REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy

Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom/ Fot. Fotolia
Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wprost nie przewidują paragrafu, który dotyczyłby zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku stoi na stanowisku, iż do jednoznacznego określenia prawidłowej klasyfikacji dla przedmiotowego wydatku konieczne jest ustalenie czy jednostka rozliczyła się ostatecznie z wykonawcą robót za wykonane dotychczas prace.

REKLAMA

Czy uzyskana z gwarancji ubezpieczeniowej kara umowna (w związku z odstąpieniem przez wykonawcę od umowy i przerwaniem realizacji zamówienia publicznego) stanowiąca środki publiczne może być – stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkowana na zapłatę roszczeń podwykonawców zgłoszonych w związku z realizacją dostaw i świadczeniem usług na realizowanej inwestycji na podstawie art. 6471kc w świetle liberalnego orzecznictwa Sądu Najwyższego na tle stosowania w/w przepisu w ramach działu 92601 – obiekty sportowe - § 6060 – wydatki inwestycyjne?

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku udzielając odpowiedzi na tak postawione pytanie wskazała na brak dopuszczalności przeznaczenia określonych dochodów (np. z tytułu kary umownej) na określone wydatki, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej lub zachodzą wyłączenia wskazane w art. 42 ust. 3 i 4 ww. ustawy. Tym samym – w ocenie RIO – należy uznać należy, iż nieprawidłowe byłoby ścisłe wiązanie uzyskanej tytułem kary umownej kwoty z wydatkami na rzecz podwykonawców. Zapłata należności podwykonawcom, w razie ustalenia odpowiedzialności gminy w takiej sytuacji winna zatem nastąpić z nieoznaczonych imiennie środków publicznych.

Komplet Księgowych sfery budżetowej - 12 m-cy od dziś

Klasyfikacja

Jak podkreśla RIO w Gdańsku, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych wprost nie przewiduje paragrafu, który dotyczyłby zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy.

Do jednoznacznego określenia prawidłowej klasyfikacji dla przedmiotowego wydatku konieczne jest ustalenie czy jednostka rozliczyła się ostatecznie z wykonawcą robót za wykonane dotychczas prace (np. płacąc mu wynagrodzenie z tytułu zrealizowanej części zamówienia w przypadku odstąpienia od umowy w części obejmującej niezrealizowane prace). Zakładając, że jednostka nie uiściła żadnej kwoty na rzecz wykonawcy tytułem wynagrodzenia za część wykonanych na podstawie umowy prac, a swoje roszczenie z tytułu wypłaty podwykonawcom wynagrodzenia na podstawie art. 6471  § 5 k.c. potrąciła z roszczeniem wykonawcy, zapłatę podwykonawcom należałoby zakwalifikować jako wydatek inwestycyjny w § 605 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednostka rozliczyła się z wykonawcą robót, klasyfikując poczynione wydatki w § 605 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych, to rbak jest podstaw do zakwalifikowania wypłaty należności na rzecz podwykonawców jako wydatku inwestycyjnego. Gminie przysługuje bowiem prawo regresu do wykonawcy z tytułu uiszczonego podwykonawcom wynagrodzenia. Dokonany wydatek gminy wobec podwykonawców nie będzie wpływał na wartość inwestycji, zapłata nie będzie zatem wydatkiem inwestycyjnym. Skorzystanie z regresu wobec wykonawcy nie będzie także powodowało, aby utrzymane od niego środki zwrotne były dochodami majątkowymi, będą to więc dochody bieżące.

Brak jest w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów wprost paragrafu, który obejmowałby przypadek wypłaty wynagrodzenia podwykonawcom (przy założeniu, że wykonawca także otrzymał wynagrodzenie), jednakże najbardziej odpowiednim wydaje się być § 459 – Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób fizycznych lub § 460 – Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych.

RIO w Gdańsku, RP.0441/103/50/34648/2014

Zobacz również: Klasyfikacja wydatków na udostępnienie bezprzewodowego dostępu do Internetu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA