REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa po zmianach w 2016 r.

 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy określają trzy rodzaje pełnomocnictw. Jakich? Kiedy należy zgłosić dokument do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO)?

Nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw

1 lipca 2016 zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw. Dotychczasowe pełnomocnictwa ogólne stały się pełnomocnictwami szczególnymi dla konkretnych spraw. Wszystkie nowe pełnomocnictwa zostaną zarejestrowane w formie elektronicznej w specjalnej bazie – Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Będą mogły być składane nie tylko przez mocodawcę, ale także przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego, któremu pełnomocnictwa się udziela.

REKLAMA

Zmiany w zakresie reprezentowania podatnika przez pełnomocnika to skutek nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 10 września 2015 roku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Rodzaje pełnomocnictw

REKLAMA

Według nowego, już bieżącego, stanu prawnego występują trzy rodzaje pełnomocnictw:
pełnomocnictwo ogólne,
– pełnomocnictwo szczególne (obowiązuje już od 1 stycznia 2016),
– pełnomocnictwo do doręczeń (obowiązuje już od 1 stycznia 2016).

Pełnomocnictwo ogólne uprawnia pełnomocnika do działania w imieniu płatnika, podatnika lub inkasenta we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy pełnomocnictwie szczególnym pełnomocnik może działać w konkretnie wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Pełnomocnictwo do doręczeń regulowane jest przez przepisy dotyczące pełnomocnictw szczególnych. Konieczne jest w przypadku kiedy doręczanie pism nie odbywa się drogą elektroniczną i gdy płatnik/podatnik/inkasent nie ustanowił pełnomocnictwa ogólnego lub szczególnego. Pełnomocnictwo do doręczeń strona ma obowiązek ustanowić w kraju pełnomocnika do doręczeń gdy zmienia adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim UE, a także gdy nie ma miejsca zamieszkania lub pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym państwie członkowskim UE i składa w kraju wniosek o wszczęcie postępowania lub w kraju doręczono jej postanowienie o wszczęciu postępowania.


Kto może zostać pełnomocnikiem

Z zasady pełnomocnikiem może zostać osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. W przypadku gdy w sprawach dotyczących importu towarów przed organami celnymi występuje osoba, o której mowa w art. 79 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne, uznaje się ją za pełnomocnika strony w postępowaniu w sprawach dotyczących podatku VAT oraz podatku akcyzowego z tytułu importu tych towarów. Wyjątkiem jest też pełnomocnik, będący małżonkiem strony – w takich przypadkach organ podatkowy może nie żądać pełnomocnictwa w sprawach mniejszej wagi wynikających z toku postępowania.

Za pełnomocnika ogólnego traktowany jest również kurator wyznaczony przez sąd na wniosek organu podatkowego.

Co musi zawierać pełnomocnictwo

W pełnomocnictwie powinny być zawarte dane mocodawcy, w tym identyfikator podatkowy. Jeśli mocodawcą jest nierezydent, niezbędny jest numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiada identyfikatora podatkowego. Obowiązkowy jest też adres pełnomocnika do doręczeń w kraju, a w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego – także jego adres elektroniczny.

W przypadku pełnomocnictwa szczególnego rozliczania podatku VAT udzielonego nierezydentowi nieposiadającemu identyfikatora podatkowego, należy wskazać numer identyfikacji podatkowej nadany w państwie pełnomocnika. Jeśli pełnomocnik takiego numeru również nie posiada, to wskazuje się numer i serię paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz adres elektroniczny.

Jeśli osoba udzielająca pełnomocnictwa nie może się podpisać, występują dwa sposoby udzielenia pełnomocnictwa:
– zgłoszenie ustne do protokołu,
– podpisanie pełnomocnictwa przez osobę sprawującą opiekę nad udzielającym pełnomocnictwa.

Adwokat, radca prawny i doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ podatkowy może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw – Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych

Pełnomocnictwo ogólne podobnie jak zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu musi zgłosić mocodawca w formie dokumentu elektronicznego do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Do rejestru mają dostęp wszystkie organy podatkowe (podatkowe jak i samorządowe).

Formularze pełnomocnictw w formie papierowej będą uznawane tylko w przypadku problemów technicznych związanych z systemem.

Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będą wywierały skutek od dnia wpływu do CRPO. Składanie pełnomocnictw ogólnych (ich zmiana, odwołanie, wypowiedzenie) do CRPO nie będzie podlegało opłacie skarbowej.

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA