REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość pogotowia kasowego

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak obliczyć wysokość pogotowia kasowego?
Jak obliczyć wysokość pogotowia kasowego?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalić wysokość pogotowia kasowego? Jak w księgach rachunkowych ująć pobranie środków na pokrycie pogotowia kasowego?

Kierownik jednostki ustala wysokość pogotowia kasowego

Jednostka budżetowa zamierza podjąć środki z bieżącego rachunku bankowego z przeznaczeniem na pokrycie pogotowia kasowego, w ramach którego będą realizowane drobne wydatki, których nie da się z góry przewidzieć. Do tej pory wysokość pogotowia kasowego nie została ustalona. W związku z tym powstała wątpliwość, jak ustalić jego wysokość. Jak ująć w księgach rachunkowych pobranie środków na pokrycie pogotowia kasowego? Czy do pobranych środków należy stosować klasyfikację budżetową?

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Przy ustalaniu zapasu gotówki w kasie, czyli tzw. pogotowia kasowego, należy brać pod uwagę następujące czynniki:

1) wielkość przeciętnych wydatków realizowanych przez jednostkę w formie gotówkowej,

2) warunki zabezpieczenia gotówki w kasie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) możliwości odprowadzania gotówki na rachunek bieżący jednostki.

Zobacz również: Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Do limitu pogotowia kasowego nie wlicza się gotówki podjętej z banku do kasy na sfinansowanie rodzajowo określonych wydatków. Można natomiast uzupełniać pogotowie kasowe o środki stanowiące zwroty z tytułu wydatków dotyczących danego roku budżetowego i przeznaczać je na inne wydatki w danym roku budżetowym. Możliwość przechowywania w kasie gotówki pobranej odrębnie na sfinansowanie rodzajowo określonych wydatków uwarunkowane jest:

● koniecznością oddzielenia pobranej gotówki od pozostałych środków znajdujących się w kasie,

● koniecznością ich wydatkowania w określonym czasie, np. w terminie 3 dni od dnia pobrania gotówki z rachunku bankowego.

Kierownik jednostki, ustalając wysokość pogotowia kasowego, powinien pamiętać, że:

a) pogotowie kasowe nie może być uzupełniane z bieżących wpływów dokonywanych do kasy z tytułu dochodów budżetowych. Wpływy z powyższego tytułu powinny być odprowadzone na rachunek dochodów jednostki w terminach ustalonych przez jednostkę nadrzędną. Do takiego zachowania zobowiązują jednostkę przepisy art. 11 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, które ustalają, że jednostkami budżetowymi są jednostki, które swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu,

b) ustalenie zbyt wysokiego poziomu pogotowia kasowego będzie miało wpływ na koszty bezpiecznego przechowywania gotówki i koszty utraconych odsetek od środków przechowywanych w kasie.

Ewidencję środków pobranych z rachunku bankowego jednostki do kasy na pokrycie pogotowia kasowego przedstawia schemat, zaś sposób wyliczenia wielkości pogotowia kasowego pokazano w przykładzie.

Wracając do pytania o stosowanie klasyfikacji w odniesieniu do pobranych środków z rachunku bankowego na pokrycie pogotowia kasowego, należy odpowiedzieć, że klasyfikację budżetową w tym przypadku należy bezwzględnie stosować. Przesądza o tym opis konta 130 Rachunek bieżący jednostki zawarty w załączniku nr 3 do rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z nim po stronie Ma konta 130 ujmuje się zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki, jak również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych) w korespondencji z właściwymi kontami zespołów: 1, 2, 3, 4 ,7 lub 8. Zapis ten oznacza więc, że zarówno pobranie środków z rachunku bankowego na pokrycie wydatków rodzajowo określonych, jak i na pokrycie pogotowia kasowego podlega ujęciu w odpowiednim paragrafie klasyfikacji budżetowej. Ponieważ w momencie pobierania środków na pokrycie pogotowia kasowego nie jest znane ich konkretne przeznaczenie, to w mojej ocenie pobranie to należy zaklasyfikować do paragrafu, z którego najczęściej są pokrywane wydatki z kasy jednostki. Natomiast właściwą klasyfikację jednostka ustali w momencie zrealizowania wydatków, co znajdzie wyraz w zapisach raportu kasowego. ©?

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

SCHEMAT

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. WB – pobranie środków z rachunku bieżącego jednostki do kasy na pokrycie pogotowia kasowego: strona Wn konta 141 – Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki;

2. KP – wpływ środków do kasy jednostki: strona Wn konta 101 – Kasa, strona Ma konta 141 – Środki pieniężne w drodze.

PRZYKŁAD

Sposób wyliczenia

Miesiąc

Wielkość wydatków bieżących (w zł), realizowanych w jednostce w formie gotówkowej z wyłączeniem wydatków rodzajowo określonych, dla sfinansowania których pobrano odrębnie gotówkę

Styczeń

4254,60

Luty

3685,36

Marzec

2865,21

Kwiecień

3242,36

Maj

1685,45

Czerwiec

3965,21

Lipiec

2721,06

Sierpień

4136,45

Wrzesień

2389,47

Październik

3103,65

Listopad

4025,98

Grudzień

4985,35

Razem

41 060,15

Obliczenie wielkości pogotowia kasowego

41 060,15 zł : 12 m-cy = 3421,67 zł, czyli 3400 zł

Wielkość pogotowia kasowego ustalona dla jednostki wynosi ? 3400 zł.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Zobacz również: Klasyfikacja budżetowa 2016

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA