Kategorie

Wysokość pogotowia kasowego

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak obliczyć wysokość pogotowia kasowego?
fot. Fotolia
Jak ustalić wysokość pogotowia kasowego? Jak w księgach rachunkowych ująć pobranie środków na pokrycie pogotowia kasowego?

Kierownik jednostki ustala wysokość pogotowia kasowego

Jednostka budżetowa zamierza podjąć środki z bieżącego rachunku bankowego z przeznaczeniem na pokrycie pogotowia kasowego, w ramach którego będą realizowane drobne wydatki, których nie da się z góry przewidzieć. Do tej pory wysokość pogotowia kasowego nie została ustalona. W związku z tym powstała wątpliwość, jak ustalić jego wysokość. Jak ująć w księgach rachunkowych pobranie środków na pokrycie pogotowia kasowego? Czy do pobranych środków należy stosować klasyfikację budżetową?

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Przy ustalaniu zapasu gotówki w kasie, czyli tzw. pogotowia kasowego, należy brać pod uwagę następujące czynniki:

1) wielkość przeciętnych wydatków realizowanych przez jednostkę w formie gotówkowej,

2) warunki zabezpieczenia gotówki w kasie,

3) możliwości odprowadzania gotówki na rachunek bieżący jednostki.

Zobacz również: Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Do limitu pogotowia kasowego nie wlicza się gotówki podjętej z banku do kasy na sfinansowanie rodzajowo określonych wydatków. Można natomiast uzupełniać pogotowie kasowe o środki stanowiące zwroty z tytułu wydatków dotyczących danego roku budżetowego i przeznaczać je na inne wydatki w danym roku budżetowym. Możliwość przechowywania w kasie gotówki pobranej odrębnie na sfinansowanie rodzajowo określonych wydatków uwarunkowane jest:

● koniecznością oddzielenia pobranej gotówki od pozostałych środków znajdujących się w kasie,

● koniecznością ich wydatkowania w określonym czasie, np. w terminie 3 dni od dnia pobrania gotówki z rachunku bankowego.

Kierownik jednostki, ustalając wysokość pogotowia kasowego, powinien pamiętać, że:

a) pogotowie kasowe nie może być uzupełniane z bieżących wpływów dokonywanych do kasy z tytułu dochodów budżetowych. Wpływy z powyższego tytułu powinny być odprowadzone na rachunek dochodów jednostki w terminach ustalonych przez jednostkę nadrzędną. Do takiego zachowania zobowiązują jednostkę przepisy art. 11 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, które ustalają, że jednostkami budżetowymi są jednostki, które swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu,

b) ustalenie zbyt wysokiego poziomu pogotowia kasowego będzie miało wpływ na koszty bezpiecznego przechowywania gotówki i koszty utraconych odsetek od środków przechowywanych w kasie.

Ewidencję środków pobranych z rachunku bankowego jednostki do kasy na pokrycie pogotowia kasowego przedstawia schemat, zaś sposób wyliczenia wielkości pogotowia kasowego pokazano w przykładzie.

Wracając do pytania o stosowanie klasyfikacji w odniesieniu do pobranych środków z rachunku bankowego na pokrycie pogotowia kasowego, należy odpowiedzieć, że klasyfikację budżetową w tym przypadku należy bezwzględnie stosować. Przesądza o tym opis konta 130 Rachunek bieżący jednostki zawarty w załączniku nr 3 do rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z nim po stronie Ma konta 130 ujmuje się zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki, jak również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych) w korespondencji z właściwymi kontami zespołów: 1, 2, 3, 4 ,7 lub 8. Zapis ten oznacza więc, że zarówno pobranie środków z rachunku bankowego na pokrycie wydatków rodzajowo określonych, jak i na pokrycie pogotowia kasowego podlega ujęciu w odpowiednim paragrafie klasyfikacji budżetowej. Ponieważ w momencie pobierania środków na pokrycie pogotowia kasowego nie jest znane ich konkretne przeznaczenie, to w mojej ocenie pobranie to należy zaklasyfikować do paragrafu, z którego najczęściej są pokrywane wydatki z kasy jednostki. Natomiast właściwą klasyfikację jednostka ustali w momencie zrealizowania wydatków, co znajdzie wyraz w zapisach raportu kasowego. ©?

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

SCHEMAT

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. WB – pobranie środków z rachunku bieżącego jednostki do kasy na pokrycie pogotowia kasowego: strona Wn konta 141 – Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki;

2. KP – wpływ środków do kasy jednostki: strona Wn konta 101 – Kasa, strona Ma konta 141 – Środki pieniężne w drodze.

PRZYKŁAD

Sposób wyliczenia

Miesiąc

Wielkość wydatków bieżących (w zł), realizowanych w jednostce w formie gotówkowej z wyłączeniem wydatków rodzajowo określonych, dla sfinansowania których pobrano odrębnie gotówkę

Styczeń

4254,60

Luty

3685,36

Marzec

2865,21

Kwiecień

3242,36

Maj

1685,45

Czerwiec

3965,21

Lipiec

2721,06

Sierpień

4136,45

Wrzesień

2389,47

Październik

3103,65

Listopad

4025,98

Grudzień

4985,35

Razem

41 060,15

Obliczenie wielkości pogotowia kasowego

41 060,15 zł : 12 m-cy = 3421,67 zł, czyli 3400 zł

Wielkość pogotowia kasowego ustalona dla jednostki wynosi ? 3400 zł.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Zobacz również: Klasyfikacja budżetowa 2016

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).