REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot unijnych środków na zapłatę VAT po wyroku TSUE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Bieńkowska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W świetle wyroku trybunału należy scentralizować rozliczenia VAT gminy i jej jednostek. Na tej podstawie trzeba złożyć korekty deklaracji VAT za okresy przeszłe i tam, gdzie jest prawna możliwość odliczenia podatku, należy go odliczyć. Ponadto trzeba zbadać, czy zwrócić do UE wydatek kwalifikowany w postaci odpowiedniej części podatku VAT - twierdz Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w MDDP.

Gminy powinny zwrócić część unijnych dotacji, ale bez odsetek

Gminy dostawały często fundusze unijne na pokrycie nie tylko wydatków inwestycyjnych, lecz także na zapłatę związanego z nimi VAT, którego – jak się wydawało – nie mogły odliczyć. VAT był więc dla nich wydatkiem kwalifikowanym. Teraz, po wyroku TSUE stanowiącym, że jednostki budżetowe samorządów nie mogą być podatnikami VAT, może się okazać, że w wielu przypadkach podatek był jednak do odzyskania (gdyby gmina razem z jednostkami rozliczała się jako jeden podatnik), a nawet że można go odzyskać teraz, korygując poprzednie rozliczenia. Czy w takich przypadkach samorząd ma obowiązek zwrócić część unijnego wsparcia? W komunikacie opublikowanym po wyroku trybunału Ministerstwo Finansów napisało, że „przewiduje brak konieczności zwrotu”. Ale czy ministerstwo ma w ogóle coś do powiedzenia w tej kwestii?

REKLAMA

REKLAMA

Komunikat jest w tej części dość zaskakujący. Resort finansów zapowiedział, że zaproponuje szczegółowe rozwiązania. Niezależnie od tego, jakie będą, trzeba pamiętać, że Unia Europejska może się nie zgodzić na nie.

Zobacz również: Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które nadzoruje rozliczanie unijnych funduszy w Polsce, poinformowało nas, że zgadza się ze stanowiskiem MF i że wspólnie z nim będzie pracować nad szczegółowymi rozwiązaniami.

To byłaby nowość. Po uchwale NSA z czerwca 2013 r. mówiącej, że jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, resort oraz podległe mu urzędy marszałkowskie twierdziły, że gminy powinny ponownie ocenić, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym, i ponownie przesłać oświadczenia wskazujące, czy w danym przypadku mają prawne możliwości jego odzyskania. Ministerstwo stało na stanowisku, że w przypadku pozytywnej odpowiedzi na to pytanie, gminy powinny zwrócić tę część wsparcia, która była przeznaczona na opłacenie VAT od wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, kiedy VAT może być wydatkiem kwalifikowanym, a więc takim, który może sfinansować Unia.

Zgodnie z wytycznymi – wówczas, gdy został przez beneficjenta faktycznie zapłacony i nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Można założyć, że do ogłoszenia wyroku TSUE takiej prawnej możliwości w wielu przypadkach nie było. Jednak wyrok zmienił tę sytuację, co oznacza, że obecnie taka możliwość istnieje.

Nie ma więc prawnej możliwości odzyskania VAT? Jakiś przykład?

Jeśli uznajemy, że szkoła jako jednostka budżetowa gminy jest odrębnym podatnikiem VAT, a jednocześnie jej sprzedaż nie przekracza 150 tys. zł w ciągu roku i w związku z tym korzysta ona z zwolnienia podmiotowego z podatku, to nie ma ona prawnej możliwości odzyskania VAT naliczonego. Innymi słowy, ze względu na zwolnienie nie nalicza ona podatku należnego, ale co za tym idzie – nie ma również możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Polecamy: Rewolucja w rozliczaniu VAT przez samorządy


Co w takiej sytuacji zmienia wyrok TSUE?

Wynika z niego, że gmina powinna rozliczać VAT, uwzględniając szkołę i inne jednostki budżetowe (np. miejski ośrodek sportu, przedszkole). W efekcie o zwolnieniu podmiotowym z VAT w bardzo wielu przypadkach nie będzie już mowy (zostanie przekroczony próg rocznej sprzedaży w wysokości 150 tys. zł, ponieważ musimy zsumować sprzedaż wszystkich jednostek i samej gminy). W rezultacie po scentralizowaniu rozliczeń gmina ma prawną możliwość odliczenia przynajmniej części podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez jednostkę budżetową.

Czy zatem gminy, które dostały z UE środki na zapłatę VAT, będą teraz musiały zwrócić pieniądze?

Moim zdaniem tak. Myślę, że ten problem dotyczy większości gmin, które zaliczały VAT do wydatków kwalifikowanych.

A kogo ten problem nie będzie dotyczył?

Oczywiście problem nie dotyczy gmin, które otrzymały dofinansowanie z programów, w ramach których podatek VAT od początku nie był uznawany za wydatek kwalifikowany, na przykład z programu PROW. Problem nie dotyczy również gmin, które zrealizowały inwestycje, zaliczyły podatek do wydatków kwalifikowanych, ale inwestycji nie wykorzystywały do działalności opodatkowanej VAT. Przykładowo jeśli gmina wybudowała salę sportową, przeznaczyła ją wyłącznie na lekcje wf-u i nigdy jej nie wynajmowała (działalność komercyjna), to ta inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną VAT. W jej przypadku gmina nie miała prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego i nadal jej nie ma, pomimo wyroku TSUE. W tej sytuacji VAT pozostanie wydatkiem kwalifikowanym i gmina nie będzie musiała go zwracać. W praktyce takie sytuacje się zdarzają, ale nie są zbyt częste.

Co z gminami, które w opisanym przykładzie wynajmują salę, np. na zajęcia karate?

Takie gminy dostają czynsz za wynajem. W konsekwencji mają sprzedaż opodatkowaną związaną z inwestycją w salę. Mogą więc choćby częściowo odliczyć VAT naliczony, co oznacza, że w części, w jakiej ten VAT był sfinansowany przez UE, należy zwrócić pieniądze do instytucji zarządzającej unijnymi funduszami.

Co zatem powinny obecnie zrobić samorządy?

W świetle wyroku trybunału należy scentralizować rozliczenia VAT gminy i jej jednostek. Na tej podstawie trzeba złożyć korekty deklaracji VAT za okresy przeszłe i tam, gdzie jest prawna możliwość odliczenia podatku, należy go odliczyć. Ponadto trzeba zbadać, czy zwrócić do UE wydatek kwalifikowany w postaci odpowiedniej części podatku VAT.

Z komunikatu Ministerstwa Finansów wynika, że gminy mają wybór: mogą skorygować wstecz deklaracje VAT, ale nie muszą. Jednak czy rzeczywiście mają taki wybór i czy dotyczy on również przypadków, gdy uzyskiwały unijne środki na pokrycie podatku jako wydatku kwalifikowanego?

Niewątpliwie po wyroku gminom przysługuje prawo do korekty wstecznej. Można z niego skorzystać lub nie. Ministerstwo Finansów mówi, że gminy mają taki wybór. Co do zasady nie sposób się z tym nie zgodzić, bo gminy to taki sam podatnik jak każdy inny – ma obowiązki, które musi wykonać, i prawa, z których może skorzystać lub nie. Rezygnacja z praw, w szczególności z odliczenia podatku, ma jednak swoje konsekwencje finansowe (podatku trzeba zapłacić więcej). Dlatego moim zdaniem gminy powinny dążyć do korekty za przeszłe okresy. Jeśli nie skorygują VAT, to stracą na tym finansowo. Sugerowany przez resort finansów wybór co do korekt mają jednak wyłącznie gminy, które nie prowadziły inwestycji finansowanych ze środków unijnych w ramach programów, w których VAT był wydatkiem kwalifikowanym.

Czy UE może nałożyć na samorządy kary za błędne rozliczenia wydatków kwalifikowanych?

Co do zasady, beneficjent, który pobrał więcej środków, niż powinien, lub pobrał je nienależnie, zobowiązany jest zwrócić je z odsetkami. W polskim przypadku nie mamy jednak moim zdaniem do czynienia z taką sytuacją, ponieważ gminy pobrały środki w zgodzie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, które dopiero teraz TSUE uznał za błędne. W 2013 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przyznawało, że gminy nie mogą być obarczane odsetkami w sytuacji, gdy postępowały zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów, nie ponoszą więc odpowiedzialności za błędne rozliczenia w tym zakresie.

©?

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w MDDP

Rozmawiał Łukasz Zalewski

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA