REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja podatkowa od 2017 r.

Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Administracja podatkowa/ Fot. Fotolia
Administracja podatkowa/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie ustawy o administracji podatkowej zostało odroczone do 1 stycznia 2017 r. Czy przedmiotowa reforma usprawni pracę urzędów? Czego mogą spodziewać się podatnicy?

Zmiany w administracji podatkowej

Zmiany w administracji podatkowej mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Choć o reformie administracji podatkowej mówiło się już na początku roku 2016, postanowiono wówczas, że zostanie ona odłożona w czasie.

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem roku urzędy nie były jeszcze gotowe na wprowadzenie zmian. Czy teraz są? Trudno powiedzieć. Wiadomo, że należy przygotować się na kilka istotnych zmian.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czego mogą spodziewać się podatnicy?

Po pierwsze, ustawa przewiduje utworzenie centrów usług, których celem jest wspieranie podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Pracownicy takich centrów przyjmą podania i deklaracje, wydają zaświadczenia, czy udzielają wyjaśnień w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Kolejna nowość, to utworzenie instytucji ‚asystent podatnika’, który ma pomagać mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym dopiero swoją biznesową przygodę. Zadaniem takich asystentów będzie, między innymi, nawiązanie kontaktu z nowo powstałymi przedsiębiorcami i udzielanie im pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, czy udzielanie informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z takiej pomocy przez 18 miesięcy od momentu nadania im numeru NIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następny krok ku usprawnianiu administracji podatkowej to centralizacja systemu informacji podatkowej. Został stworzony nowy organ podatkowy, którego zadaniem jest zapewnienie jednolitej i powszechnej informacji podatkowej. W tym celu został powołany nowy organ – Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, dzięki temu podatnicy będą otrzymywali jednolitą informację podatkową.

Utworzono także Centralny Rejestr Danych Podatkowych celem gromadzenia i przetwarzania danych wynikających z deklaracji składanych przez podatników, płatników, a także innych dokumentów wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Zracjonalizowano egzekucję administracyjną, co ma poprawić jakość działania wierzycieli i administracyjnych organów egzekucyjnych.

Ponadto wprowadzono nowe zasady naboru na stanowiska dyrektorów izb skarbowych, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, ich zastępców oraz naczelników urzędów skarbowych. Określenie kategorii podatników, którzy będą obsługiwani przez tzw. wyspecjalizowane urzędy skarbowe, jak również przeniesienie kompetencji z wojewodów na naczelnika urzędu skarbowego, dotyczące prowadzonego postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenie.

Czy powyższe działania w znaczny sposób usprawnią administrację podatkową? O tym przekonamy się już wkrótce.

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA