REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana interpretacji podatkowej od 2016 r.

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Interpretacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Interpretacja podatkowa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa będą mogli zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną, uchylić ją i stwierdzić jej wygaśnięcie, a także zmienić lub uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b par. 5a. Chodzi o postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego ma zastosowanie interpretacja ogólna.

Lokalne organy będą mogły się poprawiać

Od nowego roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast będą mogli zmieniać wydane przez siebie interpretacje indywidualne. Do tej pory takiej możliwości nie mieli, co potwierdził niedawno WSA w Łodzi

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie orzekł wcześniej, w maju 2015 r., WSA w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 469/15). Co ciekawe, ze stanowiskiem sądów nie zgadzało się dotychczas Ministerstwo Finansów, co potwierdziło w odpowiedzi dla DGP. Resort stał na stanowisku, że już obecnie lokalne organy podatkowe mogą zmienić swoją interpretację. Nie znajdowało to jednak potwierdzenia w sądach.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

W sprawie rozpatrywanej przez łódzki sąd chodziło o interpretację indywidualną burmistrza miasta w sprawie podatku od części wspólnych nieruchomości w sytuacji, gdy doszło do ustanowienia odrębnej własności lokali. Spółka z o.o. będąca właścicielem kilku działek z budynkami miała się stać współwłaścicielem tych lokali. Uważała, że powinna zapłacić podatek jedynie od ułamka części wspólnej budynku. Ułamkiem tym byłaby proporcja powierzchni użytkowej wszystkich wyodrębnionych lokali do całkowitej powierzchni użytkowej budynków znajdujących się na danej działce i powierzchni gruntu.

REKLAMA

Zobacz również: Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Początkowo burmistrz miasta to potwierdził, ale w marcu 2015 r. zmienił stanowisko i przyznał, że punkt widzenia spółki był nieprawidłowy. Spór sprowadzał się do tego, czy burmistrz miasta miał prawo zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną. Spółka twierdziła, że nie miał takiej możliwości, bo z art. 14e ordynacji podatkowej jasno wynika, że uprawnionym do zmiany interpretacji ogólnych i indywidualnych jest jedynie minister finansów.

Burmistrz z kolei przekonywał, że na zmianę stanowiska pozwala mu art. 14j par. 3 ordynacji, który przewiduje, że do postępowania w sprawie interpretacji indywidualnych prowadzonego przez wójta, burmistrza, prezydenta, starostę lub marszałka województwa stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1a tej ustawy. To oznacza – twierdził burmistrz – że samorządowy organ podatkowy ma również prawo zmienić wydaną wcześniej przez siebie interpretację indywidualną.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zgodził się z podatnikiem. Wyjaśnił, że interpretację indywidualną w imieniu ministra finansów może wydać upoważniony przez niego dyrektor izby skarbowej (na mocy art. 14b par. 6 ordynacji) lub wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek województwa (zgodnie z art. 14j par. 1 ordynacji). Jednak wydaną przez te organy interpretację może zmienić jedynie minister finansów, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość.

– Artykuł 14e par. 1 ordynacji przyznaje prawo do zmiany interpretacji bezpośrednio i wyraźnie tylko ministrowi finansów. Nie wskazuje innych organów uprawnionych do dokonywania takiej zmiany – orzekł WSA w Łodzi. Z tego powodu uznał, że wiążące dla podatnika jest pierwotne stanowisko burmistrza miasta.

Wyrok jest nieprawomocny. ©?

Od 1 stycznia 2016 r. wójt z nowymi uprawnieniami

Odmienna – od stanowiska Ministerstwa Finansów – wykładnia sądów spowodowała, że resort zaproponował zmianę w ordynacji podatkowej. Wejdzie ona w życie już 1 stycznia 2016 r. Od tego dnia wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa będą mogli zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną, uchylić ją i stwierdzić jej wygaśnięcie, a także zmienić lub uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b par. 5a. Chodzi o postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego ma zastosowanie interpretacja ogólna.

Zmiana wynika z art. 14j par. 2a ordynacji.

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

ORZECZNICTWO

Wyrok WSA w Łodzi z 4 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 920/15. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA