REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jednostka niezarejestrowana jako podatnik VAT może wystawiać rachunki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?

Tak, jednostka właściwie nadal może wystawiać ra­chunki (nie ma bowiem takiego zakazu). Jednak ze względów profilaktycznych wskazane jest, aby doku­menty tytułowane „rachunek" jednostka zastąpiła do­kumentami tytułowanymi „faktura".

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r. podatnicy, którzy nie byli zareje­strowani jako podatnicy VAT, mieli obowiązek (na żą­danie nabywców towarów i usług) wystawiać rachunki, które do celów VAT uważane były za faktury. Wynikało to z § 17 pkt 4 obowiązującego wówczas rozporządze­nia o fakturach.

Obecnie podobnego przepisu nie ma. Jednocześnie z art. 106b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od to­warów i usług (dalej: ustawa o VAT) wynika, że faktu­ry są dokumentami, które mogą wystawiać wszyscy podatnicy - w tym podatnicy, którzy nie są zareje­strowani jako podatnicy VAT.

Nie oznacza to zakazu wystawiania rachunków, po­nieważ żaden przepis takiego zakazu nie przewiduje,
a jednocześnie przepisy o wystawianiu rachunków nie zastrzegają, że rachunki mogą być wystawiane wyłącz­nie w określonych nimi przypadkach. Jednostka, co do zasady, nadal może wystawiać zatem rachunki.

REKLAMA

Zobacz również: Czy można odliczyć VAT z faktury, gdy wystawca nie jest podatnikiem VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak zauważyć, że teoretycznie wysta­wienie rachunku nie zwalnia jednostki z obowiązku wystawienia faktury - jeżeli nabywca towaru czy usługi zażąda wystawienia faktury (należy bowiem zauważyć, że sprzedaż zwolniona z VAT musi być udokumentowana fakturami tylko na żądanie nabywcy - art. 106b ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

W praktyce rachunki wystawiane przez jednostkę mogą być jednocześnie fakturami, a więc wystawiając je - jednostka może wypełniać obowiązek wystawienia faktury. Spowodowane jest to tym, że od dłuższego cza­su (od 1 stycznia 2013 r.) oznaczanie faktur wyrazami „FAKTURA VAT" nie jest wymagane. W konsekwen­cji każdy dokument zawierający dane wymagane dla faktur jest fakturą.

INTERPRETACJE

(...) z przepisów tych nie wynika, że faktura musi za­wierać nazwę „faktura". Zaznacza się w tym kontek­ście jednak, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. fakturą jest każdy dokument zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie (art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług), nie zaś dokument za­wierający nazwę „faktura".

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP3/443-68/14/AT

Fakturą może być zatem również dokument za­tytułowany „rachunek", o ile zawiera dane wyma­gane dla faktur. O to zaś nietrudno, ponieważ prze­pisy § 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur prze­widują, że faktury dokumentujące czynności zwolnio­ne z VAT mogą zawierać znacznie mniej elementów niż „zwykłe" faktury.

Przykład

Faktury wystawiane przez podatników korzystają­cych ze zwolnienia z VAT ze względu na wartość sprzedaży nieprzekraczającą 150 000 zł (do końca 2013 r. było to tzw. zwolnienie podmiotowe) muszą zawierać tylko datę wystawienia, numer kolejny, imio­na i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towa­rów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towa­rów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi oraz kwotę należności ogółem (§ 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie faktur) - a więc w zasadzie taką samą treść jak rachunki.

Ze względów profilaktycznych i praktycznych war­to jednak, aby jednostka zaczęła wystawiać dokumenty tytułowane „faktura" (zwłaszcza jeżeli jednostka nie jest zwolniona z VAT ze względu na wartość sprzeda­ży - w takim bowiem przypadku wystawiane przez jednostkę faktury powinny zawierać podstawę prawną zwolnienia, której to podstawy zapewne nie wskazu­ją wystawiane przez jednostkę rachunki). Wystawianie nadal „rachunków" może być źródłem nieporozumień, jak również sporów z organami podatkowymi.

Przykładowo, w cytowanej wyżej interpretacji indy­widualnej z 16 kwietnia 2014 r. czytamy, że w przedmio­towej sprawie, gdy żądają tego nabywcy, Wnioskodawca nie może wystawiać rachunków w rozumieniu przepisu art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - przepisy art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 3 pkt 2 są przepisami szczególnymi względem postanowień Ordynacji podat­kowej. Okoliczności tej nie zmienia argumentacja Wnio­skodawcy, odwołująca się do przepisów w zakresie VAT, z których nie wynika, że faktura musi zawierać nazwę „faktura", zwłaszcza w kontekście art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług.                                                                  

TOMASZ KRYWAN - prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

art. 106a, art. 106b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171)

§ 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz.U. z 2013 r. poz. 1485)

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA