REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jednostka niezarejestrowana jako podatnik VAT może wystawiać rachunki

Tomasz Krywan – Prawnik, Doradca Podatkowy, Właściciel Kancelarii Podatkowej, Autor Licznych Publikacji
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?

Tak, jednostka właściwie nadal może wystawiać ra­chunki (nie ma bowiem takiego zakazu). Jednak ze względów profilaktycznych wskazane jest, aby doku­menty tytułowane „rachunek" jednostka zastąpiła do­kumentami tytułowanymi „faktura".

REKLAMA

Do końca 2013 r. podatnicy, którzy nie byli zareje­strowani jako podatnicy VAT, mieli obowiązek (na żą­danie nabywców towarów i usług) wystawiać rachunki, które do celów VAT uważane były za faktury. Wynikało to z § 17 pkt 4 obowiązującego wówczas rozporządze­nia o fakturach.

REKLAMA

Obecnie podobnego przepisu nie ma. Jednocześnie z art. 106b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od to­warów i usług (dalej: ustawa o VAT) wynika, że faktu­ry są dokumentami, które mogą wystawiać wszyscy podatnicy - w tym podatnicy, którzy nie są zareje­strowani jako podatnicy VAT.

Nie oznacza to zakazu wystawiania rachunków, po­nieważ żaden przepis takiego zakazu nie przewiduje,
a jednocześnie przepisy o wystawianiu rachunków nie zastrzegają, że rachunki mogą być wystawiane wyłącz­nie w określonych nimi przypadkach. Jednostka, co do zasady, nadal może wystawiać zatem rachunki.

Zobacz również: Czy można odliczyć VAT z faktury, gdy wystawca nie jest podatnikiem VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak zauważyć, że teoretycznie wysta­wienie rachunku nie zwalnia jednostki z obowiązku wystawienia faktury - jeżeli nabywca towaru czy usługi zażąda wystawienia faktury (należy bowiem zauważyć, że sprzedaż zwolniona z VAT musi być udokumentowana fakturami tylko na żądanie nabywcy - art. 106b ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

W praktyce rachunki wystawiane przez jednostkę mogą być jednocześnie fakturami, a więc wystawiając je - jednostka może wypełniać obowiązek wystawienia faktury. Spowodowane jest to tym, że od dłuższego cza­su (od 1 stycznia 2013 r.) oznaczanie faktur wyrazami „FAKTURA VAT" nie jest wymagane. W konsekwen­cji każdy dokument zawierający dane wymagane dla faktur jest fakturą.

INTERPRETACJE

(...) z przepisów tych nie wynika, że faktura musi za­wierać nazwę „faktura". Zaznacza się w tym kontek­ście jednak, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. fakturą jest każdy dokument zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie (art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług), nie zaś dokument za­wierający nazwę „faktura".

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP3/443-68/14/AT

Fakturą może być zatem również dokument za­tytułowany „rachunek", o ile zawiera dane wyma­gane dla faktur. O to zaś nietrudno, ponieważ prze­pisy § 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur prze­widują, że faktury dokumentujące czynności zwolnio­ne z VAT mogą zawierać znacznie mniej elementów niż „zwykłe" faktury.

Przykład

Faktury wystawiane przez podatników korzystają­cych ze zwolnienia z VAT ze względu na wartość sprzedaży nieprzekraczającą 150 000 zł (do końca 2013 r. było to tzw. zwolnienie podmiotowe) muszą zawierać tylko datę wystawienia, numer kolejny, imio­na i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towa­rów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towa­rów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi oraz kwotę należności ogółem (§ 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie faktur) - a więc w zasadzie taką samą treść jak rachunki.

Ze względów profilaktycznych i praktycznych war­to jednak, aby jednostka zaczęła wystawiać dokumenty tytułowane „faktura" (zwłaszcza jeżeli jednostka nie jest zwolniona z VAT ze względu na wartość sprzeda­ży - w takim bowiem przypadku wystawiane przez jednostkę faktury powinny zawierać podstawę prawną zwolnienia, której to podstawy zapewne nie wskazu­ją wystawiane przez jednostkę rachunki). Wystawianie nadal „rachunków" może być źródłem nieporozumień, jak również sporów z organami podatkowymi.

Przykładowo, w cytowanej wyżej interpretacji indy­widualnej z 16 kwietnia 2014 r. czytamy, że w przedmio­towej sprawie, gdy żądają tego nabywcy, Wnioskodawca nie może wystawiać rachunków w rozumieniu przepisu art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - przepisy art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 3 pkt 2 są przepisami szczególnymi względem postanowień Ordynacji podat­kowej. Okoliczności tej nie zmienia argumentacja Wnio­skodawcy, odwołująca się do przepisów w zakresie VAT, z których nie wynika, że faktura musi zawierać nazwę „faktura", zwłaszcza w kontekście art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług.                                                                  

TOMASZ KRYWAN - prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

art. 106a, art. 106b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171)

§ 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz.U. z 2013 r. poz. 1485)

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie. Zadania gmin związane zrealizowaniem bonu senioralnego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu dotyczącym realizowania bonu senioralnego? Jak będą finansowane zadania z zakresu bonu senioralnego?

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

REKLAMA

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października. JST mogą uzyskać do 350 tys. zł. 1 października Fundacja Fundusz Współpracy uruchomiła kolejną pulę środków dla samorządów na zakup usług społecznych.

Płaca minimalna 2025. Kwota brutto i netto

Płaca minimalna 2025. Kwota brutto i netto. Ile będzie wynosić wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę netto (na rękę) w 2025 r.? W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. Które umowy muszą mieć minimum minimalną stawkę godzinową? 

REKLAMA