REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowanie dwóch proporcji do dokonywanych zakupów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
VAT
VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Na 2016 r. obliczyliśmy preproporcję na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w wysokości 66% oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, w wysokości 82%. Czy w tej sytuacji możemy odliczać od dokonywanych zakupów 55% (66% × 82%) VAT?

Nie, uważam, że w tej sytuacji nie można stosować łącznej proporcji 55%, lecz trzeba odrębnie stosować dwie proporcje – najpierw preproporcję w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego, a następnie proporcję w celu ustalenia, jaka część kwoty podatku naliczonego podlega odliczeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują przepisy określające zasady dokonywania odliczeń częściowych w przypadkach, w których podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86 ust. 2a–2h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT). Takie odliczenia są dokonywane z uwzględnieniem nowego rodzaju proporcji, nazwanej często preproporcją, prewspółczynnikiem czy prestrukturą. Przepisy te stosuje się niezależnie od przepisów o odliczeniach częściowych, o których mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W konsekwencji niektórzy podatnicy mają obecnie obowiązek stosowania dwóch proporcji – tj. preproporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a–2h ustawy o VAT, oraz proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

REKLAMA

W takich przypadkach nie jest możliwe sprowadzenie dwóch proporcji do jednej (i zaokrąglenia otrzymanego wyniku), ponieważ nie przewidują tego przepisy. Moim zdaniem, w sytuacji opisanej w pytaniu samorządowa instytucja kultury nie może więc zastosować łącznej proporcji 55%, lecz musi odrębnie stosować dwie proporcje. Najpierw należy ustalić preproporcję w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego, a potem proporcję do ustalenia, jaka część podatku naliczonego podlega odliczeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Jednostka obliczyła na 2016 r. preproporcję w wysokości 66% oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, w wysokości 82%. Za kwotę 1600 zł netto + 368 zł VAT jednostka dokonała zakupu towaru, który będzie wykorzystywany zarówno do celów opodatkowanej, jak i zwolnionej działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza. W tej sytuacji kwotę podatku naliczonego stanowi 242,88 zł (368 zł × 66%), z czego jednostka może odliczyć 199,16 zł (242,88 zł × 82%). Nie jest w tej sytuacji prawidłowe odliczenie 55% z 368 zł, tj. 202,40 zł.

TOMASZ KRYWAN

 prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

● art. 86 ust. 2a–2h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649)

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA