REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa po zmianach w 2016 r.

 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy określają trzy rodzaje pełnomocnictw. Jakich? Kiedy należy zgłosić dokument do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO)?

Nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw

1 lipca 2016 zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw. Dotychczasowe pełnomocnictwa ogólne stały się pełnomocnictwami szczególnymi dla konkretnych spraw. Wszystkie nowe pełnomocnictwa zostaną zarejestrowane w formie elektronicznej w specjalnej bazie – Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Będą mogły być składane nie tylko przez mocodawcę, ale także przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego, któremu pełnomocnictwa się udziela.

REKLAMA

Zmiany w zakresie reprezentowania podatnika przez pełnomocnika to skutek nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 10 września 2015 roku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Rodzaje pełnomocnictw

REKLAMA

Według nowego, już bieżącego, stanu prawnego występują trzy rodzaje pełnomocnictw:
pełnomocnictwo ogólne,
– pełnomocnictwo szczególne (obowiązuje już od 1 stycznia 2016),
– pełnomocnictwo do doręczeń (obowiązuje już od 1 stycznia 2016).

Pełnomocnictwo ogólne uprawnia pełnomocnika do działania w imieniu płatnika, podatnika lub inkasenta we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy pełnomocnictwie szczególnym pełnomocnik może działać w konkretnie wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Pełnomocnictwo do doręczeń regulowane jest przez przepisy dotyczące pełnomocnictw szczególnych. Konieczne jest w przypadku kiedy doręczanie pism nie odbywa się drogą elektroniczną i gdy płatnik/podatnik/inkasent nie ustanowił pełnomocnictwa ogólnego lub szczególnego. Pełnomocnictwo do doręczeń strona ma obowiązek ustanowić w kraju pełnomocnika do doręczeń gdy zmienia adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim UE, a także gdy nie ma miejsca zamieszkania lub pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym państwie członkowskim UE i składa w kraju wniosek o wszczęcie postępowania lub w kraju doręczono jej postanowienie o wszczęciu postępowania.


Kto może zostać pełnomocnikiem

Z zasady pełnomocnikiem może zostać osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. W przypadku gdy w sprawach dotyczących importu towarów przed organami celnymi występuje osoba, o której mowa w art. 79 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne, uznaje się ją za pełnomocnika strony w postępowaniu w sprawach dotyczących podatku VAT oraz podatku akcyzowego z tytułu importu tych towarów. Wyjątkiem jest też pełnomocnik, będący małżonkiem strony – w takich przypadkach organ podatkowy może nie żądać pełnomocnictwa w sprawach mniejszej wagi wynikających z toku postępowania.

Za pełnomocnika ogólnego traktowany jest również kurator wyznaczony przez sąd na wniosek organu podatkowego.

Co musi zawierać pełnomocnictwo

W pełnomocnictwie powinny być zawarte dane mocodawcy, w tym identyfikator podatkowy. Jeśli mocodawcą jest nierezydent, niezbędny jest numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiada identyfikatora podatkowego. Obowiązkowy jest też adres pełnomocnika do doręczeń w kraju, a w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego – także jego adres elektroniczny.

W przypadku pełnomocnictwa szczególnego rozliczania podatku VAT udzielonego nierezydentowi nieposiadającemu identyfikatora podatkowego, należy wskazać numer identyfikacji podatkowej nadany w państwie pełnomocnika. Jeśli pełnomocnik takiego numeru również nie posiada, to wskazuje się numer i serię paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz adres elektroniczny.

Jeśli osoba udzielająca pełnomocnictwa nie może się podpisać, występują dwa sposoby udzielenia pełnomocnictwa:
– zgłoszenie ustne do protokołu,
– podpisanie pełnomocnictwa przez osobę sprawującą opiekę nad udzielającym pełnomocnictwa.

Adwokat, radca prawny i doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ podatkowy może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw – Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych

Pełnomocnictwo ogólne podobnie jak zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu musi zgłosić mocodawca w formie dokumentu elektronicznego do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Do rejestru mają dostęp wszystkie organy podatkowe (podatkowe jak i samorządowe).

Formularze pełnomocnictw w formie papierowej będą uznawane tylko w przypadku problemów technicznych związanych z systemem.

Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będą wywierały skutek od dnia wpływu do CRPO. Składanie pełnomocnictw ogólnych (ich zmiana, odwołanie, wypowiedzenie) do CRPO nie będzie podlegało opłacie skarbowej.

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA