REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniechanie prowadzenia szczegółowej ewidencji zobowiązań

Zaniechanie prowadzenia szczegółowej ewidencji zobowiązań./ fot. Fotolia
Zaniechanie prowadzenia szczegółowej ewidencji zobowiązań./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowość: W ewidencji księgowej jednostki budżetowej nie prowadzono ewidencji zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej. W związku z tym dane na temat wysokości zobowiązań były wykazywane w sprawozdaniu Rb-28S na podstawie zestawień, sporządzanych na koniec każdego kwartału przez referenta księgowego. Główny księgowy twierdził, że skoro w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont w opisie zasad funkcjonowania kont zespołu 2 zawarte jest stwierdzenie „ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej”, to nie ma takiego obowiązku i jednostka może (ale nie musi) prowadzić tak szczegółową ewidencję.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

REKLAMA

Prawidłowy sposób postępowania: Ewidencja szczegółowa rozrachunków na kontach zespołu 2 w jednostkach budżetowych musi być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej. Zapis rozporządzenia, na który powołuje się główny księgowy, jest ogólny i dotyczy zarówno jednostek budżetowych, jak i samorządowych zakładów budżetowych. Jednostki budżetowe są zobowiązane do wykazywania wielkości zobowiązań z poszczególnych tytułów w sprawozdaniu Rb-28S, które wymaga ich ujęcia według podziałek klasyfikacji budżetowej (§ 8 ust. 1 załącznika nr 36 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej). Sprawozdania budżetowe muszą być sporządzane na podstawie ewidencji księgowej (§ 9 ust. 2 ww. rozporządzenia). W związku z tym jednostki budżetowe przy tworzeniu swoich zakładowych planów kont muszą uwzględnić te przepisy poprzez wprowadzenie obowiązku prowadzenia ewidencji pomocniczej do kont zespołu 2 w szczegółowości według podziałek klasyfikacji budżetowej. Wynika to wprost z § 20 ust. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont, który stanowi, że zakładowy plan kont powinien zapewniać możliwość sporządzenia sprawozdań budżetowych.

Zobacz: Sprawozdawczość budżetowa

REKLAMA

W odróżnieniu od jednostek budżetowych w samorządowych zakładach budżetowych nie ma obowiązku prowadzenia szczegółowej ewidencji zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej. Wynika to z tego, że w sporządzanym przez zakłady sprawozdaniu budżetowym Rb-30S z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych wykazuje się wyłącznie ogólne kwoty należności i zobowiązań, bez podziału na ich tytuły.

Uwaga! Od 1 stycznia 2019 r. plany finansowe mogą być także sporządzane w szczegółowości: dział, rozdział, grupa paragrafów klasyfikacji budżetowej - 1400, 1100, 1200, 1300, 1401, 1402, 1403, 1101, 1102, 1103, 1201, 1202, 1203, 1301, 1302, 1303, 1800, 1810, 1600, 1601, 1602, 1610, 1611, 1612, 1620, 1630. W zakresie szczegółowości prezentacji planowanych wydatków jednostek zmieniono formularz sprawozdania Rb-28S. Została dodana nowa kolumna "grupa paragrafów".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone zostały również zmiany w załączniku nr 36 stanowiącym instrukcję sporządzania sprawozdań w zakresie budżetów JST.

Zmiana ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań Rb-28S za styczeń 2019 r.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA