REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty prac modernizacyjnych i pierwszego wyposażenia

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy, kalkulator
Księgowy, kalkulator
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup kolejnego wyposażenia nie powinien być traktowany jako pierwsze wyposażenie i nie powinien negatywnie wpływać na termin rozliczenia kosztów inwestycji z tytułu wykonanych i odebranych prac modernizacyjnych czy adaptacyjnych. Momentem przekwalifikowania poniesionych nakładów inwestycyjnych na środki trwałe czy zwiększenie ich wartości jest zakończenie wszelkich robót, usług czy dostaw przewidzianych do zrealizowania, potwierdzonych komisyjnym odbiorem w formie pisemnego protokołu odbioru, w którym zostanie stwierdzone, czy przedmiot zamówienia został wykonany (dostarczony) bez wad, zgodnie z umową oraz dokumentacją techniczną, jak również czy jest kompletny i zdatny do użytku.

Jak rozliczyć koszty prac modernizacyjnych i pierwszego wyposażenia

Jednostka budżetowa została wyposażona w budynek, który wymagał wykonania prac adaptacyjnych i modernizacyjnych, a po ich wykonaniu zakupu wyposażenia. Było to pierwsze wyposażenie. Poniesione nakłady były ewidencjonowane na koncie 080 – Środki trwałe w budowie (inwestycje). Po zakończeniu prac powstała wątpliwość, kiedy należy dokonać rozliczenia poniesionych nakładów. Czy w chwili zakończenia modernizacji i adaptacji? Czy też po zakupie wyposażenia i oddania budynku do użytkowania łącznie z wyposażeniem?

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Trudno jest mówić o pierwszym wyposażeniu w przypadku budynku modernizowanego czy adaptowanego na potrzeby jednostki. Przecież pierwsze wyposażenie to takie, przez które rozumie się zakupy:

a) środków trwałych,

b) wartości niematerialnych i prawnych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) pozostałych przedmiotów, które nie spełniają ustawowych wymogów dla środka trwałego, w szczególności wymogu przewidywanej ekonomicznej użyteczności dłuższej niż rok

– realizowane w ramach planu wydatków inwestycyjnych w przypadku nowo wybudowanych obiektów (budynku) lub w razie ich rozbudowy o nową powierzchnię.

REKLAMA

Natomiast wyposażenie budynku po modernizacji czy adaptacji będzie kolejnym wyposażeniem, gdyż budynek ten był już kiedyś wyposażany w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne czy pozostałe przedmioty. I nie ma tu znaczenia, że pierwotne wyposażenie mogło dotyczyć okresu wykorzystywania budynku do innych celów. Dlatego zakup kolejnego wyposażenia nie powinien być traktowany jako pierwsze wyposażenie i nie powinien negatywnie wpływać na termin rozliczenia kosztów inwestycji z tytułu wykonanych i odebranych prac modernizacyjnych czy adaptacyjnych.

Należy pamiętać, że momentem przekwalifikowania poniesionych nakładów inwestycyjnych na środki trwałe czy zwiększenie ich wartości jest zakończenie wszelkich robót, usług czy dostaw przewidzianych do zrealizowania, potwierdzonych komisyjnym odbiorem w formie pisemnego protokołu odbioru, w którym zostanie stwierdzone, czy przedmiot zamówienia został wykonany (dostarczony) bez wad, zgodnie z umową oraz dokumentacją techniczną, jak również czy jest kompletny i zdatny do użytku. W przypadku gdy dla stwierdzenia powyższego wymagane jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, przekwalifikowanie poniesionych nakładów nie może nastąpić wcześniej niż po uzyskaniu takiego pozwolenia, przy czym pozwolenie to musi być prawomocne.

W sytuacji opisanej w pytaniu jednostka w momencie zakończenia i odebrania prac modernizacyjnych i adaptacyjnych, potwierdzonych odbiorem, powinna dokonać wyceny wartości powstałych składników majątkowych w wyniku przeprowadzonej modernizacji czy też zwiększenia wartości składników istniejących. Powinna zastosować zasady określone w art. 28 ust. 1 pkt. 1 i ust. 8 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania. Nakłady poniesione na zakup wyposażenia – i to bez względu na to, czy zakupione wyposażenie będzie zaliczone do środków trwałych, pozostałych środków trwałych czy tylko będzie podlegało ujęciu w ewidencji ilościowej – powinny zaś podlegać rozliczeniu po odbiorze poszczególnych dostaw, potwierdzającym uzyskanie przez nich statusu kompletności i zdatności do użytku. ©?

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA