REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa po zmianach w 2016 r.

Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy określają trzy rodzaje pełnomocnictw. Jakich? Kiedy należy zgłosić dokument do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO)?

Nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw

1 lipca 2016 zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw. Dotychczasowe pełnomocnictwa ogólne stały się pełnomocnictwami szczególnymi dla konkretnych spraw. Wszystkie nowe pełnomocnictwa zostaną zarejestrowane w formie elektronicznej w specjalnej bazie – Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Będą mogły być składane nie tylko przez mocodawcę, ale także przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego, któremu pełnomocnictwa się udziela.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie reprezentowania podatnika przez pełnomocnika to skutek nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 10 września 2015 roku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Rodzaje pełnomocnictw

Według nowego, już bieżącego, stanu prawnego występują trzy rodzaje pełnomocnictw:
pełnomocnictwo ogólne,
– pełnomocnictwo szczególne (obowiązuje już od 1 stycznia 2016),
– pełnomocnictwo do doręczeń (obowiązuje już od 1 stycznia 2016).

REKLAMA

Pełnomocnictwo ogólne uprawnia pełnomocnika do działania w imieniu płatnika, podatnika lub inkasenta we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy pełnomocnictwie szczególnym pełnomocnik może działać w konkretnie wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Pełnomocnictwo do doręczeń regulowane jest przez przepisy dotyczące pełnomocnictw szczególnych. Konieczne jest w przypadku kiedy doręczanie pism nie odbywa się drogą elektroniczną i gdy płatnik/podatnik/inkasent nie ustanowił pełnomocnictwa ogólnego lub szczególnego. Pełnomocnictwo do doręczeń strona ma obowiązek ustanowić w kraju pełnomocnika do doręczeń gdy zmienia adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim UE, a także gdy nie ma miejsca zamieszkania lub pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym państwie członkowskim UE i składa w kraju wniosek o wszczęcie postępowania lub w kraju doręczono jej postanowienie o wszczęciu postępowania.


Kto może zostać pełnomocnikiem

Z zasady pełnomocnikiem może zostać osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. W przypadku gdy w sprawach dotyczących importu towarów przed organami celnymi występuje osoba, o której mowa w art. 79 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne, uznaje się ją za pełnomocnika strony w postępowaniu w sprawach dotyczących podatku VAT oraz podatku akcyzowego z tytułu importu tych towarów. Wyjątkiem jest też pełnomocnik, będący małżonkiem strony – w takich przypadkach organ podatkowy może nie żądać pełnomocnictwa w sprawach mniejszej wagi wynikających z toku postępowania.

Za pełnomocnika ogólnego traktowany jest również kurator wyznaczony przez sąd na wniosek organu podatkowego.

Co musi zawierać pełnomocnictwo

W pełnomocnictwie powinny być zawarte dane mocodawcy, w tym identyfikator podatkowy. Jeśli mocodawcą jest nierezydent, niezbędny jest numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiada identyfikatora podatkowego. Obowiązkowy jest też adres pełnomocnika do doręczeń w kraju, a w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego – także jego adres elektroniczny.

W przypadku pełnomocnictwa szczególnego rozliczania podatku VAT udzielonego nierezydentowi nieposiadającemu identyfikatora podatkowego, należy wskazać numer identyfikacji podatkowej nadany w państwie pełnomocnika. Jeśli pełnomocnik takiego numeru również nie posiada, to wskazuje się numer i serię paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz adres elektroniczny.

Jeśli osoba udzielająca pełnomocnictwa nie może się podpisać, występują dwa sposoby udzielenia pełnomocnictwa:
– zgłoszenie ustne do protokołu,
– podpisanie pełnomocnictwa przez osobę sprawującą opiekę nad udzielającym pełnomocnictwa.

Adwokat, radca prawny i doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ podatkowy może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw – Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych

Pełnomocnictwo ogólne podobnie jak zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu musi zgłosić mocodawca w formie dokumentu elektronicznego do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Do rejestru mają dostęp wszystkie organy podatkowe (podatkowe jak i samorządowe).

Formularze pełnomocnictw w formie papierowej będą uznawane tylko w przypadku problemów technicznych związanych z systemem.

Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będą wywierały skutek od dnia wpływu do CRPO. Składanie pełnomocnictw ogólnych (ich zmiana, odwołanie, wypowiedzenie) do CRPO nie będzie podlegało opłacie skarbowej.

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA