaświadczenia obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej, o której mowa w ustawie o opłacie skarbowej. W myśl ustawy o opłacie skarbowej obowiązkowi uiszczenia tej opłaty podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej wydanie zaświadczenia na wniosek (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b u.o.s.). W kontekście powyższego kolejna wątpliwość dotyczy tego, czy wobec wynikającego z art. 122f § 4 k.p.a. obowiązku organu doręczenia zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy wszystkim stronom, opłata ta pobierana będzie od wszystkich podmiotów, którym zaświadczenie jest doręczane. Kwestia ta jak się zdaje przesądzona jest przez ustawodawcę w u.o.s. w sposób jednoznaczny. Wskazuje się tam, że opłacie podlegają zaświadczenia wydawane na wniosek (art. 1 pkt 1 lit. b). W art. 122f § 1 k.p.a. wyraźnie przesądzono,  iż postanowienie w przedmiocie zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy wydawane jest wyłącznie na wniosek strony. Pozostałym uczestnikom organ doręcza postanowienie w przedmiocie zaświadczenia z urzędu.  Zatem w odniesieniu do tych podmiotów obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej nie powstaje.

Prof. UAM dr hab. Krystian Ziemski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

radca prawny, profesor nadzwyczajny na WPiA UAM, Senior Partner, ekspert w zakresie prawa administracyjnego, prawa samorządu terytorialnego oraz energetycznego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA