REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jednostka niezarejestrowana jako podatnik VAT może wystawiać rachunki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?

Tak, jednostka właściwie nadal może wystawiać ra­chunki (nie ma bowiem takiego zakazu). Jednak ze względów profilaktycznych wskazane jest, aby doku­menty tytułowane „rachunek" jednostka zastąpiła do­kumentami tytułowanymi „faktura".

REKLAMA

Do końca 2013 r. podatnicy, którzy nie byli zareje­strowani jako podatnicy VAT, mieli obowiązek (na żą­danie nabywców towarów i usług) wystawiać rachunki, które do celów VAT uważane były za faktury. Wynikało to z § 17 pkt 4 obowiązującego wówczas rozporządze­nia o fakturach.

REKLAMA

Obecnie podobnego przepisu nie ma. Jednocześnie z art. 106b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od to­warów i usług (dalej: ustawa o VAT) wynika, że faktu­ry są dokumentami, które mogą wystawiać wszyscy podatnicy - w tym podatnicy, którzy nie są zareje­strowani jako podatnicy VAT.

Nie oznacza to zakazu wystawiania rachunków, po­nieważ żaden przepis takiego zakazu nie przewiduje,
a jednocześnie przepisy o wystawianiu rachunków nie zastrzegają, że rachunki mogą być wystawiane wyłącz­nie w określonych nimi przypadkach. Jednostka, co do zasady, nadal może wystawiać zatem rachunki.

Zobacz również: Czy można odliczyć VAT z faktury, gdy wystawca nie jest podatnikiem VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak zauważyć, że teoretycznie wysta­wienie rachunku nie zwalnia jednostki z obowiązku wystawienia faktury - jeżeli nabywca towaru czy usługi zażąda wystawienia faktury (należy bowiem zauważyć, że sprzedaż zwolniona z VAT musi być udokumentowana fakturami tylko na żądanie nabywcy - art. 106b ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

W praktyce rachunki wystawiane przez jednostkę mogą być jednocześnie fakturami, a więc wystawiając je - jednostka może wypełniać obowiązek wystawienia faktury. Spowodowane jest to tym, że od dłuższego cza­su (od 1 stycznia 2013 r.) oznaczanie faktur wyrazami „FAKTURA VAT" nie jest wymagane. W konsekwen­cji każdy dokument zawierający dane wymagane dla faktur jest fakturą.

INTERPRETACJE

(...) z przepisów tych nie wynika, że faktura musi za­wierać nazwę „faktura". Zaznacza się w tym kontek­ście jednak, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. fakturą jest każdy dokument zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie (art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług), nie zaś dokument za­wierający nazwę „faktura".

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP3/443-68/14/AT

Fakturą może być zatem również dokument za­tytułowany „rachunek", o ile zawiera dane wyma­gane dla faktur. O to zaś nietrudno, ponieważ prze­pisy § 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur prze­widują, że faktury dokumentujące czynności zwolnio­ne z VAT mogą zawierać znacznie mniej elementów niż „zwykłe" faktury.

Przykład

Faktury wystawiane przez podatników korzystają­cych ze zwolnienia z VAT ze względu na wartość sprzedaży nieprzekraczającą 150 000 zł (do końca 2013 r. było to tzw. zwolnienie podmiotowe) muszą zawierać tylko datę wystawienia, numer kolejny, imio­na i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towa­rów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towa­rów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi oraz kwotę należności ogółem (§ 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie faktur) - a więc w zasadzie taką samą treść jak rachunki.

Ze względów profilaktycznych i praktycznych war­to jednak, aby jednostka zaczęła wystawiać dokumenty tytułowane „faktura" (zwłaszcza jeżeli jednostka nie jest zwolniona z VAT ze względu na wartość sprzeda­ży - w takim bowiem przypadku wystawiane przez jednostkę faktury powinny zawierać podstawę prawną zwolnienia, której to podstawy zapewne nie wskazu­ją wystawiane przez jednostkę rachunki). Wystawianie nadal „rachunków" może być źródłem nieporozumień, jak również sporów z organami podatkowymi.

Przykładowo, w cytowanej wyżej interpretacji indy­widualnej z 16 kwietnia 2014 r. czytamy, że w przedmio­towej sprawie, gdy żądają tego nabywcy, Wnioskodawca nie może wystawiać rachunków w rozumieniu przepisu art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - przepisy art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 3 pkt 2 są przepisami szczególnymi względem postanowień Ordynacji podat­kowej. Okoliczności tej nie zmienia argumentacja Wnio­skodawcy, odwołująca się do przepisów w zakresie VAT, z których nie wynika, że faktura musi zawierać nazwę „faktura", zwłaszcza w kontekście art. 2 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług.                                                                  

TOMASZ KRYWAN - prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

art. 106a, art. 106b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171)

§ 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz.U. z 2013 r. poz. 1485)

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA