REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom/ Fot. Fotolia
Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wprost nie przewidują paragrafu, który dotyczyłby zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku stoi na stanowisku, iż do jednoznacznego określenia prawidłowej klasyfikacji dla przedmiotowego wydatku konieczne jest ustalenie czy jednostka rozliczyła się ostatecznie z wykonawcą robót za wykonane dotychczas prace.

Czy uzyskana z gwarancji ubezpieczeniowej kara umowna (w związku z odstąpieniem przez wykonawcę od umowy i przerwaniem realizacji zamówienia publicznego) stanowiąca środki publiczne może być – stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkowana na zapłatę roszczeń podwykonawców zgłoszonych w związku z realizacją dostaw i świadczeniem usług na realizowanej inwestycji na podstawie art. 6471kc w świetle liberalnego orzecznictwa Sądu Najwyższego na tle stosowania w/w przepisu w ramach działu 92601 – obiekty sportowe - § 6060 – wydatki inwestycyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku udzielając odpowiedzi na tak postawione pytanie wskazała na brak dopuszczalności przeznaczenia określonych dochodów (np. z tytułu kary umownej) na określone wydatki, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej lub zachodzą wyłączenia wskazane w art. 42 ust. 3 i 4 ww. ustawy. Tym samym – w ocenie RIO – należy uznać należy, iż nieprawidłowe byłoby ścisłe wiązanie uzyskanej tytułem kary umownej kwoty z wydatkami na rzecz podwykonawców. Zapłata należności podwykonawcom, w razie ustalenia odpowiedzialności gminy w takiej sytuacji winna zatem nastąpić z nieoznaczonych imiennie środków publicznych.

Komplet Księgowych sfery budżetowej - 12 m-cy od dziś

Klasyfikacja

Jak podkreśla RIO w Gdańsku, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych wprost nie przewiduje paragrafu, który dotyczyłby zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy.

Do jednoznacznego określenia prawidłowej klasyfikacji dla przedmiotowego wydatku konieczne jest ustalenie czy jednostka rozliczyła się ostatecznie z wykonawcą robót za wykonane dotychczas prace (np. płacąc mu wynagrodzenie z tytułu zrealizowanej części zamówienia w przypadku odstąpienia od umowy w części obejmującej niezrealizowane prace). Zakładając, że jednostka nie uiściła żadnej kwoty na rzecz wykonawcy tytułem wynagrodzenia za część wykonanych na podstawie umowy prac, a swoje roszczenie z tytułu wypłaty podwykonawcom wynagrodzenia na podstawie art. 6471  § 5 k.c. potrąciła z roszczeniem wykonawcy, zapłatę podwykonawcom należałoby zakwalifikować jako wydatek inwestycyjny w § 605 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednostka rozliczyła się z wykonawcą robót, klasyfikując poczynione wydatki w § 605 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych, to rbak jest podstaw do zakwalifikowania wypłaty należności na rzecz podwykonawców jako wydatku inwestycyjnego. Gminie przysługuje bowiem prawo regresu do wykonawcy z tytułu uiszczonego podwykonawcom wynagrodzenia. Dokonany wydatek gminy wobec podwykonawców nie będzie wpływał na wartość inwestycji, zapłata nie będzie zatem wydatkiem inwestycyjnym. Skorzystanie z regresu wobec wykonawcy nie będzie także powodowało, aby utrzymane od niego środki zwrotne były dochodami majątkowymi, będą to więc dochody bieżące.

Brak jest w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów wprost paragrafu, który obejmowałby przypadek wypłaty wynagrodzenia podwykonawcom (przy założeniu, że wykonawca także otrzymał wynagrodzenie), jednakże najbardziej odpowiednim wydaje się być § 459 – Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób fizycznych lub § 460 – Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych.

RIO w Gdańsku, RP.0441/103/50/34648/2014

Zobacz również: Klasyfikacja wydatków na udostępnienie bezprzewodowego dostępu do Internetu

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA